Harminchárom év után újra egy Andretti az Indy 500 pole-jában!

Harminchárom év után újra egy Andretti az Indy 500 pole-jában!
credit:IndyCar

Az Indianapolis 500 szinte minden évben előrukkol legalább egy hatalmas sztorival, legyen az hősies, botrányos, szívbemarkoló, vagy épp sporttörténeti jelentőségű.

Ez idén sem lett másként.

Az augusztus 23-án, 104. alkalommal megrendezésre kerülő legendás versenyt ugyanis nem más kezdheti meg a pole-ból, mint az amerikai open-wheel szakág legismertebb dinasztiájának sarja, Marco Andretti.

A 33 éves amerikai a kvalifikáció második, már a rajtrács első három sorának felállásáról döntő Fast 9 szegmenségben futott, 231.068 mph-s, négykörös átlagának révén várhatja az élről a nagy viadal zöld zászlaját.

hirdetés


Az Andretti Herta Autosport w/ Marco Andretti & Curb-Agajanian 98-as Dallara-Hondájának volánja mögött a pennsylvaniai pilóta – aki mint imént kiderült, az autó társtulajdonosa is – időben kifejezve 0.0113 másodpercet vert a második legjobb tempót hozó Scott Dixonra (Chip Ganassi Racing):

Ezt megelőzően utoljára 1987-ben fordult elő, hogy egy Andretti vezetéknevű pilóta indulhatott az Indy 500 pole-jából.

Harminchárom évvel ezelőtt ezt a bravúrt maga Mario Andretti vitte véghez.

Az 1969-es győztesnek most Marco is sokat köszönhetett, lévén állítása szerint a nagyapja tanácsai segítették abban, hogy tökéletesen meg tudott birkózni a 2.5 mérföldes oválon uralkodó széllel.

„Ez valami fantasztikus, mi több, hihetetlen” – örvendezett a vadiúj rajtelső édesapja, egyben az Andretti Autosport tulajdonosa, Michael Andretti. „Az autó rendkívül túlkormányzott volt, de Marco le sem vette a lábát a gázról. Pokolian jó munkát végzett!”

Az idén már a tizenötödik IndyCar-szezonját teljesítő Andretti ezzel karrierje hatodik pole-ját ünnepelheti a bajnokságban.

Az Indy 500-at tekintve pedig a tizedik alkalommal startolhat a top 10-ből, ebből másodszor az első sorból.


Andretti és a 2008-as Indy 500 legobbja, azaz Dixon mellett az első sorba kvalifikálta magát még a viadalt 2017-ben megnyert Takuma Sato is az RLL Racing színeiben.

A Fast 9 két újonca közül az Ed Carpenter Racinget szolgáló Rinus VeeKay teljesített jobban. A holland versenyző – aki egyedüliként képviselte a Chevrolet-t a mezőnyben – a negyedik pozícióba kormányozta a 21-es számú, mozgó irodáját.

A 19 éves pilóta az egyaránt az Andretti Autosportnak vezető 2014-es győztes Ryan Hunter-Reay-jel, valamint az 500 pole-ját 2016-ban bezsebelt James Hinchcliffe-fel osztozik a második soron.

A Dale Coyne Racing with Team Goh debütánsa, Alex Palou a hetedik átlagot hozta.

A nyolcadikként Graham Rahal zárt az RLL Racing 15-ös Dallara-Hondájával, míg a kilencedik, egyben a Fast 9 leggyengébb átlagát az Indianapolis 500-at 2016-ban, újoncként megnyert Alexander Rossi (Andretti Autosport) futotta.

A tizedik helytől lefelé már a kvalifikáció első, szombati napján eldőlt a starpozíciók sorsa.

A kérdés innentől az, hogy 2020-ban megtörhet-e a hírhedt Andretti-átok, ami Mario 1969-es sikere óta válogatott eszközökkel fosztotta meg a család tagjai az újabb Indy 500-as győzelemtől.



A 104. Indianapolis 500 rajtrácsa: