Elviselhetetlen hőség: Kicsinálja a versenyzőket az IndyCar aeroscreenje
Már az aeroscreennel végzett, kezdeti tesztek során világossá vált, hogy az egyik legnagyobb probléma a cockpit hőmérsékletének optimalizálása lesz.
Az IndyCar több módosítást is véghez vitt annak érdekében, hogy biztosítsák a levegő áramlását, ezzel együtt pedig csökkentsék a túlhevülés esélyét. Száz százalékos megoldás azonban máig nem született, ennek pedig a legjobban az autóban ülő versenyzők isszák meg a levét.
A 2020-as szezonból eddig két futam telt el. A Texas Motor Speedway oválján még hőmérséklet szempontjából nem jelentett kiugró problémát az aeroscreen jelenléte, az IMS roadján viszont már gyökerest más volt a helyzet.
Az elmúlt napokban Indianapolisban eleve 30 Celsius fok feletti hőrmérséklet uralkodott, amit tovább tetézett, hogy a szombati GMR Grand Prix-t pontban délre időzítette az IndyCar.
Ennek következtében a cockpitben uralkodó hőség elérte az 50 C fokot, ami nem éppen a legkellemesebb közeg egy két órán át tartó road futamhoz.
„Azt hittem, hogy a verseny után meg fogok halni” – nyilatkozta a leintés utáni az Indy Starnak Conor Daly, aki a 12.-ként ért célba. „Öt és fél kilóval lettem könnyebb a végén. Az egész testem görcsölt, szörnyű volt. Soha életemben nem éreztem még magam ennyire rosszul verseny után. Negyvenöt percen át ültem egy helyben, de a pulzusom még mindig 140 felett volt.”
Hasonlóan élte meg a 80 körös futamot a negyedik helyen záró Colton Herta is. Az Andretti Harding Steinbrenner Autosport 20 éves pilótája ráadásul egy műszaki hiba miatt még inni sem tudott a táv során.
„Teljesen kikészültem a végére” – ismerte el a fiatal amerikai. „A verseny előtt rengeteget ittam, szerintem ez mentett meg végül. A végén már úgy szédültem, hogy azt hittem, lerepül a fejem. Amikor kiszálltam az autóból, közel álltam ahhoz, hogy összeessek. Az utolsó húsz kör óriási szenvedés volt víz nélkül. Ekkor már kezdtem nagyon rosszul lenni. Csak egyik kört tettem meg a másik után, próbáltam túl lenni rajtuk olyan gyorsan, amennyire csak lehetséges. Ugyanakkor nem hiszem, hogy mindez befolyásolta volna a vezetésem.”
A kétszeres, egyben regnáló bajnok Josef Newgarden is az ájulás szélén érezte magát a leintést követően.
„Ez volt a legforróbb verseny, amin valaha vezettem” – mondta a hetedik pozícióban célba ért Team Penske-s. „Szerintem a mai nap mindenkit felőrölt az autóban. Borzasztóan kemény verseny volt, nagyon kimerítő.”
Newgarden csapattársa, az IMS roadján három győzelemmel bíró, ezúttal viszont csak a pódium legalsó fokáig jutó Simon Pagenaud szerint muszáj valamit tenni a hőség és levegőtlenség ellen.
„Meg kell próbálni valahogy javítani a szellőzésen, mert most extrém forróság van az autóban és én teljesen kivagyok. A levegő nem kering megfelelően. Egy kicsi cockpitről van szó, ezért olyan érzés, mintha a levegő csak állna odabent. Szél sincs. Lényegében csak a sisakrostélyt tudod felhúzni, hogy egy picivel több levegőhöz juss. Tenni kell valamit, mert ez elviselhetetlen. Ekkora mértékű hőséget már nem bírok. Az IndyCar fizikálisan az egyik legkimerítőbb széria. Nincs szervó, most pedig már az autóban is forróság van. Ezek azon dolgok, amikor köszönetet mondasz az edzésprogramodért. Sokat edzettem melegben, de még mindig kell változtatnom ezen egy kicsit, hogy erősebb legyek.”
A dobogó második fokára felállt Graham Rahal elmondása szerint az autójában lévő innivaló a futam során forróbb volt, mint a reggeli kávéja.
A verseny egyetlen, sárga zászlós szakaszát Oliver Askew idézte elő, miután nagy erővel falnak csapta az autóját. A balesetben az Arrow McLaren SP újonca szerencsére nem sérült meg, de még a kötelező orvosi ellenőrzés után is erőteljes szédülésre, dehidratációra panaszkodott.
A győztesként leintett Scott Dixont viszont saját bevallása szerint nem készítette ki annyira a hőség, még annak ellenére sem, hogy a sisakjának hűtése egy kis időre teljesen elszállt.
Az IndyCar mezőny július 11-12-én Road Americán folytatja, méghozzá duplafordulóval. A hőmérséklet pedig várhatóan Elkhart Lake-en sem fog kegyelmezni nekik.
„Néhány embert jobban megvisel a hőség, mint másokat” – konstatálta Herta. ” Nem tudom, hogy utóbbiak mit csinálnak, de úgy tűnik, számukra nem akkora tényező. Ennek ellenére szerintem csinálni kell valamit, mert ez igazi kínszenvedés jelenleg a hosszú versenyek során. Jövő héten pedig egymás után már két futamunk is lesz, ami csak még rosszabbá teszi a helyzetet.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough