Újra rajtbüntetés jár a motorcseréért az IndyCarban

Újra rajtbüntetés jár a motorcseréért az IndyCarban
credit:IndyCar

A 2020-as szezontól kezdve ismét hátrasorolást von maga után valamennyi, idő előtt végrehajtott erőforráscsere.

Az IndyCar szabályai szerint egy autó összesen négy motort használhat büntetlenül az idény során, amelyeknek 2500 mérföldet kell kibírniuk. Ebbe az összesen 10.00 mérföldbe nem csak a versenyhétvégék, de a tesztek is beletartoznak.

Az elmúlt bő hat szezon során az ezen négy motort érintő, előírt maximum előtti megejtett, szükségszerű cseréket csak entrant pontok levonásával szankcionálták. Rajtrácsbüntetést csak abban az esetben szabtak ki, ha egy csapat annak ellenére döntött az új erőforrás mellet, hogy azt nem indokolta meghibásodás, vagy sérülés.

Mostantól viszont újra életbe lép az a regula, amely már nem tesz különbséget csere és csere között. Ha a 2500 mérföld elérése előtt új motor kerül az autóba, akkor az a körülményektől függetlenül büntetést von maga után – épített/utcai pályákon hat, oválokon pedig kilenc helyes hátrasorolás formájában.

Ha tehát egy versenygépben megadja magát egy motor futam közben, akkor az a következő fordulón legjobb esetben is a hetedik, vagy a tizedik pozícióból rajtolhat csak.

Kivétel ezalól az Indianapolis 500.

Ha ezen verseny előtt kell erőforrást cserélni, akkor az érte járó büntetést a soron következő fordulón (Detroit) töltik le.

Abban az esetben, ha egy gárda olyan pechesnek bizonyul, hogy egy autójukban kétszer is motort kell váltani egyetlen hétvégén belül, akkor a második cseréért járó rajtbüntetést a következő futamon szabják ki rá.

Ugyanez a szisztéma érvényes a tesztekre is, így az ezeken/vagy utánuk történt motorcserét a következő versenyen „fizettetik meg”.

Ha egy csapat úgy dönt, önszántából – tehát nem meghibásodás miatt – cseréli ki a motort, akkor a rajtrácson való hátrasorolás mellett még 10 entrant és szintén 10, a versenyzőt érintő pontlevonással bűnhődik.

Nem jár viszont büntetéssel, ha a szóban forgó autóba rendkívüli, pályán zajló (pl. az Indy 500 pitstop challenge-dzse), vagy azon kívüli események (pl. bemutatók, felvonulások) kedvéért helyeznek be új motort.