Esőben is jól vizsgázott az IndyCar aeroscreenje

Esőben is jól vizsgázott az IndyCar aeroscreenje

Az Indianapolis Motor Speedway után a Barber Motorsports Parkban folytatódott az aeroscreen tesztsorozata.

A Red Bull Advanced Technologies és az IndyCar által közösen kifejlesztett cockpit-védelem az IMS híres, 2.5 mérföldes oválján gördült először pályára. A teszt elsöprő sikerrel zárult, amit mi sem bizonyít jobban, mint, hogy az autókat vezető Will Power (Team Penske) és Scott Dixon (Chip Ganassi Racing) csak szuperlatívuszokban tudott róla nyilatkozni.

Öt nappal az oválpályás körözést követően, október 7-én a BMS road vonalvezetésén folytatódott a munka a Penske-éket szolgáló Simon Pagenaud, valamint az Andretti Autosport veteránja, Ryan Hunter-Reay főszereplésével.

A tesztre az IndyCar és az RBAT nagy örömére esőben került sor, aminek köszönhetően lehetőség nyílt arra, hogy megvizsgálják, miként viselkedik az aeroscreen csapadékos körülmények között.

Hunter-Reay számára az aeroscreent megerősítő titán keresztváz semmivel sem volt zavaróbb, mint az az AFP-elem, amit már idén május óta, élesben használtak az autókon.

„Kellett egy kis idő, mire hozzászoktunk ahhoz, hogy ott az AFP közvetlenül előttünk. Ugyanez a helyzet a szélvédővel, biztos vagyok benne, hogy rövid idő alatt mindenki számára teljesen természetes lesz. A különbséget a letéphető fóliák képezik, de semmivel sem jobban, mint amire előzetesen számítottunk. Hasonló ahhoz, mint amikor túl sok fóliát teszel fel a sisakodra és emiatt érzékelsz egy kis torzulást. A szélvédő esetében is így van, de amikor azt kértem, hogy felezzük meg a fóliákat, máris javult a helyzet. Pusztán a látási viszonyok szempontjából viszont alig észlelhető a differencia ahhoz képest, mint amikor nem volt fent az aeroscreen.”

dhpd.jpg

Hunter-Reay elégedett volt az esőben futott köreivel, ugyanakkor nem mulasztotta el hozzátenni, hogy az előzetes tervekkel ellentétben nem tudták szimulálni a forgalomban haladást, mivel Pagenaud-nak pont a kritikus pillanatban lett motorhibája.

A 2012-es IndyCar-bajnok, egyben a 2014-es Indianapolis 500 győztese egyedül az aeroscreen természete miatt a cockpiten belül megváltozott légáramlatok okozta kellemetlenségeket hozta fel negatívumként. A probléma megoldásán azonban az IndyCar és az RBAT jelenleg is gőzerővel dolgozik.

Pagenaud a teszt után Twitterén úgy fogalmazott, hogy az aeroscreen – a korábbi aggodalmakkal ellentétben – nemhogy rontja, inkább egyenesen javítja a látási viszonyokat esőben. A 2019-es Indy 500 győztese szerint ugyanis jobban lepergeti a vizet, ezáltal tisztább kilátást biztosít annál, mint amikor csak a sisak van a versenyzők feje körül.

„Az IndyCar és a Red Bull fantasztikus munkát végzett” – nyilatkozta elégedetten a francia. „Mi csak finomhangoltuk, főként a légáramlást a cockpiten belül. A látási viszonyok nagyszerűek. Szerintem az autó nagyon futurisztikusan néz ki, ami a gyerekeknek biztosan tetszeni fog. Nagyszerű fejlődés a biztonság terén és egy új lépés az IndyCar jövőjére nézve. Versenyzőként nem tudom eléggé megköszönni azt az erőfeszítést, amit a bizonságunk növeléséért próbálnak tenni. Természetesen mindannyiunknak hozzá kell majd szokni, de a mai napot csak pozitívan tudom értékelni.”

Az aeroscreennel kapcsolatos aggodalmak listáján korábban előkelő helyet foglalt el, hogy vajon mennyire nehezíti meg a jelenléte a versenyzők be- és kiszállását.

Hunter-Reay és Pagenaud nem tapasztaltak komolyabb problémát, abban viszont egyetértettek, hogy sokat kell még gyakorolni ahhoz, hogy rutinszerűvé váljon.

Dixon az IMS-en lebonyolított tesztet követően pedig úgy nyilatkozott, hogy csak az autóba történő beülés lett egy kicsivel lassabb, a kiszállás viszont – ami balesetek, műszaki hibák esetén kulcsfontosságú – zökkenőmentesen ment.

Az aeroscreen következő tesztjére október 15-én, a versenynaptárba 2020-ban visszatérő Richmond Raceway 0.75 mérföldes oválján kerül sor Dixonnal és a friss kétszeres bajnok Josef Newgardennel az autók volánjai mögött.

 

 

képek: IndyCar, Andretti Autosport