Sajtó: A Honda letiltotta Alonso Indy 500-as visszatérését

Sajtó: A Honda letiltotta Alonso Indy 500-as visszatérését
credit: IndyCar

Az elmúlt napokban a spanyol média már kész tényként kezelte, hogy Fernando Alonso aláírta szerződését az Andretti Autosporttal, aminek értelmében karrierje során harmadjára vághat neki az Indianapolis 500-nak.

Az AS.com azt is tudni vélte, hogy a 38 éves pilóta 2017-es debütálásához hasonlóan idén is a 29-es számú Dallara-Hondát vezetheti majd, amelynek már a szponzorációs háttere is be volt biztosítva.

A hivatalos megerősítést január utolsó hetére ígérték, de hiába teltek, múltak a napok, a felek csendben maradtak. Pedig maga Alonso is nagyon készülhetett rá, legalábbis erre mutattak azok az Indy 500-ra vonatkozó utalások – beleértve a három évvel ezelőtti 29-es autóját ábrázoló képet is -, amelyeket Instagram sztorijaiban osztott meg.

A bejelentéssel való késlekedést sokan John Andretti halálhírével hozták összefüggésbe, de mostanra világossá vált, hogy egyáltalán nem a csapatot érintő kegyeleti okok álltak a háttérben.

Michael Andretti korábban többször is nyomatékosította, hogy a múltbéli, a Hondával történt csörtéi ellenére a japán gyökerű gyártó nem gördít akadályt Alonso indianapolisi visszatérése elé.

A pletykák viszont már ekkor éledeztek annak kapcsán, hogy a Honda a színfalak mögött még incs lenyűgözve attól, hogy a spanyol az ő zászlajuk alatt gördülhet pályára az IMS 2.5 mérföldes oválján.

A kezdeti híresztelések még „csak” arról szóltak, hogy a vállalat semmilyen kedvezményt nem hajlandó adni azokra a motorokra, amelyeket az Alonso által vezetendő autóba rendelnek Andrettiék.

A RACER magazin legfrissebb értesülései szerint azonban a dolog valójában sokkal komolyabb. Olyannyira, hogy a Honda egyenesen megvétózta a kétszeres F1-es világbajnok versenyeztetését.

Az IndyCarral exkluzív médiakapcsolatban álló szaklap egy, az Andretti Autosporthoz köthető forrására hivatkozva arról számolt be, hogy a gyártó a legutolsó pillanatba megálljt parancsolt Alonso érkezésére.

A RACER információi alapján a Honda amerikai részlege, a Honda Performance Developement arra számított, hogy már ezen a héten megkapják a hivatalos rábólintást Alonsóra a tokiói anyavállalattól.

A zöld lámpa azonban a várakozásokkal ellentétben nem gyulladt fel.

A magazin megpróbálta elérni a hírek kapcsán az Andretti Autosportot, de egyelőre nem kaptak választ.

credit: IndyCar

További információk szerint a Honda stoptáblájának felmutatása előtt Alonso arról is aktívan tárgyalt Andrettiékkel, hogy elindul néhány, az Indy 500-at követő road futamon is.

Úgy fest viszont, van az a japán büszkeség, ami felülírja a szabályokat.

Alonsónak tehát nem marad más választása, mint egy Chevrolet-motoros csapatot keresnie magának az Indy 500-ra. Könnyű dolga viszont nem lesz, lévén már szinte valamennyi, versenyképes autó elkelt a csokornyakkendősök táborában is.

Talán jelen fejleményekre is visszavezethető Alonso néhány nappal ezelőtti nyilatkozata, amelyben elismerte, hogy utólag nagyon megbánta azt a hírhedtté vált, ráadásul pont a Japán Nagydíjon lezajlott, 2015-ös csapatrádiós kirohanását, amelyben a Honda erőforrását GP2-es motornak titulálta.

Végezetül, egy rövid gondolat erejéig feltétlenül meg kell még jegyezni, hogy az IndyCarban elméletileg a gyártóknak nem lehet beleszólásuk abba, hogy a csapatok kit ültetnek az autók volánjai mögé.

A Honda viszont rendkívül különleges helyzetben van. A gyártó 2006-tól egészen 2011-ig a bajnokság egyedüli motorszállítója volt, ami jelentős mértékű lojalitásnak tekinthető az akkori meglehetősen rossz viszonyok közepette.

A japánok viszont kitartottak, amiért cserébe máig elvárnak némi megkülönböztetett bánásmódot. Ez a legjobban a 2015-ben bevezetett gyártói aero kit-érában volt megfigyelhető, amikor is a Honda – amely jelenleg nem kevesebb, mint négy IndyCar-futam főszponzora is – elképesztő mértékű hisztihadjáratot folytatott, miután lemaradtak a rivális Chevyvel szemben. Az emiatt kialakult helyzet olyannyira elmérgesedett, hogy a Honda még a szériából való kiszállását is kilátásba helyezte, ami mondani sem kell, meglehetősen érzékenyen érintette volna az IndyCart, lévén a Chevynek esze ágában sem volt erőforrásokkal ellátni a teljes mezőnyt.

Ez végül odáig vezetett, hogy a szériának saját jövője érdekében muszáj volt megalkudnia és egy huszárvágással pontot tenni a gyártók által tervezett aero kitekre, aminek következtében 2018-tól már újfent egységes aerodinamikai elemekkel versenyez a széria mezőnye.