Őrült versenyen lett hatszoros IndyCar-bajnok Scott Dixon

A Firestone Grand Prix of St. Petersburg tökéletesen kimaxolta a 2020-as évre jellemző őrületet.
Ezen a versenyen ugyanis minden megtörtént, amit egy bajnoki címről döntő szezonzárótól elvárni lehet. Sőt, annál több is.
Kemény csaták, drámák és balesetek sorozata mellett a futam egy pontján még az eső is eleredt, ha pedig mindez nem lett volna elég, egy komédiába illő jelenet is lezajlott, miután a pace carból konkrétan KIFOGYOTT AZ ÜZEMANYAG.
hirdetés
A végén azonban csak egy pilóta örülhetett igazán, aki nem más lett, mint Scott Dixon.
A Chip Ganassi Racing veteránja a harmadikként ért célba, ez pedig bőven elegendő lett számára ahhoz, hogy behúzza karrierje hatodik IndyCar bajnoki címét.
“Sosem kételkedtem ebben, sosem!” – közölte a 9-es számú Dallara-Honda gárdájával Dixon a levezető körön. “Veletek sosem! Micsoda csapat, nagyszerű munka! Ez mind miattatok van, srácok! Köszönöm nektek!.”
Sikerének hála a 40 éves versenyző az örökranglista második helyére jött fel a hét bajnoki címmel rendelkező AJ Foyt mögé.
Ennek kapcsán később Dixon így nyilatkozott az NBC-nek:
“A hatos szám jó, de a hét jobban hangzik. Nyilvánvalóan ez lesz a következő cél.”
We’re not even sure if @scottdixon9 HAS room for another Astor Cup… but he’ll make room ?#BankOnThe9 | #INDYCAR pic.twitter.com/6cBSTplBOC
— Chip Ganassi Racing (@CGRTeams) October 25, 2020
Az új-zélandi klasszis egyetlen, a szezon végére még talpon maradt kihívója, a kétszeres, egyben címvédésre készülő Josef Newgarden keményen harcolt a teljes táv során, végül pedig meg is nyerte az utcai futamot.
Dixon – aki az idény legelső versenye óta, megszakítás nélkül vezette az összetettet – dobogós helye miatt azonban el kellett búcsúznia az áhított, újabb titulustól.
“Határozottam keserédes ez az első hely” – mondta az amerikai. “Gratulálok Scottnak és a csapata összes tagjának, remek ellenfelek voltak. Nem tudom, mit kellett volna nekem másknt csinálni, vagy kérni a gárdámtól idén. Tökéletesen dolgoztak, a kiállások is rendben voltak. Jövőre még erősebben térünk vissza.”
A másodikként az Arrow McLaren SP-t szolgáló Patricio O’Ward ért célba.
Külön dicsérett érdemel még Sébastien Bourdais, aki az AJ Foyt Racing gépének volánja mögött a több, mint meggyőző negyedik helyet kaparintotta meg.
My goodness.
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) October 25, 2020
Alexander Rossi’s season will end winless after this crash in the #GPSTPete on @NBC. #INDYCAR pic.twitter.com/BaXj1L657y
A 100 körös futamnak azonban megvoltak a maga nagy vesztesei is.
A pole-ból rajtolt Will Power és a verseny során 61 körön át az élen lévő Alexander Rossi napjának egyarán a fallal történt, a kívántnál közelebbi találkozás vetett véget.
Előbbi ausztrál a kiesése után rendkívül dühös volt és arra sem volt rest, hogy elhajítsa a nyakából lekapott HANS-ot.
“Hibáztam, az autó túlkormányzottá vált” – magyarázta később Power. “Nagyon frusztráló. Nem kellett volna ütköznöm, az én hibám.”
Rossi – aki 2016 óta tartó IndyCar-karrierje során idén elöször zárt nyeretlenül egy szezont – szintén magára vállalta a saját incidensét.
“Emberi hiba volt, nagyon szerencsétlen dolog. A 27-es Dallara-Honda gárdája fenomenálisan dolgozott. Pocsék érzés ez nekem. Első alkalommal estem ki az első helyről, nem is igazán tudom, hogy mit mondjak. Bocsánatot kérek a fiúktól, jövőre visszatérünk!”
hirdetés
Hasonlóképpen szívfacsaró, idő előtti véget ért Marco Andretti futama is.
Az Andretti Herta Autosport pilótája az utóbbi idők talán legjobb teljesítményét nyújtotta és magabiztosan tepert a top 5 felé.
A 73. körben azonban Takuma Sato egy manőver során a pálya belső része felé terelte Jack Harveyt, aki végül el is kapta Marco autójának jobb-hátsó részét. A gép defektet kapott, ezzel együtt pedig búcsúzott is a további küzdelmektől.
Andretti kisése egyben azt is jelentette, hogy a 98-as Dallara-Honda az entrant pontok összettjének 23. helyére esett vissza, így 2021-ben elbúcsúzhat az IndyCar Leaders Circle-étől, ami évi 1 millió dollárt jelent a programban szereplő autóknak.
Sato később a McLarennel az utolsó futamát teljesítő Oliver Askew-t is beterelte a gumibálák közé.
Még Andretti balesetével szinte egyidőben a dobogóért hajtó James Hinchcliffe is megpördült, az épp érkező Harvey pedig már nem tudta elkerülni és nekiment a kanadai járművének.
Hinchcliffe-nek emiatt egy soron kívüli pitkiállást kellett eszközölnie, a végelszámolásnál pedig csak a tizennegyedik lett.
Ha mindez nem lett volna elég, a pálya területén még az eső is elkezdett esni, de a mezőny szerencséjére a csapadék végül nem lett tényező.
Az IndyCar-debütálását megejtett Scott McLaughlin végül a féltávig sem jutott el, köszönhetően egy, Andrettivel, valamint Rinus VeeKay-jel történt ütközésnek.
There have been so many cautions in this @IndyCar race, that apparently the pace car has run out of fuel?
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) October 25, 2020
WHAT EVEN IS THIS RACE! #INDYCAR #GPSTPete pic.twitter.com/08gBUGRHWv
A Dale Coyne Racinget szolgáló Santino Ferrucci szintén baleset miatt búcsúzott.
A top 3-ban küzdő Colton Herta is megpördült a hajrában. A 20 éves versenyző vissza tudott ugyan térni a pályára, de a kockás zászlót csak a tizenegyedikként látta meg.
A futam legbizarrabb pillanatát azonban a pace car szolgáltatta.
Az utolsó sárga zászlós szakasz alatt ugyanis az Oriol Seria által vezetett járműnek nemes egyszerűséggel le kellett hajtania a pályáról, miután konkrétan kifogyott a tankjából az üzemanyag. Ennek révén az élen haladó Newgarden #1 Dallara-Chevyje töltötte be a felvezető autó szerepét a zöld jelzésig.
Az NTT IndyCar Series most pihenőre vonul.
A 2021-es idény márciusban, szintén St. Petersburg utcáin – amely az eredeti tervek szerint idén is szezonnyitó lett volna – rajtol el.


“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough