Rövid oválon is bemutatkozott az IndyCar aeroscreenje

Rövid oválon is bemutatkozott az IndyCar aeroscreenje

Újabb sikeres teszten van túl a széria és a Red Bull vadonatúj, közös fejlesztésű cockpit-védelme. 

Az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes vonalvezetése és a Barber Motorsports Park roadja után egy újabb pályatípuson, a Richmond Raceway rövid oválján folytatódott az IndyCar és Red Bull Advanced Technologies nevével fémjelzett aeroscreen tesztsorozata.

A munka ezúttal a Chip Ganassi Racing ötszörös bajnokára Scott Dixonra, valamint a Team Penske színeiben idén második IndyCar-titulusát begyűjtött Josef Newgardenre hárult.

Előbbi új-zélandi számára az aeroscreen már nem hatott az újdonság erejével, lévén aktívan részt vett a nyár folyamán lezajlott szimulátoros teszteken, majd október 2-án, az IMS-en pályára gördülhetett az új cockpit-védelemmel felvértezett autóval. 

Newgarden azonban Richmondon először tapasztalhatta meg, hogy milyen érzés is vezetni az aeroscreennel.

A 0.75 mérföldes ovál jövőre tér vissza a verenynaptárba. Jelen tesztet – amelyen egyébként a Firestone abroncsait is próbálgatták – megelőzően utoljára még 2009 júniusában, az eddigi utolsó futam alkalmával hajtott itt pályára egy IndyCar-gép.

„Jó érzés ismét munkába állni” – nyilatkozta Newgarden az NBC-nek. „Mindig klassz nekivágni egy új szezon munkálatainak, pláne ilyen korán. Még hátra van a holtidényből négy, vagy öt hónap, de már a felkészülés első szakaszánál tartunk. Nagyon izgalmas, imádom ezt csinálni.”    

Az aeroscreent a Dixon és Will Power (Team Penske) által teljesített indianapolisi tesztet követően Ryan Hunter-Reay (Andretti Autosport) és Simon Pagenaud (Team Penske) próbálhatta ki Barberen. A négy pilóta egyaránt, maximálisan meg volt elégedve vele, az ausztrál pedig egyenesen kijelentette, hogy akár már most versenyezne vele. 

Kollégáihoz hasonlóan Newgarden is elégedetten szállt ki a halo-szélvédő hibriddel kiegészült járművéből. A 29 éves amerikai elmondása szerint mindössze 20-30 kör után már teljesen akklimatizálódott az eszközhöz.

„Amikor először ülsz be az autóba, mint ahogyan én tettem ma, az olyan, mintha egy teljesen más veresenygéped lenne, mivel ránézésre annyira különbözik az eddigitől.Minél tovább vezeted viszont, annál jobban hozzászoksz és egyre inkább úgy tűnik, mintha mi sem változott volna. Az autó szinte ugyanolyannak hat, mint előtte és a vezetési stílusomon sem kellett módosítani. Az olyan rövidoválokhoz hasonlítva, mint Iowa, vagy Gateway, nagyon hasonlónak érződik. Nem sokat kellett finomhangolni, az egyensúly az aeroscreennel is nagyon jó. Ebből a szempontból nézve nem hiszem, hogy az autók drámai változást fognak produkálni jövőre. Nagyon könnyű pozitívan hozzáállnom, mivel egyáltalán nem szembesültem problémával. Jelenleg teljesen normálisnak tűnik. Ez a harmadik teszt, amelyen az IndyCar próbálja meghatározni, hogy mi az, amin javítani kell. Mindenki, aki az aerscreenen dolgozott igazán remek munkát végzett.” 

Dixon többnyire egyetértett Newgardennel, ugyanakkor továbbra is arra számít, hogy az aeroscreennek hatása lesz többek között a köridőkre is.

„Több, mint 27 kg-mal nehezebb lett az autó, ez befolyásolni fogja egy kicsit az aerodinamikát” – magyarázta 39 éves klasszis, hozzátéve, hogy az aeroscreen konfigurációja lényegében teljesen ugyanaz maradt, mint amivel Indianapolisban körözött.

„A tömegközéppont változik, ami nagyobb abroncskopást is eredményez. Ezek a dolgok kissé csökkenthetik a teljesítményt.”

Az új-zélandi szerint azonban ezek a változások – figyelembe véve a holtszezon során zajló munkákat – nem lesznek szembetűnőek.

Dixon az indianapolisi tapasztalatiból kiindulva úgy véli, hogy a majdani versenykörülmények között – különösen nagy forgalomban való haladás esetén – az autó finomhangolására kell építkezni. Ha ezeket sikeresen eltalálják, akkor várhatóan nem lesz probléma.

A teszt középpontjában a cockpiten belüli légáramlással kapcsolatos gondok álltak. A körözés során több potenciális megoldást is kipróbáltak, jelentős javulást elérve, különösen a versenyzők lábait és testét érintő területeken.

Az elért eredményekkel az IndyCar elnöke, Jay Frye továbbra is maximálisan meg van elégedve.

Az aeroscreen idei tesztsorozatának utolsó, azaz negyedik felvonására november 5-én, Sebringen kerül sor a Dale Coyne Racinges Sébastien Bourdais és az Arrow McLaren SP-t képviselő James Hinchcliffe részvételével. Utóbbi gárda tekintetében különösen fontos lesz ez a nap, hiszen ekkor először hajt pályára az autójuk immár a Chevrolet motorját használva.

 

 

kép: IndyCar