Elsöprő sikerrel zárult az IndyCar aeroscreenjének első, éles tesztje (+ GALÉRIA és VIDEÓ)

Elsöprő sikerrel zárult az IndyCar aeroscreenjének első, éles tesztje (+ GALÉRIA és VIDEÓ)

Scott Dixon és Will Power szerint a cockpit védelmének növelésére hivatott glória-szélvédő hibrid már most készen áll a versenyzésre

Hosszadalmas tervezés, fejlesztés, majd az ezt követő szélcsatornás és szimulátoros tesztek sorozatát követően végre a pályán is bemutatkozhatott az IndyCar legújabb, biztonságtechnikai megoldása.

A Red Bull Advanced Technologies-zal közösen létrehozott, polikarbontából készült, titán szerkezettel megtámogatott újítás első, éles tesztjére október 2-án, az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválján került sor.

A nap folyamán rögtön két autó is pályára vihette az aeroscreent a Chip Ganassi Racing Dixon által vezetett #9 Dallara-Hondája, valamint a Team Penske Powerhez köthető #12 Dallara-Chevyje képében.

A két versenyző összesen 257, gond nélküli kört tett meg a pályán, ebből a jobb sebességet Power produkálta 224.591 mph-val, míg Dixon csúcstempója 224.501 mph lett.

A teszt során olyan, az aeroscreen kapcsán korábban feltételezett problémák vizsgálatára helyezték a hangsúlyt, mint pl. az autó viselkedése, a látási viszonyok és a cockpit hőmérséklete.

A pilóták visszajelzései azonban a helyszínen lévők nagy megkönnyebbülésére messzemenőkig pozitívak voltak.

„Már ezen a hétvégén versenyezhetnénk vele, gond nélkül” – summázta Power. „Nem lenne probléma. Ez jól szemlélteti, hogy milyen jó munkát végeztek.”

aspra.png

Dixon – aki korábban már a szimulátorban is tesztelte az aeroscreent – szintén elégedetten szállt ki a gépéből.Az új-zélandi elmondása szerint a nap teljes mértékben zökkenőmentesen telt, a legjobban azonban az nyűgözte le, hogy mennyire csendessé is vált a cockpit, aminek köszönhetően olyan tökéletesen hallja a csapatrádiót, mint eddig még soha.

A tesztet megelőzően sokan attól tartottak, hogy a szélvédő zavarhatja majd a versenyzők látását. A mostani körözés során azonban Power és Dixon semmiféle torzítást nem tapasztalt, egyedül csak a letéphető fólia kapcsán javasoltak némi módosítást.

„A fóliákon még nyilvánvalóan dolgozni fognak, hogy még jobban illeszkedjen és hasonlók” – magyarázta az ausztrál. „Összességében viszont rendben van. Nem volt gond azzal, hogy menet közben bogarak és egyebek kerültek a szélvédőre. Nagyon boldog vagyok, hogy itt van nekünk az aeroscreen. Ez tényleg egy óriási lépés a biztonság terén és mindkét, ismert megoldás legjobbját tartalmazza. Itt van a glória és a szélvédő is, szerintem hamarosan más open-wheel szériák is követni fogják a mintát. Ha egy napig ezzel vezetsz, akkor már meztelennek fogod érezni magad nélküle, mivel látod, mennyire kevés is úgy a védelem. Szóval örülök, hogy az aeroscreennel haladunk előre.”

Az új cockpit-védelemnek köszönhetően módosul az autóba történő be- és kiszállás is. Ezt nem csak a versenyzőknek, de az IndyCar utazó biztonsági csapata, az AMR Safety Team tagjainak is alaposan el kell sajátítaniuk.

„Rendelkezésükre áll a keret, amivel máris gyakorolnak, beleértve azt is, hogy milyen gyorsan lehet teljes egészében levenni, ha szükséges” – magyarázta az IndyCar elnöki pozícióját betöltő Jay Frye. „Jelen állás szerint ez a művelet nagyon gyorsan végrehajtható. Van néhány nagyszerű eszközünk arra, hogy meg lehessen csinálni. Még olyan részei is akadnak az aeroscreennek, amiről [az AMR ST emberei] úgy vélik, a jelenlegi autónál jobban segítik a mentést, mivel rá lehet támaszkodni. Persze abban reménykedünk, hogy nem kell senkit kiszabadítani alóla. Az aeroscreen azért van, hogy megvédje az embereket.”

Frye úgy véli, ezen újítás átalakíthatja az autóversenyzést.

„Ez egy, a teljes sportágat megváltozató biztonsági megoldás, ezért nem is lehetnénk büszkébbek. Óriási dolog, egy fordulópont. Az aero kit nyilvánvalóan nagyon klassz volt, visszakaptuk általa az identitásunkat. Tetszik nekünk, ahogyan lehet vele versenyzeni, a kisebb leszorítóerő, a több lóerő… Ez az irány és teljesen rendben is van. Ugyanakkor az aeroscreen az, ami hosszútávon, tényleg meg fogja változtatni a sport arculatát, szóval hatalmas dolog.”

Az aeroscreen következő tesztjére október 7-én, hétfőn kerül sor az alabamai Barber Motorsports Park roadján. Az autókat ekkor már a Team Penske képviseletében Simon Pagenaud, valamint az Andretti Autosportos Ryan Hunter-Reay vezeti majd.

Ha továbbra is minden a tervek szerint alakul, akkor az IndyCar 2020-as szezonja már az aeroscreennel rajtol el.

  

GALÉRIA:

 

képek: IndyCar