Az eredménytelenség is közrejátszhatott Hinchcliffe menesztésében
Az Arrow McLaren SP azonban továbbra is számít a kanadai szolgálataira: élő reklámtáblaként.
Az Arrow McLaren SP október 30-án, szerdán jelentette be hivatalosan, hogy a 2020-as IndyCar szezonban Patricio O’Ward és Oliver Askew fogja vezetni autóikat a teljes szezonban, ami egyben azt is jelenti, hogy James Hinchcliffe versenyzői szolgálataira már nem számítanak.
A hírt követően rögtön elkezdtek szivárogni a pilóta partvonalra állításának körülményeit övező pletykák.
A Hondával személyes kapcsolatban álló Hinchcliffe jövőjét már a McLaren beszállásának pillanatában félig megpecsételte a tény, hogy a csapatnak Chevrolet motorra kellett váltania. A kanadai helyzetét pedig csak még tovább nehezítette, hogy elmérgesedett a viszonya a gárda főszponzori tisztségét betöltő Arrow-val is.
A nyilvánvaló problémák ellenére Sam Schmidt és Zak Brown az elmúlt hónapokban számtalanszor lenyilatkozta, hogy Hinchre 2020-ban is számítanak a csapatnál.
Október 28-án azonban a gárda váratlanul közölte a pilótával – akit előzetesen még a november ötödikei aeroscreen tesztre is beosztottak –, hogy mégsem adnak neki versenyzési lehetőséget a továbbiakban. Brown mindössze csak annyit helyezett kilátásba, hogy az Indy 500-ra tervezett harmadik autójuk kapcsán a kanadai neve is bekerülhet az esetleges versenyzők névsorát tartalmazó kalapba. Ennyit, nem többet.
Mostanra viszont kiderült, hogy Schmidték mégsem hazudtak, amikor azt szajkózták, teljes munkaidősként számítanak Hinchre a következő szezonban is.
A 32 éves pilóta kitöltheti a szerződésében foglalt maradék egy évet, amiért még a fizetését is megadják neki. Ha azonban sikerül egy másik gárdával megállapodnia, akkor kérdés nélkül kiengedik a kontraktusából.
A The Toronto Star a minap újabb részleteket közölt Hinchcliffe helyzete kapcsán.
Hinch és Schmidt viszonya mindeddig felhőlten volt, most viszonyt ismét bizonyítást nyert a mondás: üzletben nincs barátság
A lap információi szerint a hatszoros IndyCar-futamgyőztes pilótát azért tudta az Arrow McLaren SP ilyen könnyen kiemelni az autójából, mert a csapattal érvényben lévő szerződése valójában NEM TARTALMAZZA kitételként azt, hogy jövőre feltétlenül versenyeztetniük is kell.
A Star egy neve elhallgatását kért, a szituációt közelről ismerő forrása arról számolt be, hogy Hinchet mégis abszolút sokként érte a partvonalra állításának híre.
A csapat ráadásul nem jófejségből vállalja, hogy megadja a fizetését 2020-ban is. A pénzért a kanadainak kőkeményen meg kell dolgoznia.
„Kifizetik a bérét [hozzávetőlegesen 500.000 amerikai dollárt], de csak abban az esetben, ha jelen van a versenyek helyszínén, a szponzorok, egyéb partnerek fogadására felállított vendéglátó egységekben kezet fog az emberekkel, beszélget a versenyzésről és egyszerűen önmagát adja” – magyarázta az anonim forrás. „Emellett még kötelezhetik egyéb nyilvános megjelenésekre a versenyektől távol is.”
A Star úgy tudja továbbá, hogy Hinchcliffe ügyvédjei azon melegében perrel is fenyegették a csapatot. A McLaren SP azonban közölte velül, hogy ha ezt meglépik, akkor abban a pillanatban megvonják Hinchcliffe fizetését.
Egy dolog fix, a népszerű pilóta szorult helyzetben van. Szinte az összes hely elkelt már az IndyCar 2020-as rajtrácsán, ahhoz pedig, hogy egy gárda az ő kedvéért egy extra gépet indítson rengeteg pénzt kellene letennie az asztalra.
A McLaren SP-nél maradva – ha eleget tesz a csapat által felvázolt kötelezettségeknek – legalább fizetéshez jut. Kérdés viszont, milyen érzés lenne számára nap, mint ebben a környezetben maradnia és reklámoznia azt a gárdát, amely pont a legfontosabb dolgot húzta ki alóla: a versenyautót.
Emellett pedig nagy valószínűséggel attól a pénztől is elesne, amit eddig a Honda fizetett neki, mint reklámemberének. Én személy szerint legalábbis nehezen tudom elképzelni, hogy egyszerre promótáljon egy Chevrolet-vel partnerségben álló gárdát és szerepeljen a rivális Honda hirdetéseiben is.
Ha viszont távozik az AMSP-től és új helyet sem talál magának jövőre, akkor tényleg nem marad semmi: se pénz, se versenyzés.
Ha mégis nyélbe tudna ütni egy kontraktust más csapatnál, akkor versenyzhetne ugyan, de fizetésre nem igazán számíthatna – épp ellenkezőleg, neki kellene „virítania a lóvét”.
„Nincsenek rendelkezésre álló autók, ha viszont még lennének is, egy másik csapat sincs abban a helyzetben, hogy ennyi pénz fizessen ki neki” – folytatta a forrás. „Scott Dixont, Alexander Rossit és Marco Andrettit leszámítva egy versenyző sem vág zsebre megközelíthelőeg sem ennyit az IndyCarban” [Itt valószínűleg a fix fizetésre gondol. Bár a szerződések soha nem nyilvánosak, azt azért tudni lehet, hogy például a Team Penske-nél teljesítmény alapú bérezés zajlik. – a szerk.]
„Még ha a per sikeres is lenne, márpedig ez vitatható, az ezzel járó költségek rengeteg pénzt emésztenének fel akkor is, ha netán megnyernék. Szóval ez egy igazán kilátástalan helyzet.”
Felmerülhet a kérdés, hogy vajon a Honda USA, vagy a Honda Canada – amelyekkel Hinch személyes kontraktusban áll, mint reklámarc és márkanagykövet – ki tudná-e segíteni őt financiális támogatás formájában.
A Star forrása szerint azonban erre nem nagy esély van.
„Ott sincs igazán sok pénz.”
A Chevy-ellentét és az Arrow-val való csörte mellett Hinch kvázi menesztésének további oka az eredménytelenség lehet. Hiába ő az IndyCar egyik – ha nem „A” – legnépszerűbb versenyzője, egyben arca is, ha nem hozza a győzelmeket.
Hinch kilenc teljes szezon során mindössze hat futamgyőzelmet szerzett, összetettbeli legjobb eredményének pedig két nyolcadik hely minősül; 2012-13-ban, még az Andretti Autosport színeiben.
A 2018-as Indy 500-ra nem tudta kvalifikálni magát, a szezon végén pedig még egy tőrdöfésként azt is le kellett nyelnie, hogy újonc csapattársa, Robert Wickens egzakt ugyanannyi ponttal zárta az évet , mint ő – még annak ellenére is, hogy sérülése miatt az utolsó három futamon már nem gördült rajthoz. Ebből Sonoma az Indy 500-hoz hasonlóan szintén dupla pontos volt.
Csak azért jegyzik Hinchet mégis a 10.-ként, Wickenst pedig a 11.-ként, mert előbbi Iowában össze tudott hozni egy győzelmet. Ez amúgy máig az utolsó látogatása a Victory Lane-en.
Az Arrow McLaren SP viszont győzni akar, az Indianapolis 500-on és a bajnokságban is.
„Személyesen ismerem James családját már tizenegy éve” – mondta Schmidt O’Ward és Askew bejelentésekor. „Ez egy borzasztó kemény döntés volt, de megadatott az esély számunkra arra, hogy felkaroljuk ezt a két fiatalt. Ez egy olyan lehetőség volt, amit nem tudtunk visszautasítani. A világ összes hite megvan bennem az iránt, hogy James találni fog egy teljes szezonos ülést, Ric-kel [Peterson, a csapat társtulajdonosa, egyben Hinch honfitársa] együtt teljes mértékben támogatjuk őt. Az IndyCar viszont egy versengő környezet. Ezt a döntést csoportosan hoztuk meg a partnereinkkel együtt. Megadatott egy kedvező lehetőség, amit elfogadtunk. Versenyeket akarunk nyerni.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough