20 érdekes tény a 104. Indy 500 rajtrácsáról
Az Indianapolis Motor Speedway és az IndyCar hivatalosan közzétette az augusztus 23-én esedékes, legendás verseny nevezőinek teljes névsorát.
Ennek örömére következzék néhány érdekes tény és statisztikai adat a 104. alkalommal, de a Penske-érában először megrendezésre kerülő Indy 500 harminchárom autót számláló rajtrácsáról.
1. A mezőny egységesen az univerzális aero kit speedway verziójával felvértezett IR-12 (DW12) karosszériával vág neki a távnak.
2. A mostani lesz a legelső Indianapolis 500, amelyen az autók már a széria vadonatúj, a pilótafülke védelmét szolgáló aeroscreennel hajtanak pályára.
3. Az IndyCar két motorszállítója, a Honda és a Chevrolet 16, illetve 17 autóban képviselteti magát.
4. Az idei az első Indy 500 lesz 2017 óta, amelyen senkit nem fenyeget a kvalifikáción való kiesés veszélye. A nevezők listája ugyanis pontosan a rajtrács tradicionális létszámával megegyező, 33 versenygépet tartalmaz.
5. Az Indianapolis 500 dupla pontozással bír az IndyCar-bajnokságban.
6. A rajtrácsot 20 teljes szezonos, valamint 13 részidős pilóta alkotja.
7. A mezőny átlagéletkora: 31.06 életév.
8. A legfiatalabb nevezőnek Rinus VeeKay számít, aki a verseny napján 19 éves, 11 hónapos és 12 napos lesz.
9. A legidősebb pilóta pedig nem más, mint a futam startjakor 45 éves, 7 hónapos és 23 napos Tony Kanaan.
10. A mezőnyben szereplő nemzetek száma /és versenyzőik/ száma: USA /15/, Egyesült Királyság /3/, Brazília /2/, Kanada /2/, Ausztrália /2/, Spanyolország /2/, Svédország /2/, Franciaország /1/, Japán /1/, Új-Zéland /1/, Hollandia /1/, Mexikó /1/.
11. A legalacsonyabb rajthely, ahonnan eddig nyerni tudtak a 28. volt – méghozzá kétszer is.
12. A 33 fős mezőnyben összesen 9 olyan pilóta szerepel, akik bajnoki címmel rendelkeznek az IndyCarban: Tony Kanaan (2004/IRL), Scott Dixon (2003, 2008, 2013, 2015, 2018 – IRL/IndyCar), Ryan Hunter-Reay (2012-IndyCar), Will Power (2014-IndyCar), Simon Pagenaud (2016-IndyCar), Josef Newgarden (2017, 2019-IndyCar).
13. A 2020-as Indy 500 nevezési listáján egyetlen női versenyző sem szerepel. Ezt megelőzően utoljára 1999-ben fordult elő, hogy a futam hölgypilóta nélkül rajtolt el.
14. A kvalifikáció tekintetében még régebbre kell visszautazni az időben.
Az eddigi utolsó olyan Indy 500, amelynek rajtrácsára egyetlen hölgy sem próbált bejutni nem kevesebb, mint huszonkilenc éve, 1991-ben zajlott le.
15. Idén öt versenyző vág neki életében először az Indianapolis 500-nak: Oliver Askew, Dalton Kellett, Patricio O’Ward, Alex Palou és Rinus VeeKay.
16. A legtöbb autót – szám szerint hatot – az Andretti Autosport flottája tudhatja magáénak.
17. Marco Andretti révén az idei Indy 500 már a 48. lesz a sorban, amelyre legalább egy Andretti vezetéknevű pilóta is nevez.
18. A rajtot nyolc, már Indy 500 győzelemmel rendelkező versenyző várhatja: Helio Castroneves (2001, 2002, 2009), Scott Dixon (2008), Tony Kanaan (2013), Ryan Hunter-Reay (2014), Alexander Rossi (2016), Takuma Sato (2017), Will Power (2018) és Simon Pagenaud (2019).
19. Az Indy 500 történelme során eddig huszonegy alkalommal sikerült a pole-ból indult versenyzőnek a győzelmet is bezsebelnie. Legutóbb ezt a bravúrt Pagenaud vitte véghez, 2019-ben.
20. A legtöbb győzelemmel a Team Penske büszkélkedhet, amely csapat pilótáinak arcképét eddig összesen tizennyolcszor örökítették meg a Borg-Warner Trófeán.
A lista második helyén az Andretti Autosport áll öt diadallal, míg a Chip Ganassi Racing négyszer, az A.J. Foyt Racing pedig kétszer látta meg az IMS 2.5 mérföldes oválján elsőként a kockás zászlót.
A 104. INDIANAPOLIS 500 HIVATALOS NEVEZÉSI LISTÁJA
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough