Indy 500: Andretti-uralom, Penske-katasztrófa és Alonso 26. hely a kvalifikáció első napján
Marco Andretti, Ryan Hunter-Reay, Alexander Rossi, James Hinchcliffe, Scott Dixon, Rinus VeeKay, Alex Palou, Graham Rahal és Takuma Sato. Jól jegyezzük meg ezeket a neveket, mert közülük vasárnap délután valaki nagyon boldog lesz.
Ezen versenyzők zártak ugyanis a 104. Indianapolis 500 szombati kvalifikációs napjának első kilenc helyén, ami egyúttal azt is jelenti, hogy ők vághatnak neki a másnap esedékes Fast 9-nak, amelynek legnagyobb tétje nem más, mint a pole pozíció.
A hat és fél órát felölelő program végén az Andretti Autosport boxolhatott a legelégedettebben a levegőbe, miután a hat pilótájukból négyen is beverekedték magukat a legjobb kilenc közé. Méghozzá nem is akárhogyan, hiszen konkrétan kisajátították az első négy pozíciót.
A legmagasabb négykörös átlagot a pénteki Fast Fridayen már az elmúlt huszonnégy év legjobb tempóját is megfutott Marco Andretti produkálta.
A 33 éves amerikai 231.351 mph-val teljesítette a kvalifikációs kísérletét.
„Ez az eredmény az autónak köszönhető, amit a csapatom rakott össze” – méltatta a 98-as Dallara-Honda gárdáját Andretti. „Ennek révén én is képes voltam elvégezni a munkámat. Csodálatos érzés, amikor minden klappol. Az egyensúly nagyszerű volt, ahogyan a motor is, amiért nagyon hálás vagyok a Hondának. A mai cél a legjobb kilenc közé jutás volt, amit közösen el is értünk.”
A másodikként Ryan Hunter-Reay zárt 231.330 mph-val, míg a 231.268 mhp-t hozott Alexander Rossi a harmadik, James Hinchcliffe pedig 231.195 mph-s átlaga révén a negyedik lett.
„Teljesen lenyűgözött” – nyilatkozta Michael Andretti fia, egyben pilótája, Marco teljesítménye láttán. „Az első köre elképesztő volt, mindannyiunkat lesokkolt! Az utolsó kettőn is kitaposta még a lelket is az autóból, annak ellenére, hogy akkorra már eléggé túlkormányzottá vált. Ő azonban tökéletesen uralta. [Marco] már rengeteg kört megtett ezen a pályán, ehhez a produkcióhoz pedig szüksége is volt a tapasztalatára, hogy pontosan tudja, mit tegyen. Rendkívüli munkát végzett, nem is lehetnék most ennél boldogabb.”
Az Andrettiék flottájába tartozó másik két gép, a Colton Herta által vezetett 88-as a tizedik helyről várhatja a jövő vasárnapi Indy 500 rajtját, míg a Zach Veach nevéhez fűződő 26-os csak a tizenhatodikként zárt.
Az ötödik helyen a Chip Ganassi Racing veteránja, Scott Dixon landolt 231.155 mph-val.
Hatodikként az Ed Carpenter Racing újonca, Rinus Veekay zárt, aki egyedüliként képviseli a Chevrolet-t a Fast 9-ban.
A 19 éves hollandon kívül a szintén debütáló Indy 500-ára készülő Alex Palou is részt vehet a kvalifikáció vasárnapi fordulóján. A Dale Coyne Racing with Team Goh hetedikként zárt spanyol ifjonca mögött az RLL Racing duója, Graham Rahal és Takuma Sato zárt.
Nem teszi ki viszont az ablakba ezt a napot a Team Penske.
A gárda egyetlen autója sem került be a Fast 9-ba. Sőt, a házon belüli verseny legjobbja, Josef Newgarden is csak a tabella tizenharmadik helyéig jutott.
A többieknek ráadásul még a top 20 sem jött össze: Will Power a huszonkettedik, Simon Pagenaud a huszonötödik, Helio Castroneves pedig mindössze csak a huszonnyolcadik pozíciót tudta elcsípni.
Ezt megelőzően utoljára 2002-ben fordult elő, hogy egyetlen Penske-autó sincs az Indy 500 rajtrácsának első három sorában.
A győzelmet viszont Castroneves révén sikerült megszerezniük.
A nemzetközi nézőket viszont természetesen Fernando Alonso teljesítménye érdekelte a legjobban.
A spanyol versenyző azonban még a szintén kvalifikációs beállításokkal teljesített Fast Fridayhez képest is lassult, így végül be kellett érnie a huszonhatodik hellyel.
Az Arrow McLaren SP másik két pilótája, az egyaránt újonc Patricio O’Ward és Oliver Askew a tizenötödik, illetve a huszonegyedik lett.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough