Kiderült, hogy mi okozta Jessi Combs halálát

Kiderült, hogy mi okozta Jessi Combs halálát

Lezárult a baleset körülményeire vonatkozó, hivatalos vizsgálat. 

Jessi Combs augusztus 27-én vesztete életét az oregoni Alvord-sivatagban, egy szárazföldi sebességrekord-kísérlet során.

A népszerű amerikai autóépítő, versenyző és televíziós személyiség a hivatalos női világcsúcsot, a Kitty O’Neil által a háromkerekű SMI Motivatorral 1976-ban felállított, 512.710 mph-s átlagsebességet (825.127 km/h) szerette volna túlszárnyalni.

A trónfosztásra irányuló törekvése azonban tragédiába torkollott.

A 39 éves Combs életét követelt baleset pontos körülményeiről mindeddig semmi konkrétumot nem lehetett tudni.

Mindössze csak egy videó került nyilvánosságra, amelyen a Jessi által vezetett, sugárhajtású North American Eagle volt látható száguldás közben. A tragédia pillanatai azonban már nem szerepeltek a felvételen.

A baleset kivizsgálása bő két hónapot követően most lezárult.

A Harney megyei seriffhivatal tájékoztatása szerint a Combs életét követelt bukást a jármű egyik első kerekének meghibásodása okozta, amit nagy valószínűséggel egy, menet közben nekicsapódott tárgy, vagy törmelék idézett elő.

A fatális pillanatban Jessi közel 550 mph-val (885.138 km/h) haladt, ami túl gyorsnak bizonyult ahhoz, hogy érdemben korrigálni tudjon.

Combs halálának pontos okaként a koponyát ért tompa traumát jelölték meg. A jelentés szerint a pilótanő másodperceken belül életét vesztette, még azelőtt, hogy az autó lángba borult volna.

Jessi 2013-ban, szintén Alvordon már megfutott egy 398 mph-s (640.518 km/h) átlagot a North American Eagle Supersonic Speed Challengerjével.

Ezen az egyéni – egyben négykerekű női – csúcsán három évvel később tovább javított, amikor már 440.709 mph-s (709 km/h) átlagtempót préselt ki az NAESSC-ből.

Bár O’Neil rekordja ettől távol állt, Jessi mégis kiérdemelte a „leggyorsabb nő négy keréken” becenevet, hiszen négykerekű autóval már valóban nem volt nála gyorsabb hölgy a világon.

Jessi 2018. októberében elérte a 483.227 mph-t (777.678 km/h). Ez a sebessége azonban nem került hitelesítésre, mivel műszaki hiba miatt csak egyetlen kísérletet tudott tenni, a szabályok szerint viszont az érvényes rekordhoz kétszer, oda-vissza kell teljesíteni a kijelölt távot.

Magyarországon nem volt túl ismert, az Egyesült Államokban viszont Combst egy valódi ikonnak tekintették.

Karrierje azt követően indult be, hogy 2004-ben, a WyoTech nonprofit főiskolán – ahol egyik kiemelt területének a hotrod-építés számított – lediplomázott.

Nem sokkal később Jessi a médiában is megvetette a lábait. Számos, népszerű dokumentumfilm-sorozatban bukkant fel autóépítőként, technikai szakértőként, vagy épp egyenesen házigazdaként. A magyar tévénézők az Állítólag… (Mythbusters) és a Csajok a garázsban (All Girls Garage) szériákban találkozhattak vele.

Combs autóversenyzőként is letette a névjegyét. Ő volt a legelső nő, aki megmérette magát az embert és gépet egyaránt próbára tevő off-road bajnokságban, az Ultra4’s King of the Hammersben, emellett a világhírű Baja 1000-en, valamint a kizárólag hölgyek számára kiírt Rallye Aicha des Gazellesen is elindult.

Jessi szintén első nőként kapott lehetőséget a vintázs gépeket felvonultató, – mint a nevében is látható, eredetileg csak férfiaknak rendezett – The Race of Gentlemenen egy 1913-as Ford T-modellel.

A tragikusan fiatalon elhunyt Combs versenyzői pályafutása során számos kategóriagyőzelmet aratott a különböző bajnokságokban, az utókor számára azonban inkább a szárazföldi rekordkísérleteiről marad ismert a neve.

A North American Eagle csapat szeptemberben bejelentette, hogy a balesetet megelőzően Jessi a szabályoknak megfelelően már megtette mindkét irányban a távot, méghozzá 531.889 mph-s átlaggal (855.992 km/h), ami közel 20 mph-val (32 km/h) meghaladta O’Neil rekordját.

Nem hivatalos információk szerint Combs a második száguldásának legvégén veszthette életét, már lassulás közben. A mért adatokat szem előtt tartva a csapat el szeretné érni, hogy Jessi emléke előtt tisztelegve a Guinness ismerje el hiteles rekordként.