Takuma Sato győzelmével zárult a 104. Indianapolis 500

Takuma Sato győzelmével zárult a 104. Indianapolis 500
credit:IndyCar

Takuma Sato győzelmével zárult a 104. Indianapolis 500

Pályafutása során másodszor kortyolhatott bele a világ leghíresebb tejesüvegébe Takuma Sato.

Az RLL Racing versenyzője 2017-ben – még az Andretti Autosport színeiben – nyerte meg először az Indianapolis 500-at.

Három évvel később, huszadik pilótaként a történelemben pedig már beléphetett a többszörös győztesek táborába.

hirdetés


Sato a hajrában késhegyre menő csatákat vívott a szintén második 500-as sikerére hajtó Scott Dixonnal, az utolsó körökre jellemző tüzijáték azonban elmaradt Spencer Pigot brutális balesete miatt.

A verseny így sárga zászló alatt fejeződött be, noha számos tényező indokolta volna – többek közt a földön fekvő pilóta és a körülötte lévő biztonsági csapat tagjai is -, hogy piros zászlót léptessenek érvénybe.

A végeredményt köbe vésett bukásra öt körrel a leintés előtt került sor, amikor az RLL Racing with Spencer/Buhl Autosportnak vezető Pigot először a pálya külső falának vágódott, majd onnan visszapattanva nagy erővel eltalálta a pitlane bejáratánál lévő gumibálákat.


Az amerikai versenyző a helyszínre siető AMR Safety Team embereinek segítségével kikászálódott a 45-ös számú Dallara-Honda roncsaiból, de rögtön ezt követően le is fektették az aszfaltra.

Mindeközben a mezőny a pace car mögött körözött, közvetlenül a mellettük dolgozó nagyjából tucatnyi embertől karnyújtásnyira. A jelenet egy kicsit visszás volt, pláne annak tekintetében, hogy az IndyCar milyen hatalmas figyelmet fordít a biztonsági körülmények javítására.

A pályán lévők testi épségének megóvása azonban nem csak az autóban ülőkre kellene, hogy vonatkozzon. Pláne, hogy láttunk már nem egy példát sárga zászló alatti balesetre.

Ha pont Pigot ellátásának perceiben, egzakt ugyanazon a területen történt volna egy váratlan incidens, akkor óriási tragédiának lehettünk volna szemtanúi.

Szerencsére erre nem került sor, a katasztrófa receptje azonban bele volt kódolva.

Ráadásul azzal, hogy nem léptettek életbe piros zászlót nem csak életeket kockáztattak, de még attól is megfosztották a nézőket, hogy egy potenciálisan emlékezetes befutót láthassanak.


Félreértés ne essék, Sato abszolút megérdemelte a győzelmet.

Az RLL Racing 43 éves veteránja a teljes verseny során hibátlanul vezetett és méltó ellenfele volt Dixonnak az első helyért folyó harcban.

“Nyilvánvalóan nehéz ezt megemészteni” – nyilatkozta az NBC-nek az új-zélandi, aki a 200 körből 111-et töltött az élen. “Nagyszerű napunk volt. Azt hittem, hogy piros zászló jön, érdekes lett volna. Takuma viszont mindent beleadott, gratulálok neki.”

Dixon azonban hozzátette, nem biztos abban, hogy üzemanyag tekintetében Sato kibírta volna a verseny a végéig zöld zászló alatt.

A japán pilóta értelemszerűen rendkívül boldog volt.

“Hihetetlen! Nagyon büszke vagyok arra, hogy újra a győztesek között lehetek.”

Csapatszinten az RLL Racing 2020-as éve kifejezetten impozáns, hiszen a mostani Indy 500 győzelem mellett idén már a szintén patinás Daytona 24-et is behúzták a GTLM kategóriában.


hirdetés


Sato lassan ki is nevezhetné kabalájának Fernando Alonsót, aki eddigi mindkét győzelmekor az Indy 500 mezőnyében volt.

A tripla koronára hajtó spanyol azonban nem a várakozásainak megfelelő eredménnyel zárt.

Három éve, az Andretti Autosport színeiben még az élmezőnyben harcolhatott, most viszont az Arrow McLaren SP 66-os gépének volánja mögött be kellett érnie a huszonegyedik hellyel.

Az elszálllt kuplunggal küszködő Alonso – aki a 2019-es 500-ra nem tudta kvalifikálni magát – egyetlen kör erejéig sem tudott az élre állni (mi több, egyszer sem haladt a top 10-ben a teljes táv során).

A harmadik helyen Sato teljes szezonos csapattársa, Graham Rahal zárt.

A legjobb öt sorrendjét Santino Ferrucci és Josef Newgarden tették teljessé.

A verseny legjobb újonca az Arrow McLaren SP #5 Dallara-Chevyjét terelgető Patricio O’Ward lett, aki a hatodikként látta meg a kockás zászlót.

Számos pilóta viszont legszívesebben elfelejtené ezt a napot.

A pole-ból rajtolt Marco Andrettinek nemhogy győzni, de még egyetlen kört sem sikerült vezetnie, miután rögtön a rajt után megelőzte Dixon. Az Andretti Herta Autosport 33 éves pilótája csak a tizenharmadikként futott be.

A már említett Pigotot a balesete után a helyi kórházba szállították kivizsgálásra, de szerencsére nem állapítottak meg nála komolyabb sérülést és már az este folyamán útjára engedték.


A viadal során hosszú ideig úgy tűnt, Alexander Rossi lesz Dixon legnagyobb ellenfele a győzelemért folyó csatában.

A 2016-os Indy 500 legjobbja a futam nagyjából féltávjánál lenyűgöző adok-kapokot produkált ötszörös bajnok – egyben a 2008-as tejesüveget megkaparintott – kollégájával.

A 124. körben azonban csapata nem megfelelően engedte ki a pitből, ennek hatására össze is koccant Satóval. Alig húsz körrel később pedig egyenesen falnak csapta az alatta dolgozó 98-as Dallara-Hondát, pontot téve ezzel a komplett versenyére.

Szintén balesetek formájában búcsúzott idő előtt a futamtól Marcus Ericsson, Alex Palou, Dalton Kellett, Conor Daly, Oliver Askew és James Davison is.

Utóbbi pilóta gépén a féktárcsa robbant be rögtön a verseny elején, látványos lángokat produkálva.

Szerencse a szerencsétlenségben, hogy egyiküknek sem esett baja.

A 104. Indy 500-at a történelem során először, zárt kapuk mögött rendezték meg.

Egy dolog viszont nem változott: a dupla pontozás, így ez a viadal az IndyCar bajnoki összetettjére is komoly hatással van.





hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy