Borítékolhatóan bukás lesz az IndyCar szezonnyitója – Mégis megéri

Hogyan sikerült összehozni az IndyCar szezonnyitóját, noha minden ellene szólt?
credit:IndyCar

Az IndyCar csütörtökön hivatalosan bejelentette, hogy a korábbi terveiknek megfelelően június 6-án, a Texas Motor Speedwayen útjára indul az idei szezon.

A hír annak tükrében meglepő volt, hogy még egy nappal korábban is arról nyilatkozott a pálya elnöke, Eddie Gossage, hogy egyáltalán nem biztos a verseny megrendezésében.

A legfőbb probléma nem is a koronavírus-járvány miatti korlátozásokban volt keresendő, hanem az anyagiakban.

Az IndyCarban szereplő pályák/promóterek a NASCAR-ral ellentétben egyetlen centet sem kapnak a televíziós jogdíjakból, ezzel szemben viszont átlagosan egymillió dolláros versenyrendezési díjat kell leperkálniuk.

/Az összeg a SportsBusiness Daily értesülései szerint USA-n kívüli futamok esetében akár ennek a duplája is lehet, ezért több egyéb mellett ez is az oka annak, hogy a széria évek óta hiábavalóan próbál újabb, nemzetközi fordulókat beiktatni a naptárába./


Kapcsolódó: Éjszakai versennyel startol el a 2020-as IndyCar-szezon


A versenyek rendezőinek legnagyobb bevételi forrása a jegyeladásokból, valamint a pálya területének kereskedelmi célú (mozgó büfék, merchandise-standok stb.) bérbeadásából származik.

Pontosan emiatt hajtott arra korábban Gossage, hogy meggyőzze a NASCAR-t, ütemezzék az alapszakaszbeli, texasi futamukat az IndyCar hétvégéjére. A stock-carosok által befolyó pénz némiképp ellensúlyozta volna az open-wheelesek miatti kiadásokat is, így nem fájna annyira a zárt kapuk mögötti versenyrendezés.

A mostani bejelentés végül mégis úgy szólt, hogy az IndyCar fizető nézők és a NASCAR jelenléte nélkül, önállóan lebonyolíthatja futamát június elején.

A fordulat fő oka abban rejlik, hogy a verseny megrendezésének érdekében a Roger Penske vezette IndyCar hajlandó lett a TMS költségeinek redukálására.

A versenyrendezési díjat nagymértékben lecsökkentették, emellett a pálya füvére tradicionálisan felfestett hivatalos logót is csak digitális grafikával fogják megjeleníteni a tévés közvetítés során, amivel szintén több tízezer dollárt spórolnak meg.

Nem kell viszont eltüntetni azokat a feliratokat és logókat, amelyeket még a NASCAR Cup tervezett – de végül a járvány miatt elnapolt – tavaszi futamára készülve festettek fel a pálya falaira.

A hivatalos indoklás szerint teljesen felesleges pénzkidobás lenne az IndyCar egynapos eseménye miatt letakarni ezeket, majd a NASCAR későbbi két versenye kedvéért újra elhelyezni.

„Sikerült megoldást találunk” – nyilatkozta Gossage az Autoweeknek. „Nyilvánvalóan veszteségesek leszünk, de képesek voltunk kompromisszumot kötni az IndyCarral. Fizetünk nekik, de nem olyan sokat. Marcus Smith [a TMS-t tulajdonló Speedway Motorsports vezetője – a szerk.] úgy érezte, muszáj megmutatnunk, hogy mi vagyunk az IndyCar legjobb partnerei. Huszonnégy éve, megszakítás nélkül versenyt rendezünk velük. Egyedül az Indianapolis Motor Speedway mondhatja el magáról, hogy hosszabb ideje fogadja az IndyCart. […] A széria és mi is bukni fogunk valamennyit, de azért csináljuk, mert jót tesz a sportnak, ha újraindulunk. Minél korábban visszatérünk a pályára, talán annál hamarabb visszaáll az élet is a régi kerékvágásba.”


Célfotó: 2016-ban 0.008 másodperccel győzte le Graham Rahal James Hinchcliffe-et Texasban (credit:IndyCar)

A Texas Motor Speedway 2018 végén újabb négy évre hosszabbította meg szerződését az IndyCarral, aminek értelmében a pálya 2022-ig biztosan a naptárban marad.

Ahogyan Gossage is említette, a versenyt az IndyCar és a TMS is borítékolhatóan veszteséggel fogja zárni, de mégis megéri ezt bevállalni a sport jövőjének szempontjából.

Egy dolgot ugyanis mindenképp nyerhetnek: figyelmet.

A nyár elején még alig fognak professzionális sporteseményeket rendezni, ami a szériának óriási lehetőséget adhat népszerűsége, ismertsége növelésére, ezzel újabb szponzorok, partnerek bevonzására.

Erre pedig most óriási szükség van.

A koronavírus okán bekövetkezett kényszerszünet hatásait már az anyagilag jobb helyzetben lévő nagycsapatok is megérzik.

Számos alakulat az elmúlt hónapokban alig, vagy egyáltalán nem számíthatott bevételre a szponzoraitól. Több vállalat még az áthidaló megoldásként létrehozott IndyCar iRacing Challenge-ben való megjelenésért sem akart fizetni, mondván ők nem virtuális versenyekre szerződtek. Amíg pedig nincs éles futam, addig nincs részükről pénz sem. Ha pedig a szünet tovább húzódik, akkor fennáll a veszélye annak is, hogy a támogatók egymás után kezdenek búcsút mondani a gárdáknak, ezzel együtt a szériának.

Az IndyCar – akárcsak a világ összes többi bajnoksága – nincs abban a helyzetben, hogy ezt megengedhesse magának.

Indulnia kell a szezonnak, most már bármi áron.