Kétszeres IndyCar-bajnok lett Josef Newgarden!
A Team Penske sztárja másodszor ért fel a széria csúcsára. Colton Herta viszont hiába nyerte meg a versenyt, az év újonca címet Felix Rosenqvist zsebelte be.
Josef Newgarden 2017-ben igazolt Roger Penske csapatához, a belé fektetett bizalmat pedig még ebben a szezonban egy bajnoki címmel hálálta meg.
A 29 éves tehetség most, két évvel később ismét büszkén pózolhatott az idény legjobbját megillető Astor Kupa mellett, behúzva ezzel IndyCar-karrierje második titulusát.
Az idei szezonban csak egyetlen-egy verseny, az Indianapolis 500 után fordult elő, hogy az összetett élén nem Newgarden tanyázott. Az amerikai pilóta tizenhét fordulóból tizennégyet zárt a legjobb tíz között, ebből tizenkettőt a top 5-ben, még tovább bontva pedig hetet ünnepelhetett a dobogón, beleértve négy győzelmet. Mindemellett kétszer a pole-ból startolhatott.
A teljes idényt átívelő, kiemelkedő teljesítményének köszönhetően a mögötte loholó Alexander Rossihoz képest 41 pontos, Simon Pagenaud-hoz viszonyítva pedig 42 egységnyi előnnyel érkezett a szezonzárónak otthont adó Laguna Secára. Hiába volt tehát a viadal dupla pontozású, Newgardennek lényegében csak arra kellett figyelnie, hogy ne keveredjen felesleges csatákba és épségben, lehetőleg a top 10-en belül vigye be a célba az alatta dolgozó 2-es számú Dallara-Chevyt.
A feladatot Josef tökéletesen végre is hajtotta, leszállítva ezzel Roger Penske szám szerint tizenhatodik IndyCar, valamennyi a Kapitány által érintett szériát tekintve pedig a harmincötödik bajnoki címét is.
„Az elején annyira mérges voltam, azt hittem eldobjuk” – nyilatkozta a leintés után Newgarden, akinek végig meggyűlt a baja a hátsó abroncsokkal, így lényegében esélye sem volt arra, hogy a futamgyőzelemért hajtson. „Nagyon büszke vagyok a gárdára. Simonnal [Pagenaud] megnyerték az Indy 500-at, most pedig itt a bajnoki cím… Ennél többet nem is kérhetsz csapatszinten. Elképesztő, hatalmas dolog ez számunkra. Az utolsó körben végig sírtam.”
A Kapitány a teljes csapatot méltatta.
„Az egész Team Penske kiemelkedő munkát végzett ebben az évben” – mondta Roger Penske, aki a végső cím mellett szám szerint 18. Indy 500 győzelmét is megünnepelhette idén.
„Josef izgult ma reggel, de ő egy igazi profi és nagyszerű versenyző.”
Laguna Secára érve a tennessee-i pilóta mellett még esélyes volt a titulusra Pagenaud, Rossi és Scott Dixon is.
Hiába ért azonban az új-zélandi a 3., a francia a 4., az amerikai pedig a 6. helyen célba, Newgarden 8. pozíciója bőven elegendő lett a bajnoki címéhez.
A Firestone Grand Prix of Monterey névre keresztelt verseny győzelmét egyébiránt a pole-ból rajtolt Colton Herta kaparintotta meg, méghozzá igencsak meggyőzően, a 90 körből 83-at az élen töltöve.
A jövőre már az Andretti Autosporttal frigyre lépő Harding Steinbrenner Racing 19 éves újonca ezzel idei második elsőségét ünnepelhette a márciusi, COTA-n rendezett IndyCar Classic óta, amelyen a valaha volt legfiatalabb futamgyőztesként írta be magát a széria történelemkönyvébe.
Colton sikere kvázi „családi vonásnak” is bizonyult, hiszen édesapja, Bryan Herta versenyzői karriererje során három pole-t és két győzelmet is aratott Laguna Seca 2.238 mérföld hosszú, 11 kanyarból álló roadján – 1999-ben ráadásul szintén az első pozícióból startolva nyert.
„Minden nagyon simán ment ma, a teljes szezont figyelembe véve szerintem nagyon jól tanultunk” – foglalta össze az évet Colton, akit összetettben a hetedikként jegyeznek.
Herta első, teljes IndyCar-szezonjában két győzelmet és három pole-t szerzett, az év újoncának járó címet azonban mégsem sikerült megkaparintania.
A kvalifikáción kapott büntetése miatt csak a tizennegyedik helyről rajtolt – a szezont egyébként nyeretlenül záró – Felix Rosenqvist parádés menetelést végrehajtva az ötödikként ért célba, aminek révén 5 ponttal meg tudta verni az ifjoncok minibajnokságában amerikai kollégáját.
A bajnoki pontversenyben a hatoddiként landolt svéden kívül eddig csak két, a Chip Ganassi Racinget szolgált pilóta tudta kiérdemelni a legjobb debütánsnak járó kitüntetést: Alex Zanardi 1996-ban és Juan Pablo Montoya 1999-ben.
A ’Rookie of the Year’ címre még esélyesnek számított Santino Ferrucci futama egy kicsúszás miatt már a 48. körben véget ért.
Herta mögött a második helyen Will Power vitte be a Team Penske #12 Dallara-Chevyjét, míg harmadikként – mint fentebb már említettem – Dixon látta meg a kockás zászlót.
A szezonzáró viszonylag nyugodtan zajlott le. Az egyetlen sárga zászlós szakaszt Conor Daly 45. körben történt megforgása idézte elő, az Andretti Autosport #25 Dallara-Hondáját vezető amerikai azonban ezt követően folytatni tudta a küzdelmet és végül a 22.-ként zárt, egy kör hátrányban.
Muszáj megemlíteni még egy bizonyos Sébastien Bourdais-t, akinek szerencsétlenségére pont a versenyhétvége első, azaz pénteki napján újult ki egy korábbi nyaksérülése. A francia pilóta ennek köszönhetően akkora fájdalmakkal küszködött, hogy a Dale Coyne Racing még Tristan Vautier-t is készenlétbe állította arra az esetre, ha veterán pilótájuik nem tudná vállalni az indulást. Bourdais azonban mégis autóba ült és – pláne a körülményekhez képest – fantasztikus teljesítményt nyújtva a 19. helyről rajtolva a 7.-ként haladt át a kockás zászló alatt.
A 2019-es IndyCar-szezon során a legtöbb kört Newgarden töltötte az élen 490-nel. A lista második helyét elfoglaló Pagenaud is már tetemes lemaradásban áll hozzá képest a maga 268 körével.
Josef a négy elsőségével a legtöbb győzelmet is bezsebelte. Rajta kívül idén sikerült még háromszor nyernie Pagenaud-nak, továbbá egyarán kétszer állhatott fel a dobogó tetejére Dixon, Rossi, Power, Herta és Takuma Sato.
A motorgyártók bajnokságát a Honda nyerte 1436 ponttal, míg a Chevrolet 1387 egységgel fejezte be az idényt.
Az év legjobb oválosa Pagenaud lett, aki 242 pontot szedett össze ezen a pályatípuson, míg az épített/utcai vonalvezetések „királyaként” Dixont tisztelhetjük 445-tel.
Az összetettet nézve Josef mögött, „ezüstérmesként” Pagenaud fejezte be a szezont, míg Rossi a harmadik, Dixon pedig a negyedik lett. A top 5 sorrendjét Will Power zárta.
A 2020-as IndyCar-szezon március 15-én, a floridai St. Petersburg utcáin veszi kezdetét.
Alább a GP of Monterey teljes végeredménye látható, tovább görgetve pedig külön táblázatban a 2019-es NTT IndyCar Series szezon végső pontállása.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough