Visszavonul Tony Kanaan
Az amerikai open-wheel szakág csúcsán eltöltött huszonkét teljes szezon után befejezi pályafutását Tony Kanaan.
A maga 45 évével a jelenlegi IndyCar-mezőny korelnökének is számító brazil búcsúzásképpen már csak az idei év öt oválfutamán vesz részt.
A részidős programot – amelyet Kanaan „TK utolsó körének” nevezett el – az A.J. Foyt Racing 14-es számú Dallara-Chevyjének volánja mögött teljesíti. Ennek értelmében az első 2020-as bevetése a májusi 104. Indianapolis 500 lesz, majd ezt követi a június elején esedékes forduló a Texas Motor Speedwayen, a három héttel később elrajtoló richmondi futam, a júliusi iowai verseny, majd karrierje utolsó felvonásaként a gatewayi Bommarito Automotive Group 500.
„Az első dolog, ami eszembe jut, amikor visszatekintek az IndyCarban eltöltött éveimre, hogy mennyire szerencsés is vagyok, amiért ilyen hosszú ideig ott tudtam maradni a sportág ilyen magas szintjén” – idézi a hivatalos sajtóközelmény Kanaant.
„23 évesen, teli reményekkel és álmokkal érkeztem meg, most pedig már kijelenthetem, hogy elértem mindent, amit csak akartam. 45 éves vagyok, vannak rajongóim, dobogós helyezéseim, rekordok fűződnek a nevemhez, bajnoki címet szereztem és megnyertem az Indy 500-at is. Érzem és tudom is, hogy képes lennék még nagyon hosszú ideig csinálni, de mint az élet minden területének, a versenyzésnek is megvan a maga körforgása.”
Kanaan egy pillanatig sem rejtette véka alá, hogy a visszavonulás nem teljesen a saját elhatározása volt.
Mint ismeretes, csapata, az A.J. Foyt Racing a 2019-es szezon végén minden addiginál nagyobb anyagi problémákkal szembesült, miután több partner is búcsút intett nekik, beleértve a hosszú évek óta hűséges főszponzort, az ABC Supplyt is.
A gárda a 2020-as szezonra főként olyan versenyzőket kénytelen alkalmazni, akik mögött komoly anyagi háttér áll. Ez is közrejátszott abban, hogy a 4-es számú autóba máris leszerződtették a Novo Nordisk gyógyszerészeti cég által támogatott Charlie Kimballt.”
„Régóta kérdezgetik tőlem, hogy mikor fogok visszavonulni, én pedig mindig ugyanazt válaszoltam: azon a napon, amelyen úgy kelek fel, hogy többé már képtelen vagyok ezt folytatni” – mondta Kanaan. „Sajnos azonban más dolgok is vannak, amelyeket figyelembe kell venni, ha az ember a jövőjét tervezgeti. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy milyen lehetőségek elérhetőek. 2020-ra nézve a legjobb opciónak az ötfutamos oválszezon bizonyult az NTT IndyCar Seriesben, abban a sportban, amely nekem annyi mindent adott és mindig is imádni fogok. A versenyzéssel még nem végeztem, ez teljesen biztos. Úgy döntöttem, idén egy kicsit visszább lépek, élvezem ezt az öt versenyt, időt töltök a családommal, a rajongóimmal és igyekszem visszaadni mindent a szponzoraimnak, akik mindig mellettem álltak.”
Kanaan 1998-ban debütált a CART-ban. Első futamát a rivális Indy Racing League-ben 2002-ben teljesítette, méghozzá az Indianapolis 500 képében.
2003-tól már az Andretti Green Racing jóvoltából teljes szezonosként folytatta tovább az IRL-ben, a következő idényben pedig a bajnoki címet is megszerezte.
A legnagyobb álma azonban az Indy 500 megnyerése volt, amit 2013-ban sikerült is megvalósítania.
Kanaan tartja továbbá a zsinórban teljesített versenyek rekordját is, miután a CART 2001-es, portlandi Freightliner/G.I. Joe’s 200-a óta egyetlen fordulót sem hagyott ki. Számszerűsítve ez azt jelenti, hogy a veterán pilóta mind az elmúlt tizenkilenc szezonban összesen 317 futamra nevezett az amerikai open-wheelben és ezek mindegyikén el is rajtolt.
A visszavonulás dacára a brazil nem zárja ki, hogy akár 2020 után is visszatérhet az Indy 500-ra.
„Ki tudja, mit hoz a jövő? Valamilyen szinten továbbra is szeretnék az IndyCar közegén belül maradni. Kaptam már ajánlatokat számos, különböző szériából, de jelenleg ezek nem képeznek prioritást.”
photo credit: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough