Versenyzők ezreinek életét mentette meg, a NASCAR mégis megjáratta vele a poklot
2019. december 16-a fekete dátumként került be a motorsport történelemkönyvébe.
Ezen a napon, életének 79. évében, agyvérzés következtében elhunyt a biztonsági felszerelések terén úttörőnek számító Bill Simpson.
A szakember eleinte maga is autóversenyzőként képzelte el a jövőjét. Karrierje során számos szakágban kipróbálta magát a gyorsulási viadaloktól kezdve egészen az open-wheel gépekig.
1974-ben az Indianapolis 500-ra is sikerült kvalifikálnia magát, méghozzá nem is rosszul, lévén a rajtrács huszadik helyéről várhatta a rajtot a Dick Beith tulajdonában állt American Kids Racer Eagle-Offyval. Magát a futamot idő előtt feladni kényszerült műszaki hiba miatt, de még így is a tizenharmadikként zárt.
Az igazi hírnevet azonban nem a volán mögött, hanem a biztonsági körülmények javítása érdekében tett erőfeszítései révén vívta ki.
Simpson alig múlt tizennyolc éves, amikor egy gyorsulási viadalon súlyos baleset érte. Ennek a negatív előjelű élménynek a hatására döntötte el, minden tőle telhetőt meg fog tenni annak érdekében, hogy a versenyzők a lehető legnagyobb biztonságban hódoljanak szenvedélyüknek.
„Egészen a balesetig úgy álltam a dolgokhoz, mint a legtöbb pilóta” – nyilatkozta 2003-ban Simpson. „Akkor gondoltam legelőször a biztonságra, amikor megsérültem… és sajnos elég csúnyán összetörtem magam ahhoz, hogy bőven legyen időm agyalni.”
Simpson legelső „találmánya”, amivel későbbi hírnevét is megalapozta, a dragstereken ma már teljesen megszokott fékezőernyő volt.
Maga az ötlet nem számított újkeletűnek, hiszen korábban is voltak próbálkozások a járművek ily’ módon történő lelassítására. Simpson verziója azonban már a mai, modern fékezőernyők ősapja lett.
A prototípushoz szükséges anyagot Bill a nagybátyja katonai felszereléseket árusító üzletéből szerezte be. Ezt követően fogta magát, vásárolt egy varrógépet és saját otthonában el is készítette vele az ernyőt.
A kész darabot barátja, a szintén dragster-pilóta Mike Sorokin furgonján, nemes egyszerűséggel közúton próbálták ki. A teszt rosszul sült el, az autó egy faiskola mellett felborult és azon melegében le is tarolta a terület egy részét.
A baleset után a kiérkező rendőrök Simpsont és Sorokint azonnal letartóztatták.
Billnek azonban nem szegte kedvét a fiaskó. Tudta, hol siklott félre a teszt, ebből adódóan pedig azzal is tisztában volt, hogy a fékezőernyője némi módosítás után maximálisan működőképes lesz.
Ennek tudatában döntötte el végérvényesen, hogy megalapítja saját cégét.
Az évek során a Simpson Performance Products tökélyre fejlesztette a fékezőernyők minőségét, emellett pedig olyan, szintén rendkívül fontos felszereléseket reformált meg, mint például a kesztyűk, cipők, biztonsági övek, overálok és sisakok. Utóbbiakat nem csak autóversenyzők számára, de NHL és NFL játékosknak is tervezett.
Kapcsolódó:
>>>>>A versenyző, akit Fireballnak hívtak és tűzgolyóként halt meg
>>>>>Tűzálló overáltól a sisakig – Amikor igenis a ruha teszi a versenyzőt
>>>>>A SAFER-fal sztori: Baromságnak tartották, végül a motorsport egyik legnagyobb innovációja lett
>>>>>A HANS felemelkedése
A legjelentősebb fordulópont azonban Simpson életében 1964-ben következett be, amikor találkozott Pete Conraddal. Az amerikai asztronauta mutatta meg először neki a NASA által is használt tűzálló anyagot, a Nomexet. Bill egyből tudta, hogy erre van szüksége az autósportnak, lévén ekkoriban megfelelő védőöltözet híján szinte mindennaposak voltak a súlyos égési sérülésekkel járó balesetek.
Simpson megtervezte az első, autóversenyzőknek szánt, tűzálló versenyoverált, az évek során folyamatosan tökéletesítetve azt.
Remek marketingfogásként előszeretettel bizonyította ovárálja megbízhatóságát azzal, hogy a kamerák kereszttüzében nemes egyszerűséggel felgyújtotta magát. Ez a „mutatvány” a védjegyévé is vált.
Simspon az 1977-es Indy 500 egyik edzésén döntött úgy, hogy pontot tesz saját versenyzői karrierjére.
„200 mph-val száguldottam az IMS oválján, de közben semmi máson nem járt az agyam, mint egy telefonhíváson, amit a cégem képviseletében kellett a nap folyamán megejtenem. Akkor határoztam el, hogy onnantól fogva csak a biztonságtechnikai innovációkkal akarok foglalkozni.”
Bill az edzést követően bejelentette, azonnali hatállyal visszavonul.
A mainstream média azonban sajnos nem az innovációi miatt kapta fel Simpson nevét.
2001 tavaszán Bill pert indított a NASCAR ellen, mivel a szervezet közvetetten Dale Earnhardt Sr. halálának egyik felelősévé tette a cégét.
A hazájában nemzeti hősként számon tartott hétszeres Cup bajnok az év február 8-án rendezett Daytona 500 utolsó körében szenvedett végzetes balesetet, az ezt követő vizsgálat során pedig a NASCAR úgy nyilatkozott, hogy a Simpson Performance Products által gyártott biztonsági öv hibája is közrejátszhatott a tragédiában.
Ennek hatására Simpson élete szó szerint pokollá vált.
A szakember és családja számos halálos fenyegetést kapott, autóikat összetörték, egy alkalommal pedig ismeretlenek több lövést is leadtak a charlotte-i házukra.
A történtek hatására Simpson 2001. júliusában lemondott a cégnél betöltött pozíciójáról, majd fél évvel később 9 millió dollárra perelte be a NASCAR-t becsületsértés, valamint rágalmazás miatt.
A vádakat később Simpson visszavonta, a pontos okok azonban nem kerültek nyilvánosságra, de egyes információk szerint peren kívüli megegyezés született a felek között.
Bill maga sosem beszélt a színfalak mögötti történésekről, az interjúi során elejtett mondatai alapján viszont arra lehet következtetni, hogy az ő szája íze szerint alakaultak a dolgok.
„Azok a srácok a NASCAR-nál háborút indítottak ellenem, mert kellett nekik egy bűnbak. Mindenki, akinek valaha dolga volt a NASCAR-ral behódolt nekik, mivel azt hitték ellenkező esetben úgysem áll ki mellettük senki, mert a szervezet sérthetetlen. Engem is térdre kényszerítettek, azt viszont nem tudták, hogy én egy k*rva kemény csávó vagyok, úgyhogy egy kib*szott rossz emberrel kezdtek ki.”
A nincstelen árvából dollármilliomos üzletemberré vált Simpson közismerten nehéz ember hírében állt, aki képes volt másodpercek alatt elérni, hogy beszélgetőpartnere a pokolba kívánja.
Szaktudása és a biztonság növelése iránti végtelen elkötelezettsége révén azonban mindenki maximális tisztelettel tekintett rá – legyen szó az NHRA, az IndyCar, a NASCAR, vagy épp a Forma-1 paddockjáról.
„Bill egy valódi hippi volt” – nyilaktozta 2020-ban a RACER-nek a néhai háromszoros Indy 500 győztes Bobby Unser.
„Egy házsártos vénemberként viselkedett szinte egész életében, egy senkiként indult és felért a csúcsra. Keményen dolgozott és jó esze volt, nem úgy gondolkodott, mint mások. Egyik nap feldühítette az embereket, másnap pedig megmentett egy rakás életet. Ez volt Bill Simpson.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough