Mindenki csak profitálna a NASCAR és az IndyCar összefogásából

Josef Newgarden szerint egy közös versenyhétvége még a rajongókat is összekovácsolná.
Pénteken, a NASCAR Cup kvalifikációját követően történelmi pillanatra került sor a Charlotte Motor Speedwayen. A létesítmény 2.28 mérföldes, 17 kanyarból álló rováljára ekkor először hajtott fel egy IndyCar-gép, méghozzá a Team Penske #2 Shell Pennzoil Dallara-Chevyjének képében.
A frissen kétszeres bajnokká koronázott amerikai hat kört tett meg a pályán, legjobb ideje pedig a nem hivatalos mérések szerint 1:07 körül alakult (pusztán érdekes összehasonlításként a Cup pole-ját kb. 1:20-szal szerezték meg).
Newgarden száguldását a NASCAR csapatai/versenyzői és a média képviselői mellett a stock-car szervezet, valamint az IndyCar helyszínen lévő emberei – köztük utóbbi bajnokság elnökével, Jay Frye-jal – is árgus szemekkel figyelték. Nem véletlenül.
Az elmúlt bő fél év során számos hír látott napvilágot arról, hogy az IndyCar a jövőben felveheti menetrendjébe a CMS roválját, amivel kapcsolatban még annak lehetősége is felmerült, hogy erre egy NASCAR-ral közös hétvége keretei között kerülhet sor.
Newgarden körözését látva a Cupban szintén a Team Penske-t szolgáló Joey Logano és Ryan Blaney rögtön lázba jöttek, amit mi sem bizonyít jobban, mint, hogy máris egy autócseréről álmodoznak.
„A NASCAR-os srácok érdeklődnek irántunk, ahogyan mi is irántuk” – nyilatkozta Newgarden az NBC-nek. „Mindannyian versenyzők vagyunk. Mi imádjuk az ő autóikat, ők pedig a miénket. Egyetlen dolog tett volna engem még izgatottabbá, ha ma én is beülhettem volna egy NASCAR-gépbe.”
Frye-t szintén lenyűgözték a látottak, a folytatást illetően azonban egyelőre nem tudott konkrétumokkal szolgálni.
„Minden srác a Cupból az óriáskivetítőt nézte, nyilvánvaló az érdeklődés a média és részünkről is. Jelenleg azon dolgozunk, hogy mi legyen a következő lépés. Örömmel fogadtak bennünket. A [CMS] nagyszerű létesítmény. Ki tudja mit hoz a jövő. Rengeteg dolog lehetséges.”
Az IndyCar már a körözés előtt megerősítette, hogy Newgardentől részletes visszajelzést várnak majd a rovál kapcsán. Maga a versenyző saját bevallása szerint a legjobban amiatt aggódott, hogy miként viselkednek majd a Firestone-abroncsok a pályán (a NASCAR Goodyeart használ).
A végső benyomása azonban pozitív lett. A 28 éves pilóta szerint azonban a CMS döntött részén nagyon nehéznek érezte a kormányt (az IndyCar nem használ szervót), komolyabb problémát viszont ez sem okozott számára.
Newgardent a NASCAR-rajongók támogatása és pozitív hozzáállása is lenyűgözte.
„Mindenki rendkívül jól állt ahhoz, amit csinálunk. Úgy tűnik, egyre több előrelépés történik annak irányába, hogy az autósport rajongók ismét a szó szoros értelemben vett autósport rajongók legyenek [nem pedig kategóriánként elszeparáltak]. Nekem ez nagyon tetszik, mert magam is hatalmas NASCAR-szurkoló vagyok. Nem számít, hogy open-wheel autókban nőttem fel, ettől még nagyra értékelem a magas színvonalú versenyzést, ezek a srácok pedig a legjobbak abban, amit csinálnak. Ők pedig ugyanígy éreznek a mi irányunkba. Ezzel a versenyzést teljes egészében promótálni próbáljuk, ami fantasztikus. Engem nagyon érdekel, hogy a NASCAR-osok mit csinálnak az egész évben, ami fordítottan is igaz az ő részükről. Szóval, minél több dolgot tudunk a jövőben együtt csinálni, annál jobb.”
.@IndyCar meets the ROVAL.
Defending series champ @JosefNewgarden races around @CLTMotorSpdwy! Would you like to see the series race here? pic.twitter.com/YUE1RnrFLv
— IndyCar on NBC (@IndyCaronNBC) 2019. szeptember 27.
A nagy kérdés tehát, hogy vajon mikor valósulhat meg a NASCAR-IndyCar duplaforduló.
Bár több akadályt kell ehhez sikeresen megugrani (az ideális időpont megtalálásától kezdve a logisztikán keresztül a szponzorációs kérdésekig), a hajlandóság azonban minden érintett fél részéről adott.
A NASCAR versenyeinek egy részét, valamint az IndyCar szezonját teljes egészében közvetítő NBC-csoport az utóbbi hónapokban számos keresztpromóciót futtatott a két bajnokság részévtelével.
Az NBC Sports executive producere, Sam Flood elmondása szerint kiemelt prioritást élvez náluk a motorsportok iránti érdeklődés növelése.
„Fontos számunkra, hogy a sportág minden egyes formája kellő figyelmet kapjon, ezért hajtunk.”
Az IndyCar vezérigazgatója, Mark Miles egyelőre óvatos és jelenleg úgy véli, a legjobb esetben is csak 2022-ben van esély a közös hétvége tető alá hozatalára.
„A NASCAR-nál tudják, hogy ez szerintünk is egy jó ötlet. Meglátjuk majd, hogy össze tudjuk-e hozni. Mi úgy véljük, ha ezáltal több ember nézi majd a motorsportokat, akkor már megéri dolgozni rajta.”
Az NBC Sports azonban egy meg nem nevezett, de a tűzhöz közel álló forrásra hivatkozva elhintette, hogy a tárgyalások állása szerint valójában még egyáltalán nem zárható ki a duplaforduló 2021-es megrendezése, további részletekről azonban nem nyilatkozhatott.
Jay Frye szintén nagy rajongója a charlotte-i duplahétvégének, ugyanakkor azt is leszögezte, hogy nem ez a pálya az egyetlen lehetséges opció.
Jövőre a Richmond Raceway, a Texas Motor Speedway és az Indianapolis Motor Speedwayen lesz az a három létesítmény, amely az IndyCar és a NASCAR naptárában egyaránt szerepel.
Ami Newgardent illeti, neki mindegy, hogy hol, csak megrendezzék.
„Kétségtelenül, igazán klassz dolog a rajongók számára. Mindkét bajnokság nagyszerű. Nagyon tisztelem a NASCAR-os srácokat és szeretek képben lenni arról, hogy mit csinálnak. Mi [a duplaforduló által] közelebbi rálátást kaphatnánk rájuk és ugyanez fordítva is igaz. Szerintem ezzel mindenki csak nyerne.”
képek: NASCAR, Charlotte Motor Speedway

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough