Harminchárom év után újra egy Andretti az Indy 500 pole-jában!
Az Indianapolis 500 szinte minden évben előrukkol legalább egy hatalmas sztorival, legyen az hősies, botrányos, szívbemarkoló, vagy épp sporttörténeti jelentőségű.
Ez idén sem lett másként.
Az augusztus 23-án, 104. alkalommal megrendezésre kerülő legendás versenyt ugyanis nem más kezdheti meg a pole-ból, mint az amerikai open-wheel szakág legismertebb dinasztiájának sarja, Marco Andretti.
A 33 éves amerikai a kvalifikáció második, már a rajtrács első három sorának felállásáról döntő Fast 9 szegmenségben futott, 231.068 mph-s, négykörös átlagának révén várhatja az élről a nagy viadal zöld zászlaját.
hirdetés
Az Andretti Herta Autosport w/ Marco Andretti & Curb-Agajanian 98-as Dallara-Hondájának volánja mögött a pennsylvaniai pilóta – aki mint imént kiderült, az autó társtulajdonosa is – időben kifejezve 0.0113 másodpercet vert a második legjobb tempót hozó Scott Dixonra (Chip Ganassi Racing):
Ezt megelőzően utoljára 1987-ben fordult elő, hogy egy Andretti vezetéknevű pilóta indulhatott az Indy 500 pole-jából.
Harminchárom évvel ezelőtt ezt a bravúrt maga Mario Andretti vitte véghez.
Az 1969-es győztesnek most Marco is sokat köszönhetett, lévén állítása szerint a nagyapja tanácsai segítették abban, hogy tökéletesen meg tudott birkózni a 2.5 mérföldes oválon uralkodó széllel.
„Ez valami fantasztikus, mi több, hihetetlen” – örvendezett a vadiúj rajtelső édesapja, egyben az Andretti Autosport tulajdonosa, Michael Andretti. „Az autó rendkívül túlkormányzott volt, de Marco le sem vette a lábát a gázról. Pokolian jó munkát végzett!”
Az idén már a tizenötödik IndyCar-szezonját teljesítő Andretti ezzel karrierje hatodik pole-ját ünnepelheti a bajnokságban.
Az Indy 500-at tekintve pedig a tizedik alkalommal startolhat a top 10-ből, ebből másodszor az első sorból.
For the first time in 33 years, an Andretti will lead the field to green in the #Indy500.
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) August 16, 2020
Here’s the moment @MarcoAndretti got the pole at @IMS. Tune in August 23 at 1PM ET on @NBC. @FollowAndretti // @IndyCar pic.twitter.com/iZm9KRtaSl
Andretti és a 2008-as Indy 500 legobbja, azaz Dixon mellett az első sorba kvalifikálta magát még a viadalt 2017-ben megnyert Takuma Sato is az RLL Racing színeiben.
A Fast 9 két újonca közül az Ed Carpenter Racinget szolgáló Rinus VeeKay teljesített jobban. A holland versenyző – aki egyedüliként képviselte a Chevrolet-t a mezőnyben – a negyedik pozícióba kormányozta a 21-es számú, mozgó irodáját.
A 19 éves pilóta az egyaránt az Andretti Autosportnak vezető 2014-es győztes Ryan Hunter-Reay-jel, valamint az 500 pole-ját 2016-ban bezsebelt James Hinchcliffe-fel osztozik a második soron.
A Dale Coyne Racing with Team Goh debütánsa, Alex Palou a hetedik átlagot hozta.
A nyolcadikként Graham Rahal zárt az RLL Racing 15-ös Dallara-Hondájával, míg a kilencedik, egyben a Fast 9 leggyengébb átlagát az Indianapolis 500-at 2016-ban, újoncként megnyert Alexander Rossi (Andretti Autosport) futotta.
A tizedik helytől lefelé már a kvalifikáció első, szombati napján eldőlt a starpozíciók sorsa.
A kérdés innentől az, hogy 2020-ban megtörhet-e a hírhedt Andretti-átok, ami Mario 1969-es sikere óta válogatott eszközökkel fosztotta meg a család tagjai az újabb Indy 500-as győzelemtől.
A 104. Indianapolis 500 rajtrácsa:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough