IndyCar: Négy futamon át vezetett súlyos agyrázkódással Oliver Askew

IndyCar: Négy futamon át vezetett súlyos agyrázkódással Oliver Askew
credit:IndyCar Media
IndyCar: Négy futamon át vezetett súlyos agyrázkódással Oliver Askew

Az Arrow McLaren SP csütörtökön este jelentette be, hogy az október 2-3-án esedékes, indianapolisi duplafordulón Helio Castroneves veszi át a 7-es számú Dallara-Chevy volánját.

Közleményében a csapat a döntést azzal magyarázta, hogy az autó eredeti gazdája, Oliver Askew a Mid-Ohió-i versenyek után egyensúlyproblémákra kezdett panaszkodni, az orvosi vizsgálat eredményét látva pedig az IndyCar nem adta meg számára a versenyzési engedélyt.

Hamarosan azonban kiderült, hogy a történet jóval árnyaltabb ennél.


hirdetés


Az Associated Pressnek adott interjújában Askew maga vallotta be, hogy a tüneteket már az augusztus 23-ai Indy 500-on elszenvedett balesete óta érzékeli magán.

A bukás után az IndyCar orvosai zöld jelzést adtak neki a folytatásra, a 23 éves újonc pedig a soron következő négy futamon – a gatewayi oválon, valamint Mid-Ohión lebonyolított duplafordulókon – el is indult.

Saját bevallása szerint azonban egyre inkább érezte, hogy valami nagyon nem stimmel vele.

Szédülés, kábultság, alvásproblémák, ingerlékenység, fejfájás és zavarodottság nehezítette a mindennapjait. Végül a családja és barátai unszolására kért orvosi segítséget, az elvégzett tesztek pedig ki is mutatták a súlyos agyrázkódás tényét.

Askew rehabilitációja a pittsburgh-i egyetem fejsérülésekre szakosodott intézményében zajlik – ott, ahol az agyrázkódások sorozata miatt visszavonulásra kényszerült Dale Earnhardt Jr.-t is kezelték.
.
“Az IndyCar-lehetőségért dolgoztam” – mondta az AP-nek a floridai pilóta.

“Nem pénzzel jutottam el idáig, hanem megdolgoztam érte és végre esélyt kaptam a legmagasabb kategóriában egy jó autóval. Aztán hirtelen az eredmények nem jöttek egy olyan géppel, amely képes lett volna rá. Nem éreztem, hogy önmagam lennék. Eleinte azt hittem, az autóban kell maradnom, hogy fejlődjek. Végül azonban rájöttem, az állapotom miatt erre képtelen vagyok. Nem tudtam, mi történik. Kezdtem elveszíteni az önbizalmam.”

Askew-nak ekkor még csak sejtései voltak arról, hogy a problémái az Indy 500-as bukására vezethetőek vissza.

Ráadásul rettegett attól, hogy ha partvonalra kerül, akkor búcsút mondhat az ülésének.

A 2019-ben Indy Lights bajnoki címet szerzett Oliver ugyanis a legtöbb újonccal ellentétben nem a szponzorainak köszönhetően került a mezőnybe, ő fizetést kap a szolgálataiért. A szerződés értelmében viszont az AMSP-nek opciós joga van, így ha nem teljesít, akkor könnyedén kiemelhetik az autóból.

Askew az iowai duplaforduló szombati futamán megszerezte karrierje első IndyCar-dobogóját Simon Pagenaud és Scott Dixon mögött (credit:IndyCar Media)

Az Indianapolis 500 óta azonban látványosan hanyatlott a produkciója. A legjobb eredménye egy 14. pozíció volt Gatewayről, összetettben pedig a 18. helyre esett vissza, miközben csapattársát, Patricio O’Wardot a harmadikként jegyzik.

A pályán lassú, bizonytalan volt és még az is nehezére esett, hogy visszajelzéseket adjon az autóról. A helyzetét csak tovább nehezítette a személyiségében tapasztalt változás, amit a körülötte lévők mind érzékeltek.

“Oliver tisztán bizonyította tehetségét az Indianapolis 500 91. köréig” – mondta a pilóta ügynöke, Jeff Dickinson, aki külön kiemelte, hogy az AMSP sajtóközleményében nem csak a tünetek megjelenésének idejét hallagatta el, de magának az agyrázkódásnak a diagnózisát is.

“Remélem ez nem egy újabb példa lesz arra, hogy miért is félnek a sportolók elmondani a csapataiknak, ha sérültek. Azért tesznek így, mert az esetek többségében ilyenkor lecserélik őket. Különösen igaz ez a motorsportra, ahol valaki mindig készen áll arra, hogy betöltse a helyed. Mindegy, hogy Dale Jr.-nak, vagy Oliver Askew-nak hívnak, mindig van egy pilóta, aki elérhető.”

Az AP megszólaltatta Earnhardt Jr.-t is, aki méltetta Askew-t.

“Oliver a lehető legjobb kezekben van. Nagyon okos döntés volt tőle, hogy elment Dr. Micky Collinshoz. Ő nagyon jól érti ennek a helyzetnek a súlyosságát, ahogyan azt is, mi kell a javuláshoz. Teljesen fel lehet gyógyulni ebből, de csakis akkor, ha segítséget kérsz. Gyakran pontosan ez a legnehezebb lépés.”

Askew elárulta, hogy hatalmas kő esett le a szívéről, amikor megtudta a diagnózist. Az orvosok szerint az övéhez hasonló sérülések felépülési aránya 100%, reményei szerint pedig “hazai versenyén”, az október 25-ei, floridai St. Petersburgben rendezendő szezonzárón már újra autóba ülhet.

“Tudják, ha nem keresek fel specialistákat, akkor valószínűleg ott lennék az indianapolisi nevezési listán. Most viszont már tudom mi a baj és azzal is tisztában vagyok, hogy sokkal rosszabb vége lehet, ha ne adj’ Isten kapnék még egy ütést. Helyesen cselekedtem. Szerintem jó példával járhatok más fiatal versenyzők előtt is, hogy szálljanak ki az autóból, ha úgy érzik, valami gond van velük.”



hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy