Roncsderbivé fajult a NASCAR szezonnyitó all-star versenye

Négy komoly balesetet követően mindössze hat autó tudta befejezni a NASCAR Cup évindító sztárfutamát.
A hagyományoknak megfelelően a Daytona 500 előtt egy héttel megrendezett verseny tét nélkülinek számít ugyan, mégis legalább akkora érdeklődés övezi, mint a bajnokságba ténylegesen beszámító fordulókat.
Egyrészt a négy hónapot felölelő holtszezonos böjt után a rajongók ekkor először láthatnak éles Cup-futamot, másrészt pedig a mezőny igazi sztárparádét vonultat fel.
A Busch Clash 1979 óta funkcionál a NASCAR tradicionális, pontozás nélküli szezonnyitójaként, amelyre a Cup előző idényének valamennyi rajtelsője, korábbi Clash-győztesek, valamint a jelenleg teljes szezonosként versenyző egykori Daytona 500 győztesek/pole-osok kapnak meghívást.
Az idei évben összesen tizennyolc autó feszült egymásnak, a táv pedig az elmúlt évekhez hasonlóan két, azaz egy 25 és egy 50 körös szakaszban került meghatározásra.
A hajrában történt roncsderbi miatt azonban az eredeti 75 kör helyett összesen 88 után hirdettek győztest, ami abszolút rekordnak számít a Clash történetében.
A verseny több, mint kétharmada viszonylag nyugodtan telt, amit jól szemléletet, hogy egészen a 67. körig mindössze egyetlen sárga zászlós periódus lépett életbe. Ráadásul ez is csak a szabályok szerint előre meghatározott, a két szakaszt elválasztó pace car fázis volt.
Kilenc körrel a tervezett leintés előtt azonban elszabadult a pokol.
Az élen állt Joey Logano megpróbálta feltartani a Kyle Busch-t, de végül összeütköztek. A balesetbe még további négy autó keveredett bele, köztük Logano Team Penske-s csapattársával, Brad Keselowskival.
A 2012-es bajnok – aki 33 körön át a mezőny élén is haladt – rendkívül dühös volt a kiesése után, a történtek felelősévé pedig egyértelműen Loganót tette meg.
„Ki kellene dobni a kocsiból a bukósisakot, a biztonsági övet pedig inkább be se kapcsoljuk” – fakadt ki Keselowski. „Valaki meg fog sérülni és akkor végre nem fogunk többé úgy versenyezni, mint a komplett s*ggfejek. [Logano] teljesen ok nélkül csinálta. Idióta verseny volt, idióta megmozdulásokkal. Nevetséges az egész. Jó helyzetben voltunk ahhoz, hogy nyerjünk, de végül tönkretették a versenyünket. Azt hihetnék, hogy ezek a srácok ezen a szinten már okosabbak… Állandóan csak baleseteket okozunk. Én is folyton belekeveredek és okozom is őket. Mindig ugyanaz a nóta. Valaki elkezd idiótán blokkolni, amiről maga is tudja, hogy nem fog működni és az a vége, hogy kiiktatja a fél mezőnyt. Röhej.”
A futam második karamboljára sem kellett sokat várni.
A restart utáni rögtön első körben William Byron és Ryan Newman akadt össze, kettejük kontaktja pedig végül egy több, mint tíz autós tömegbukássá duzzadt.
Hosszú versenyt az új rajtkor életbe lépett overtime-szakasz sem hozott.
Az első dominót ekkor az élen haladó Denny Hamlin pöccintette el, miután elvesztette uralmát Toyotája felett, magával rántva lényegében a komplett mezőnyt.
A big one szerencsére ezúttal sem járt személyi sérüléssel, a törmelékek miatt azonban be kellett lengetni a piros zászlót.
Nyugodt befejezést a kb. 15 perces kényszerszünet utáni második overtime sem produkált köszönhetően a Kyle Larson és Chase Elliott közötti ütközésnek.
A DIS-t uraló káosznak hála a harmadik overtime-ot már mindössze csak hat autó tudta bevállalni és ironikus módon közülük is a legviseltesebb haladt át elsőként a kockás zászló alatt.
A Joe Gibbs Racinges Erik Jones csapattársa, a már körhátrányban lévő Hamlin segítségével sikeresen hámozta át magát Ryan Newmanen, valamint Austin Dillon, majd húzta be végül élete első Clash-győzelmét.
„Nem az a verseny volt, amiről valaha is azt gondoltam volna, hogy megnyerhetem” – nyilatkozta Jones, aki a négy balesetből háromnak is aktív részese volt és csak egyetlen körben állt az élre nevezetesen az utolsóban. „Elképesztő! Óriási köszönettel tartozom Dennynek. Végig ott maradt velem az utolsó körben és tolt előre. Nem az enyém volt a leggyorsabb autó a megmaradtak között, de végül célba vittük.”
A NASCAR Cup mezőnye legközelebb február 13-án feszül egymásnak, amikor két kvalifikációs futam keretein belül eldöntik a Daytona 500 rajtrácsának sorsát a harmadik helytől számítva.
Kapcsolódó: Ricky Stenhouse Jr. indulhat az élről a Daytona 500-on
A pole-pozíciós, valamint a másodikként startoló pilóta kiléte már az egykörös, vasárnapi időmérőn kiderült.
Ennek eredménye alapján a 62. Daytona 500-at Ricky Stenhouse Jr. kezdi meg az élről, míg mellőle Alex Bowman várhatja a legendás verseny zöld zászlaját február 16-án.


“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough