Miért pont egy “gödörben” kell megtankolni a versenyautókat?

Az USAracingen már több, a motorsportban magától értetődőnek számító jelenség/tradíció kevésbé ismert eredetének szegődtünk a nyomába.

Megfejtettük, hogy miért „kockás” a kockás zászló, miért lett a világ egyik leghíresebb mondata a „Gentlemen, start your engines!, mi az oka annak, hogy oválpályán az óramutatóval ellentétes irányba haladnak, mi köze van Tom Cruise-nak Jeff Gordon legendás, 24-es Chevyjéhez és arról is lerántottuk a leplet, miért horpadt be a Trenton Speedway ováljának vonalvezetése.

A cikksorozat mostani részében egy újabb rejtélyre kutattuk fel a választ.

Ha valaki egy magányos estén azon töprengett volna, hogy a motorsportban miért is hívják “pitnek”, vagyis aknának/gödörnek az autók kerékcseréjére, tankolására, kisebb szervizeléseire hivatott pályarészt, akkor máris itt van a magyarázat.

A szóban forgó terület kialakítása az USA-ban még a XX. század legelejére vezethető vissza.

Akkoriban a szerelők egy – gépenként 3.2 méter hosszan és 1.5 méter mélységben meghatározott – aknában ácsorogva várták, hogy a versenyző kihajtson a soros kiállására. Szintén itt tárolták a munkához szükséges szerszámokat, üzemanyagot, vizet és olajat tartalmazó kannákat is.

A pitlane teljes hossza nagyjából 100 méternek felelt meg.

A legelső versenyként, amelyen már egy kialakított pitlane-t használtak, az 1908-as Vanderbilt Kupát tartják számon.

A fenti kép is ezen, helyszínét tekintve a Long Island Motor Parkwayen lebonyolított futamon készült.

A rajta szereplő Mercedes mögött épp az azt vezető William Luttgen és csapatának egyik tagja látható munka közben. A korai szabályok ugyanis ellentmondást nem tűrően kimondták, hogy egyszerre csak a versenyző, valamint egyetlen szerelő dolgozhat az autón.

Ez a regula 1910-ben módosításon esett át és innentől fogva a pilóta mellett már két szerelő is tevékenykedhetett szimultán a jármű körül.

Érdekesség, hogy az autó elejénél magát William K. Vanderbilt Jr.-t örökítették meg, aki egyben annak tulajdonosa is volt.



A cikksorozat további részei:


>>> Miért “kockás” a kockás zászló?


>>> Honnan erednek a motorsport leghíresebb szavai?


>>> A világ egyik legismertebb rajtszámának nyomában


>>> Miért kanyarodnak balra az autók oválpályákon?


>>> Miért horpadt be a Trenton Speedway vonalvezetése?

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom