Alonso-Honda saga: Megvan, hogy mi verte be az utolsó koporsószöget?
A legfőbb érintettek – nevezetesen Michael Andretti, Fernando Alonso és a Honda – továbbra is mély hallgatásba burkolóznak a spanyol szupersztár Indy 500-as programja körüli botrány kapcsán.
Ennek ellenére egyre másra bukkannak fel újabb és újabb információk a történtek hátteréről.
Mint ismeretes, Alonsót és az Andretti Autosportot már csak az utolsó simítások választották el a szerződés aláírásától. Minden készen állt, az autó körüli csapat összeállt, ahogyan a szponzorációs háttér is véglegesítésre került.
Ekkor azonban a Honda japán anyavállalata váratlanul bejelentette, nem kívánnak motorokat adni egy olyan géphez, amelyet az oviedói szupersztár vezet.
Az IndyCar szabályai szerint ugyan a gyártók nem szólhatnak bele abba, hogy kit ültet egy gárda a volán mögé. A Honda azonban ügyesen kihasználta a kiskaput, mondván felőlük leszerződtethetik Alonsót, azt viszont már ők döntik el, hogy adnak-e erőforrást a csapat hatodik, kizárólag az 500-ra szóló, extra nevezéséhez.
A mostani, szappanoperába hajló botrány abból a szempontból is érdekes, hogy korábban a Hondának még nem volt gondja a 38 éves bajnokkal. Már 2018-ban is arról szóltak a hírek, hogy csak a McLarennel nem hajlandóak együttműködni, magával Alonsóval viszont nincs komolyabb problémájuk – GP2 motorozás ide, vagy oda.
Néhány hónappal ezelőtt Michael Andretti és maga a spanyol is úgy fogalmazott, hogy a Honda nem állít akadályt az indianapolisi, közös projekt elé.
A márka amerikai leányvállalata esetében ez pontosan így is volt. A Honda Performance Developementnél tavaly Art St. Cyrt váltott Ted Klaus is leszögezte, hogy bizonyos mértékben önállóan működnek, ami azt jelenti, hogy az észak-amerikai területen megvan a saját, döntéshozó jogkörük.
A Marca szerint a Honda korábbi, globális motorsport-részlegért felelős vezetője, Masashi Yamamoto szintén azon az állásponton volt, hogy Japánban sincs ellenvetés Alonso ellen. A szakember emellett azt is nyomatékosította, hogy az Indy-projekt teljes mértékben az amerikai HPD hatáskörébe tartozik.
2019 tavaszán azonban Yamamotót megtették a Honda F1 ügyvezetőjévé, a helyét pedig a korábbi pozíciójában Hiroshi Shimizu vett át.
Arról már korábban is keringtek hírek, hogy Shimizu a kezdetektől fogva ellenezte Alonso velük történő, indianapolisi visszatérését. Ebből kifolyólag a spanyol sajtó szerint nem kizárt, hogy végül ő várta ki az utolsó pillanatot azzal, hogy pozícióját felhasználva keresztül húzza az Andrettiékkel már a véglegesítés fázisában járó programot.
Előfordulhatott tehát, hogy Alonso ellehetetlenítése valójában egyetlen ember bosszúja volt?
A biztos választ csak az érintettek tudják, akik azonban továbbra sem nyilatkoznak.
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough