„Lesznek holttestek” – Számos csapat húzhatja le a rolót a koronavírus miatt
Jelen pillanatban senki sem tudja, hogy mikor ér véget a koronavírus-járvány miatti globális leállás.
Ebből adódóan a bizonytalanság a motorsportokban érdekelt szervezeteketnél is a legnagyobb úr most.
A krízis gazdasági következményei a nagyobb csapatokat sem kímélik, a kisebb alakulatok pedig egyenesen a fennmaradásukért aggódhatnak.
Néhány hét leforgása alatt ígéretes partnerkapcsolatok, szponzorációs szerződések váltak semmissé, a helyzet pedig a járvány lecsengése után sem fog egyik pillanatról a másikra helyreállni. Sőt.
A kiszivárgott hírek szerint a legtöbb alakulat fizetés nélküli szabadságra küldte, vagy egyenesen felbontotta szerződést számos alkalmazottjával addig, amíg újra nem indul az élet a versenypályákon.
A bevételkiesés miatt a NASCAR-ban máris csökkentették béreket.
Az Associated Press birtokába jutott dokumentumok szerint a magas beosztású tiszviselők – beleértve a szervezethez tartozó pályák elnökeit – fizetését 25%-kal vágták meg, a többi beosztott pedig 20%-kal kevesebb pénzt vihet haza.
Emellett minden alkalmazottat köteleztek arra, hogy az elkövetkezdő bő egy hónapban legalább egy hét szabadságot vegyenek ki.
A munka a műhelyekben, főhadiszállásokon sem folytatódhat zökkenőmentesen, lévén egyre több államban rendelnek el kijárási tilalmat.
Az IndyCar, az NHRA és a midget/dirt versenyzés világában mozgó csapatok többsége ráadásul immár egyenesen bezárni kénytelen az egységeit, köszönhetően az Indianában életbe léptetett kényszerintézkedéseknek, miszerint csak a létfontosságú feladatokat ellátó létesítmények lehetnek nyitva.
Sajtóinformációk szerint az érintett szervezetek igyekeznek is valamiképpen szabályozni, hogy a kényszerintézkedésekkel – egyelőre – nem sújtott államokban székelő csapatok ne jussanak előnyhöz.
A NASCAR, az IndyCar és az IMSA a legtöbb alkalmazottját home office-ba küldte, előbbi kettő pedig az éles versenyeket virtuális futamokkal próbálja pótolni. Ezek során lehetőség nyílik arra, hogy a szponzorok teret kapjanak, továbbá az érdeklődést is fenntartják a sport iránt.
Az eNASCAR első, homesteadi fordulóját a Fox Sports 1 élőben közvetítette, a rajongók kiéhezettségét pedig jól szemléltette, hogy 903.000 embert ültetett a képernyők elé, ezzel az USA esport-történelmének valaha volt legnagyobb nézettségét hozva.
Ez azonban mégis csak egy vészmegoldás.
„Az anyagi hátteret tekintve szerencsésnek mondhatjuk magunkat” – nyilatkozta a háromszoros Daytona 24-győztes csapattulajdonos, Wayne Taylor a Sportscar365-nek. „Beszéltem a General Motorsszal és úgy fest, nincsenek komolyabb problémáik. Minden partnerünk elkötelezett felénk. A jelenlétünket a közösségi médiára összpontosítjuk, hogy addig is előtérben legyünk, amíg tart ez a krízis. Amiatt viszont nagyon is aggódom, hogy a vírus lecsengése után mekkora gazdasági visszaeséssel kell majd számolnunk.”
Az IndyCarban és az IMSA-ban is érdekelt Meyer Shank Racing társtulajdonosa, Michael Shank szintén borúsan tekint a jövőbe. Az üzletember biztos benne, hogy a járvány számos csapat halálos ítéletét írta alá.
„Lesznek holttestek, de én minden tőlem telhetőt megteszek, hogy a csapatom ne legyen közöttük. Sajnos a helyzet tragikus, rengeteg embernek és szervezetnek fog ez az egész nagyon fájni. A versenyzés luxus… Meglátjuk, mit hoz a jövő.”
Shank elárulta, hogy – a konkurens gárdákkal ellentétben – egyelőre valamennyi alkalmazottját megtartja és fizeti is.
„Ez egy valódi teszt nekünk, tulajdonosknak arra nézve, hogy miként kezeljük a dolgozóinkat ebben a kivételes helyzetben. Jim Meyerrel és a feleségemmel együtt elkötelezettek vagyunk azért, hogy megtartsuk a lányainkat és fiainkat addig, amíg csak ki nem fogyunk a pénzből. Meg akarjuk mutatni nekik, hogy még a legnehezebb időkben is értékeljük őket.”
A RACER úgy tudja, hogy az IndyCart tulajdonló Penske Entertainment folyamatosan vizsgálja annak lehetőségét, miként tudná könnyebbé tenni a csapatok helyzetét.
A teljes szezonos szereplést vállalt ’Leaders Circle’ gárdáknak a széria autónként bő egymillió dolláros támogatást nyújt minden szezonban, amit részletekben kapnak meg.
Az idény jelen állás szerint leghamarabb májusban kezdődhet el, az IndyCar azonban úgy tervezi, hogy a márciusi és áprilisi LD-pénzt a csúszás ellenére is átutalja az arra jogosult alakulatoknak.
A széria gumibeszállítója, a Firestone, valamint két motorpartnere, a Honda és a Chevrolet szintén elnapolta az abroncsokért, illetve erőforrásokért cserébe esedékes számlák kiküldését.
A nagy kérdés azonban az, hogy minden „mentőcsomag” ellenére vajon hány csapat lesz képes átvészelni ezt a példa nélküli időszakot és mennyitől kell a sportágnak szomorú búcsút vennie.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough