Ryan Newman fejsérülést szenvedett a Daytona 500-on

Ryan Newman február 17-én, a NASCAR Cup szezonnyitójaként funkcionáló Daytona 500-on szenvedte el az utóbbi évtizedek egyik legborzalmasabb balesetét.
A történteket látva sokan már a legrosszabbtól tartottak, elképesztő módon azonban a Roush Fenway Racing veteránja nem csak túlélte a bukást, de három nappal később a saját lábán távozott a kórházból.
Newman azonban nem úszta teljesen ép bőrrel a balesetet.
„Szerencsés voltam, hogy nem szenvedtem semmilyen belső sérülést, vagy törést” – írta a 43 éves veterán a vasárnap kiadott sajtóközleményében. „Van viszont egy fejsérülésem, ami miatt jelenleg is kezelés alatt állok. Az orvosaim meg vannak elégedve azzal a javulással, amit az utóbbi pár napban mutattam.”
Azt egyelőre nem tudni, hogy Newman mikor ülhet újra volán mögé.
„Ryan egyértelműen kijelentette, hogy ő idetartozik és vissza akar térni a versenyautójába” – nyilatkozta a Las Vegasban tartott sajtótájékoztatón az RFR elnöke, Steve Newmark.
Newman a Daytona 500 utolsó körében a győzelemért harcolt, ehhez pedig segítséget is kapott fordos márkatársa, Ryan Blaney személyében. A Team Penske-s próbálta előre tolni veterán kollégáját, a verseny hevében azonban meglökte, ami beindította a láncreakciót. A kockás zászló előtt méterekkel a Newman által vezetett 6-os autó keresztbe fordult, majd a külső falnak csapódva négy kerékkel a levegőbe emelkedett.
A tetővel lefelé történt földetérése után egy újabb nagy ütést kapott az érkező Corey LaJoie-tól, aminek hatására másodszorra is elhagyta az aszfaltot, végül pedig lángok kíséretében csúszott végig a pályán.
A NASCAR hivatalos tájékoztatása szerint a balesettől számítva 35 másodpercen belül egy orvos már Newman mellett volt az autóban.
„Számtalanszor világossá tettük, hogy a biztonság az első számú prioritás számunkra” – mondta Steve O’Donnell, a NASCAR alelnöke, egyben a versenyzéssel kapcsolatos fejlesztésekért felelős vezető tisztviselő. „Ez a munkánk napi szinten, mindent okkal teszünk. Negyven versenyző számít ránk hétről-hétre.”
A hivatalos rekonstrukció szerint a biztonsági csapat legelső tagja, kezében egy tűzoltókészülékkel már a baleset után 19 másodperccel a helyszínre ért.
Az orvos ezután 14 mp-cel érkezett meg, őt 2 mp múlva követte egy mentőtiszt.
Az autójában még fejjel lefelé lógó Newmant három percen át részesítették elsősegélyben és csak ezután fordították meg a Fordot.
A pilótát végül után 15 perc 40 másodpercet követően emelték ki a járművéből.
„Ryan ellátása folyamatosan zajlott az orvosok és mentősök részéről, kivéve azt az időszakot, amíg az autót átfordították” – folytata O’Donnell. „Mindenki úgy végezte a dolgát, ahogyan arra kiképezték őket. Soha nem lehetünk viszont elégedettek azzal, ami éppen van, különösen igaz ez a biztonságra. Igyekszünk annyit tanulni, amennyit csak lehet és a lehető leghamarabb végrehajtani változtatásokat, amennyiben szükség van rájuk.”
A balesettel kapcsolatos teljes vizsgálat még nem zárult le, a folytatás részeként pedig a NASCAR mindenképpen szeretné Newmant is bevonni.
A Purdue Egyetemen interdiszciplináris mérnöki ismeretekből diplomázott versenyző már eddig is aktívan kivette a részét a biztonságtechnikai fejlesztésekből.
Kiváló példa erre az autó bukókeretének azon, elülső részt érintő, szélvédő feletti megerősítése, amelyért a pilóta 2009-ban kezdett el lobbizni azt követően, hogy többször is levegőbe emelkedéssel járó balesete volt.
A „Newman bar” mára a NASCAR-gépek kötelező részének számít….És könnyen lehet, hogy most pontosan „keresztapja” életét mentette meg.

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough