17 érdekes NASCAR-tény, amelyektől garantáltan padlót fogsz

Húsz érdekes NASCAR-tény, amelyektől garantáltan padlót fogsz
credit:NASCAR

Ki volt az a versenyző, aki a gokartból egyenesen a NASCAR királykategóriájába igazolt át?

Melyik versenypályán számított rendszeres közjátéknak a gyászszünet miatt beintett piros zászló?

Miként lehet elesni egy zsíros szponzorációs szerződéstől a lehető legidiótább módon?

Következzék tizenhét elképesztően abszurd esemény a NASCAR versenypályáiról, amelyek hallatán borítékolhatóan kikerekedik a szemed.

Húsz érdekes NASCAR-tény, amelyektől garantáltan padlót fogsz


1. A legidősebb versenyző, aki a NASCAR főkategóriájában kiérdemelte az év legjobb újoncának járó címet az akkor 48 éves Dick Trickle volt 1989-ben.

2. A dél-karolinai Columbiában rendezett, 1952-es NASCAR Grand National versenyen egy őrült rajongó berohant a pályára, közvetlenül E.C. Ramsey Fordja elé. A pilótának már nem volt ideje kikerülni és elütötte a férfit. Szerencsére az eset sárga zászlós szakasz alatt, tehát relatíve alacsony sebesség mellett történt, így a szurkoló nem sérült meg. Legalábbis az autóval való találkozása során nem. Az incidens után ugyanis Ramsey dühében félrehúzódott, kipattant az autójából, majd egyenesen az épp feltápászkodó úriemberhez rohant és egy isteneset behúzott neki. Ezt követően a földre szorította egészen addig, amíg a sportbírók néhány rendőr társaságában a helyszínre nem értek.

3. A kétszeres Grand National (a mai Cup őse) bajnok, Ned Jarrett úgy nyerte meg a darlingtoni Southern 500-at 1965-ben, hogy tizennégyszer körözte le a teljes mezőnyt.

4. J.D. McDuffie pályafutása során 653 Cup versenyen vett részt, ebből 106 alkalommal végzett a legjobb tíz között, legjobb eredményét a bajnokságban pedig 1971-ben érte el az összetett kilencedik helyével. Az 1991-es, Watkins Glen-i futamon halálos balesetet szenvedett amerikai azonban sokkal inkább arról nevezetes, hogy a NASCAR legmagasabb kategóriájának történetében nem csak ő teljesítette a legtöbb versenyt győzelem nélkül, de a 653-ból egyetlen-egyszer sem sikerült körhátrány nélkül célba érnie.

hirdetés


5. Utóbbi negatív lista második helyén Buddy Arrington található, aki a szám szerint 560 versenyéből nem tudott egyet sem körön belül zárni.

6. Az 1978-as gokart világbajnoki címet Lake Speed kaparintotta meg olyan neveket megelőzve, mint Stefan Bellof és Ayrton Senna. Az amerikai két évvel később mutatkozott be a Winston Cupban, ezzel máig az egyetlen olyan versenyzőnek számít, aki a gokartból egyenesen a NASCAR királykategóriájába igazolt át.

Speed stock-car pályafutása azonban már nem alakult ilyen parádésan, lévén 19 évet felölelő- a másodosztályt képező Busch Seriesben (ma: Xfinity) teljesített 6 versenyével együtt- 408 futamot számláló karrierje során mindössze egyetlen győzelmet szerzett.

7. A legnagyobb hiátus rekordját két Cup-verseny között a néhai Jimmy Ingram tudhatja magáénak. A floridai pilóta második és harmadik -egyben utolsó – főkategóriás bevetése, az 1952-es darlingtoni Southern 500 és az 1980-as doveri Mason-Dixon 500 között hajszálpontosan 27 év 8 hónap és 17 nap telt el.


hirdetés


8. 2016 áprilisában, a SiriusXM NASCAR Radióban futó műsorában Kenny Wallace és Brad Gillie említést tett egy esetről, amelyben egy meg nem versenyző azért esett el egy potenciális szponzorszerződéstől a UPS-szel, mivel a szükséges dokumentumokat a cégnek a konkurens FedEx-szel küldte vissza.

9. 2004-ben Brad és Brian Keselowski pénzfeldobással döntötték el, hogy melyiküké legyen a család által finanszírozott K-Automotive autó a NASCAR nemzeti harmadosztályában, a Truck Series-ben. Brad nyert, akiből aztán nyolc évvel később a legmagasabb kategória, a Cup bajnoka lett.

10. A legfiatalabb pilóta, aki versenyzett a NASCAR királykategóriájában egy bizonyos Tommie Elliott volt.

Elliott a húsz autót számláló mezőnyben a tizenötödikként zárt, néhány héttel később, Morristownon viszont a negyvennégy jármű között a tizenkettedik lett.

tom.png

11. A süteménygyártásban utazó Little Debbie a kilencvenes és a kétezres években több NASCAR Cup csapatot is szponzorált. A cég tulajdonosai rendkívül hűek voltak a zsidó valláshoz, amely többek között kimondja, hogy a szombat, vagyis a sabbat a nyugalom napja, tehát ekkor nem csak dolgozni, de bármilyen erőfeszítést kívánó tevékenységet sem szabad végezni. Emiatt a Little Debbie logói soha nem voltak láthatóak az általuk támogatott autókon a versenyhétvégék szombati napján.

12. Az észak-karolinai Hickory Speedway egy temető mellett terült el. Ennek révén a pálya illetékesei és a versenyek szervezői szorosan együttműködnek a helyi temetkezési vállalatokkal annak érdekében, hogy elkerüljék az időpontütközést egy szertartással. Az erőfeszítések ellenére azonban többször is előfordult, hogy mégis meg kellett szakítani a körözést valakinek utolsó útja miatt.

“Hickoryn versenyezni mindig kihívás volt” – nyilatkozta 2011-ben az ESPN-nek Ned Jarrett. “Ha egy szertartás elkezdődött, akkor azonnal belengették a piros zászlót, hogy ne zavarjuk a temetést a pályáról áthallatszó zajokkal. Általában egy ilyen szünet 30-45 percig tartott. A rajongók eleinte nem tudták, hogy mi folyik éppen, miért állt le a futam, de idővel ez a Hickory Speedway egyik jellegzetességévé vált.”

hiv.jpg
A temető kápolnája, háttérben a Hickory Speedway egy részével 

13. A NASCAR történetének legrövidebb versenypályája a 0.2 mérföld (0.32 km) hosszú Islip Speedway volt. A létesítmény 1964 és 1971 között összesen hat Cup futamnak adott otthont, az utolsót pedig Richard Petty nyerte meg két környi előnnyel. A pálya azután búcsúzott, hogy az 1972-s szezontól a NASCAR valamennyi, 250 mérföldnél (400 km) rövidebb távú versenyt kihúzta a naptárból.

14. A versenyautók egy-egy baleset után olykor igencsak fura helyeken tudnak kikötni. Lee Petty a chicagói Soldier Fielden rendezett egyik futamon a vonalvezetés melletti baseball-pálya belső területén, a gyémánt kellős közepén landolt. Ő azonban még mindig jobban járt, mint Wilbur Rakestraw, aki – szintén az ötvenes években – konkrétan a Lakewood Speedway egyik pöcegödrében találta magát.

15. A NASCAR szabálykönyvében semmilyen regula sem szabja meg, hogy kiálláskor az autóknak milyen irányban kell beállnia a csapat pitjébe. Ebből adódóan tökéletesen legálisnak számítana, ha egy versenygép tolatva érkezne meg a szervizelésre, az egyetlen kitétel, hogy mind a négy kerekével a felfestett vonalon belül kell tartózkodnia.

16. Az első versenyző, aki szervókormányos autóval nyert futamot a NASCAR főkategóriájában Bobby Allison volt 1982 május 16-án, a Dover International Speedway-en.

17. Jimmie Lewallen az első hivatalos szezontól, azaz 1949-től kezdve egészen 1960-ig versenyzett a NASCAR-ban, ezidő alatt 57 top 10-es helyezést és egy pole-t szerezve. Ami azonban igazán érdekes, hogy a NASCAR alapítója, Bill France Sr. még a negyvenes évek végén felajánlotta neki, hogy vásárolja be magát az újonnan alakuló szervezetbe. Lewallen azonban elutasította, mondván “a NASCAR anyagi értelemben soha nem fog érni semmit”.



hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy