Rájátszás nélkül Jimmie Johnson csak háromszoros bajnok lehetne

A különböző versenysorozatok rajongói, elemzői előszeretettel játszadoznak el annak gondolatával, hogy vajon miként alakult volna egy-egy szezon ha gyökerest más szabályrendszer van érvényben.
Mi most arra voltunk kíváncsiak, hogyan festene ma a NASCAR Cup bajnokait felsoroló lista, ha a rájátszás soha nem került volna bevezetésre.
A formátum 2004-es debütálása óta rengeteg kritikát kapott, mondván nem feltétlenül az a versenyző kaparintotta meg általa a bajnoki címet, aki az idényben nyújtott teljesítménye alapján a leginkább rászolgált volna.
A Cup szezonja két részből áll, a huszonhat futamot számláló alapszakaszból, amelynek tizenhat legjobbja szállhat harcba a címért az utolsó tíz versenyből álló rájátszásban.
A szabályok szerint két módon lehet bejutni az elit 16-ba: pontozással, vagy legalább egy futamgyőzelemmel. Ez utóbbinak köszönhetően pedig az a helyzet áll elő, hogy rögtön az év legelső versenyének – a februári Daytona 500-nak – első helyezettje máris a rájátszásban tudhatja magát.
Persze elméletileg megtörténhet, hogy 17-18, vagy akár több pilóta nyer futamot az alapszakaszban. Ebben az esetben az egyéni elsőségek száma, vagy a pontok döntenek arról, hogy végül ki marad a playoff 16-os klubján kívül.
Erre a forgatókönyvre azonban minimális az esély.
A szabályok alapján egy futamgyőztesnek két további előírásnak kell megfelelnie annak érdekében, hogy elsősége rájátszást érjen: vágjon neki minden versenyhétvégének és az alapszakasz végén zárjon a top 30-ban.
Előbbi kitételtől azonban a NASCAR megfelelő indok, pl. sérülés esetén eltekinthet. Ez történt 2015-ben, amikor Kyle Busch annak ellenére is harcba szállhatott a bajnokságért, hogy lábtörése miatt csak az idény tizenkettedik futamán csatlakozott a mezőnyhöz. Az alapszakasz maradék részében aztán szerzett négy győzelmet, bejutott a legjobb 30-ba, mindezeknek köszönhetően pedig a rájátszás tagjává is vált, ha pedig már ott járt meg is nyerte karrierje első Cup-titulusát.
A régivágású rajongók egy része szerint azonban ez a cím – sőt, nem csak Busch-é – alapvetően igazságtalan.
Tény, ami tény: 2004 óta mindössze hét alkalommal fordult elő, hogy az a versenyző emelhette magasba a kupát szezon végén, aki a hagyományos (playoff-bónuszok, felkerekítések) nélküli pontrendszer alapján is a legjobb lett volna.
Mindebből adódóan nézzük meg, hogy miként festhetene a Cup bajnokok névsora, ha soha nem hozták volna be a playoffot.
(Felhívom ugyanakkor a figyelmet arra, hogy az alábbi rangsor pusztán elméleti alapú. Értelemszerűen egy 36 futamos „sima” szezonban pl. minden valószínűség szerint a csapatok is eltérő stratégiákat vetettek volna be, ami a versenyek kimenetelére is hatással lett volna.)
Szórakoztató jelleggel azonban lássuk, hogyan nézne ki az elmúlt tizenhat év playoff-egységek és felkerekítés nélkül.
A legérdekesebb, hogy hagyományos pontozás alapján nem Jimmie Johnson, hanem Jeff Gordon lenne a Cup harmadik hétszeres bajnoka Richard Petty és Dale Earnhardt Sr. után.. A Hendrick Motorsports egykori ásza 1995, 1997, 1998 és 2001 után még 2004-ben, 2007-ben, valamint 2014-ben is felérhetett volna a csúcsra. Csapattársa, azaz JJ azonban már csak 2006-ban, 2009-ben és 2013-ban ünnepelhetett volna bajnoki címet.
Tony Stewart egy titulussal kevesebbet tudhatna magáénak rájtászás nélkül, miután 2011-ben a sima pontozás alapján alulmaradt volna Carl Edwards-cal szemben. Utóbbi amerikai ráadásul kétszeres Cup-bajnoknak számítana, hiszen 2008-ban is az ő neve mellett szerepelt volna a legtöbb egység.
A 2014-es szezont Kevin Harvick elvesztette volna ugyan, de még így is kétszeres bajnok lehetne, mivel rájátszás nélkül a 2010-es és a 2015-ös év is az övé lehetett volna.
Kyle Busch viszont ebben az esetben is kétszeres bajnoknak számítana. A 2015-ös évben a tizenegy futamos kihagyás miatt labdába sem rúghatott volna, ellentétben 2018-2019-cel.
Mindebből kiderül, hogy Kurt Busch és Joey Logano jelenleg nulla titulussal állna.
A legérdekesebb statisztika viszont – amit már fentebb is érintettem – , hogy eddig csak hét olyan idény akadt, amelyek a rájátszás-formátum és a hagyományos pontozásos rendszer szerint is ugyanazt a bajnokot produkálták: Stewart (2005), Johnson (2006, 2009, 2013), Brad Keselowski (2012), Martin Turex Jr. (2017) és Kyle Busch (2019).
fotó:NASCAR

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough