Megkezdődött a NASCAR új generációs autójának tesztsorozata
Austin Dillon tehette meg az első mérföldeket a ’Next Gen’ fantázianéven futó géppel.
A tervek szerint a 2021-es Daytona 500-on debütál majd a NASCAR királykategóriájának, a Cupnak következő, szám szerint hetedik generációs autója.
A ’Next Gen’ a 2013 óta használatban lévő versenygép utódja lesz. A NASCAR állásfoglalása szerint a vadonatúj autóval kapcsolatos fejlesztések során az egyik elsődleges szempont az, hogy megjelenésével tisztelegjen a bajnokság szériaautós gyökereinek, ugyanakkor a modern járműtechnológiákat és innovációkat is magán viselje.
A szervezet emellett komoly figyelmet fordít arra, hogy a ’Next Gen’ révén költségcsökkentést érjen el – jelenleg egy teljes szezon autónként kb. 12-20 millió dollárt kóstál -, ezáltal pedig kecsegtetőbbé tegye a bajnokságot az esetleges új belépők számára.
A NASCAR számára rendkívül fontos lenne, hogy az új autó – és a 2022-23 körül esedékes új motorformula – révén legalább négyre bővítsék a Cupban szereplő gyártók számát.
Utoljára a 2012-es szezonban szerepelt négy márka is a bajnokságban a Ford, a Toyota, a Chevrolet és a Dodge képében, Utóbbi azonban a 2013-as idényben már nem vett részt.
A ’Next Gen’ – amin a NASCAR már két éve dolgozik – legelső, éles tesztjét a Richmond Racewayen bonyolították le.
Az esemény a nagyközönség és a média részéről teljesen elzártan zajlott le, mindössze csak néhány fotó került nyilvánosságra a Richard Childress Racing és a NASCAR jóvoltából.
Az autót a szokásoknak megfelelően kamuflázsban küldték pályára.
A NASCAR már korábban bejelentette, hogy a gép specifikációja számos területen véglegesnek tekinthető, ugyanakkor bőven akadnak még olyan részek, amelyek továbbra is fejlesztés alatt állnak.
A teszt értelemszerűen a gyártóktól függetlenül zajlott le, így az RCR gépén sem volt felfedezhető egyetlen olyan terület sem, ami partnerük,a Chevrolet sajátosságait viselte volna magán.
A NASCAR által kivitelezett aerodinamikai elemek és a 18 inches kerekek azonban már rajta voltak a tesztautón.
Childressék mellett a NASCAR maga is építtetett egy prototípust, amelyet egyelőre a szélcsatornás teszteken használnak.
„Ez egy fontos mérföldkő a ’Next Gen’ autó és a stock-car versenyzés jövőjének szempontjából egyaránt” – idézte a richmondi teszt apropóján kiadott sajtóközlemény a NASCAR fejlesztésekért felelős alelnökét, John Probstot.
„A fő célunk most az volt, hogy minél több kört, mérföldet tegyünk bele. A teszt teljesen megfelelt, sőt még meg is haladta a várakozásainkat.”
Dillont lenyűgözte az autó.
„Nagyon élvezetes volt vezetni. Tetszik a külseje, előre láthatod benne, hogy miként fog festeni a végső verzió. A gyártók igazán jó kinézetűvé tehetik majd, mintegy utcai autót, amit nap, mint nap látsz.”
Az eddigi tervek alapján még ebben az évben sor került egy újabb, versenypályás tesztre, erről azonban a NASCAR egyelőre semmi konkrétumot nem árult el.
Probst elmondása alapján egy rendkívül összetett, átfogó programot dolgoztak ki. Az elkövetkezendő hetekben, hónapokban még több időt töltenek a szélcsatornában, 2020-ban pedig épített pályákon és superspeedwayeken is pályára küldik a ’Next Gent’.
„Óriási erőfeszítés volt” – nyilatkozta a SiriusXM NASCAR rádiónak Andy Petree, az RCR alelnöke a teszten való részvételük kapcsán. „Megtiszteltetésnek érzem, hogy a részese lehettem, boldog vagyok, amiért a NASCAR bizalmat szavazott a csapatunknak. A legelső autó nagyon sokat jelent számunkra. Nagyon sok forrást fel tudtunk használni, pláne, hogy nem vagyunk bent az idei szezon rájátszásában. Az autón lényegében mindent, ami nem volt előre legyártott, mi építettünk meg. Ez egy harmadik féltől érkező dizájn, úgymond egy teljesen tiszta lap. Az, hogy pályára hajthattunk vele óriási teljesítmény, szerintem mindenki meg volt elégedve azzal, amit az első teszten mutattunk a vadonatúj autóval és a hozzá kapcsolódó rendszerekkel.”
Az utóbbi időben több megbízható, amerikai szaklap is arról számolt be, hogy a NASCAR tárgyalásokat folytat a Dallarával, hogy az olasz vállalat gyártsa le a ’Next Gen’ kasztniját. Ennek kapcsán azonban hivatalos cáfolat, vagy megerősítés azonban egyelőre nem érkezett.
kép: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough