Az IndyCar egyelőre megúszta a koronavírust – Legalábbis elméletileg
Az elmúlt hetekben már a NASCAR-nak, az IMSA WeatherTech Sports Car Championshipnek, a Forma-1-nek és az NHRA-nek is nélkülöznie kellett egy-egy versenyzőt pozitív COVID-19 teszt miatt.
A járványszünetet követő szezon – szervezettől függően – újra/vagy elindítása óta a szóban forgó pilótákon kívül egyéb alkalmazottaknál is megállapították a vírus jelenlétét, de ők kivétel nélkül a pályákra nem utazó személyzetek tagjai voltak.
Az egyetlen széria, amelyet úgy fest, mindezidáig elkerült a koronavírus az az NTT IndyCar Series.
Az amerikai open-wheel szakág csúcskategóriája június 6-án, a Texas Motor Speedwayen indította el a szezonját. Azóta összesen hat futamon vannak túl négy állam négy versenypályáján, ebből két állomást – a Road Americán, valamint az Iowa Speedwayen rendezett duplafordulót – pedig limitált számú nézőközönség előtt teljesítették.
Az IndyCar folyamatosan egészségügyi ellenőrzésnek veti alá saját tisztviselőit, a mezőnyben szereplő csapatok valamennyi – beleértve a pályákra nem utazó -tagját, a média képviselőit, a biztonsági személyzet tagjait és a létesítményekben tevékenykedő összes egyéb alkalmazottat.
A széria ennek kapcsán közzétette legfrissebb tájékoztatóját, amelyben leszögezték, hogy az idény eddigi részében senkit nem kellett nélkülözniük pozitív koronavírus-teszt miatt.
A tisztánlátás kedvéért azonban muszáj megemlíteni, hogy az IndyCar a NASCAR-hoz hasonlóan nem írt elő kötelező, mindenkit érintő tesztelést.
Ehelyett érintésmentes testhőmérséklet-ellenőrzéseket végeznek a versenyhétvégék minden egyes napján, továbbá a pályán tartózkodó embereknek saját büntetőjogi felelősségük tudatában, írásban kell nyilatkozniuk arról, hogy nem rendelkeznek semmilyen, betegségre utaló tünettel.
Ha valaki a fertőzés jeleit észleli magán – vagy olyan személyen, akivel a közvetlen buborkéján kívül valamilyen módon kapcsolatba került – akkor azonnali hatállyal önkéntes karanténba kell vonulnia addig, amíg fel nem tud mutatni negatív tesztet.
Mivel azonban a COVID-19 számos esetben teljesen tünetmentesen zajlik le, nem lehet minden kétséget kizáróan kijelenteni, hogy senki sem tevékenykedett a paddockban vírusosan.
Az Indianapolis Star az IndyCarban szereplő mind a tizenegy csapatot megkereste, ebből nyolc alakulat megerősítette, hogy valóban nem érintette őket eddig a fertőzés.
Az Ed Carpenter Racing és az RLL Racing nem kívánt bővebben nyilatkozni, mindössze csak annyit reagáltak, hogy jelenleg nincs miért aggódniuk.
A Carlin egyelőre nem válaszolt a lap kérdéseire.
Nyilvánosan mindössze egyetlen pozitív tesztről lehet tudni, ez azonban még február végére datálódott. Az érintett személy a Dreyer and Reinbold Racing 24-es számú, Sage Karam által vezetett Dallara-Chevyjén dolgozó egyik csapattag volt.
Amikor azonban már a mezőny megérkezett a március közepére szánt – végül októberre halasztott -, St. Petersburg-i futam helyszínére, már az ominózus alkalmazott is teljesen vírusmentesnek számított.
Legutóbb viszont erősen rezgett a léc a Chip Ganassi Racingnél.
A csapat indianapolisi főhadiszállásán június végén tett először látogatást küszöbön álló IndyCar-körözése kapcsán Jimmie Johnson. A hétszeres NASCAR Cup-bajnok azonban négy nappal később – miután felesége pozitívnak bizonyult a COVID-19-re – alávetette magát a tesztnek, ami az ő esetében is kimutatta a vírus jelenlétét.
Ganassiék azonnal önkéntes karanténba küldték azokat a szakembereket, akik kapcsolatba kerültek Johnsonnal. Róluk hivatalosan nem adta ki további információkat, az IndyCar viszont sajtóközleményében arról számolt be, hogy :
„Történtek kisebb incidensek, amelyek az egészségügyi irányelveink alapján átmeneti elkülonítést, bizonyos esetekben pedig tesztelést is megköveteltek. Az eredmények azonban kivétel nélkül negatívnak bizonyultak.”
Kapcsolódó: Ellenzi az Indy 500 nyílt kapus megrendezését Indiana vezető egészségügyi szervezete
Az Indianapolis Star viszont kiemelte, hogy CGR technikai igazgatója, egyben Felix Rosenqvist versenymérnöke, Julian Robertson – aki a Johnsonnal folytatott június végi mítingen is jelen volt- nem vett részt a Road Americán július 11-12-én rendezett duplafordulón.
Az IndyCar a NASCAR-ral szorosan együttműködve dolgozta ki átfogó protokollját, amelyet az Indy 500 augusztus 11-23-a között esedékes programsorozatára csak még tovább szigorított.
A legendás versenyt, továbbá annak valamennyi edzésnapját és kvalifikációját nézők előtt bonyolítják le.
A járványügyi szakértők bevonásával elkészült irányelvek mintegy 85 oldalt ölelnek fel, aminek értelmében többek között csak maszkot viselve lehet az IMS területén tartózkodni, a lelátókat pedig maximum 25%-os kapacitással nyitják meg a rajongók előtt.
Ennek ellenére Indiana állam vezető egészségügyi szervezete már sajtóközleményben kérte Roger Penske-éket arra, hogy a megbetegedések növekvő száma miatt tegyék zárt kapussá a 104. Indy 500 eseményeit.
Az IMS és az IndyCar azonban bízik a prevenciós protokolljában, amelynek bárminemű megszegése a pályáról való azonnali kitiltás von maga után – legyen szó rajongóról, vagy pilótáról.
A szabályok betartatása létfontosságú is, mivel ha a vírus felüti a fejét, akkor az az indianai járványügyi helyzet tükrében akár az Indy 500 elhalasztását, rosszabb esetben idei törlését is maga után vonhatja.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough