Nem lesznek kivételezett autók az Indy 500-on
Időről időre felröppennek olyan pletykák, hogy az IndyCarban teljes szezont teljesítő csapatok számára alanyi jogon biztosítanák az Indianapolis 500-on való részvételt.
A téma tavaly kapott újabb erőre, miután a McLaren Racing – az autó volánja mögött Fernando Alonsóval – képtelen volt beverekedni magát a legendás verseny tradicionálisan 33 gépet felvonultató rajtrácsára.
Ez a fiaskó azt is jelentette, hogy zsinórban másodszor nem került be a mezőnybe egy úgynevezett magas profilú autó.
Egy évvel korábban a Schmidt Peterson Motorsports #5 Dallara-Hondájával 2016-ban Indy 500 pole-t szerzett James Hinchcliffe hullott ki a kvalifikáción. A kanadai pilóta közvetlenül az esőszünet után veselkedett neki négykörös kísérletének, ami a körülmények miatt meglehetősen lassúra is sikerült. Ezután viszont addig halogatták az újabb pályára hajtását, hogy végül letelt a rendelkezésre álló idő.
Kapcsolódó: A McLarennek első Indy-tesztjén még kormánykereke sem volt – És ez még semmi!
Hinchcliffe kiesésében az SPM is szerepet játszott, de a gárda korántsem vétett annyi hibát, mint amit az amatőrséget végtelenségig kimaxoló McLaren prezentált már az Indy 500-at megelőző tesztektől kezdve.
Függetlenül a körülményektől, megkongatta a vészharangot a tény, hogy két egymást követő évben is lemaradt a rajtrácsról egy-egy népszerű, a rajongók és a média részéről egyaránt kimelt figyelmet élvező, komoly szponzorációs háttérrel bíró autó.
Számos csapattulajdonos – élükön Chip Ganassival – kezdett ismét kampányolni azért, hogy az IndyCarban teljes szezonosként jelenlévő autók alanyi jogon, függetlenül a kvalifikációs eredménytől kapják meg az 500-on való részvétel jogát.
Az IRL kezdeti éveiből ismert 25/8-as szabályra hajazó ötlet vegyes fogadtatásra lelt. A támogatók azzal érveltek, hogy a full idényre nevezők egész évre kötelezik el magukat a bajnokság iránt és komoly pénzeket ölnek bele támogatóik, partnereik által. Egy esetleges rosszul elsülő Indy 500 kvalifikáció viszont akár a nagy nehézségek árán megszerzett szponzorok elvesztését is eredményezheti, lévén az IndyCar-programokba komoly pénzeket ölő vállalatok értelemszerűen viszont akarják látni a logóikat a széria legnagyobb nyilvánosságot kapó eseményén.
Az ellenzők szerint azonban a garantált indulási jog a tradíciók arconcsapását jelentené, emellett pedig még jobban ellehetetlenítené azon kisebb gárdák helyzetét, amelyek gyakran egy éven át dolgoznak azon, hogy képeseek legyenek beadni nevezésüket az 500-ra.
A kérdéskör tavaly novemberben ismét terítékre került, miután hivatalosan bejelentették, hogy Roger Penske felvásárolta az Indianapolis Motor Speedwayt és magát az IndyCart is.
A Kapitány korábban egyike volt azon csapattulajdonosoknak, akik nyíltan kampányoltak a kiemelt státuszban lévő gárdák számára biztosított rajtengedélyek mellett.
Penske maga is átélte mit jelent elvérezni az Indy 500 kvalifikációján, miután 1995-ben egyetlen autója sem jutott be a mezőnybe, noha egy évvel korábban még Al Unser Jr. révén a győzelmet ünnepelhették.
Kapcsolódó: Az utolsó nagy Indianapolis 500
Sokan már-már biztosra is vették, hogy a Kapitány a hatalomátvétel után életbe is lépteti a garantált indulási jog szabályát.
A dollármilliárdos üzletember – aki az új szerepköre miatt IndyCar-csapattulajdonosként már a háttérbe vonul – azonban most lehűtötte a kedélyeket és arról biztosított mindenkit, hogy továbbra sem lesznek kivételezett autók az Indy 500-on.
„Senki nem fog automatikusan kvalifikálni” – szögezte le Penske a január hetedikén rendezett sajtótájékoztatóján „Valószínűleg megoldást fogunk keresni arra, hogy növeljük a csapatok számára rendelkezésre álló időt, tehát lehessen újabb kvalifikációs kísérletet tenni. Egy első osztályú csapatnak megvan a képessége arra, hogy ne történjen meg velük az, ami Hinchcliffe-fel, vagy Alonsóval. A széria a tulajdonoskról, az emberekről szól. Nem azért vagyok itt, hogy bármire is utasítsam őket. Tulajdonképpen, ebből a szempontból én az eddigieknél kisebb mértékben fogok belefolyni az ilyen dolgokba. Azt szeretném, hogy a csapattulajdonosok együtt jussanak megállapodásra a közös terveink, küldetésünk érdekében.”
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough