Tizenöt hihetetlen NASCAR-rekord, amit nagy valószínűséggel már senki sem fog megdönteni
El tudod képzelni, hogy egy versenyző a szezon során öt márka autóját, kilenc különböző csapatnak vezetve szerezze meg a bajnoki címet?
Elképesztő adatok és statisztikák az amerikai stock-car szakág történelméből, amelyek nagy valószínűséggel már örökre érintetlenek maradnak.
Az újoncok korelnöke: Dick Trickle
A legidősebb versenyző, aki a NASCAR főkategóriájában kiérdemelte az év legjobb újoncának járó címet az akkor 48 éves Trickle volt 1989-ben.
A legnagyobb verés, amit egy pilóta a mezőnyre mért: Ned Jarrett
A kétszeres Grand National (a mai Cup őse) bajnok, Jarrett úgy nyerte meg a darlingtoni Southern 500-at 1965-ben, hogy tizennégyszer körözte le a teljes mezőnyt.
A legkisebb számú célba érő: 1
Curtis Turner a NASCAR Convertible Series 1956-os, Asheville-Weaverville-i futamát úgy nyerte meg, hogy egy tömegbaleset miatt rajta kívül már SENKI MÁS nem volt versenyben.
Történt ugyanis, hogy a szeptember 30-án rendezett futam 181. körében, rögtön azt követően, hogy Turner átvette a vezetést, egy hatalmas tömegbaleset történt, amelybe a második helytől lefelé valamennyi, még a pályán lévő – szám szerint tizenhárom – autó belekeveredett. Az incidens olyan jelentős volt, hogy egyetlen érintett jármű sem volt képes folytatni tovább a küzdelmeket, így egy további kört követően végérvényesen, piros zászlóval leintették a futamot, természetesen Turnert kihirdetve győztesként.
Ennek megfelelően az asheville-i forduló lett az első – és máig egyetlen – NASCAR futam a történelemben, amely azért ért véget idő előtt, mert már mindössze csak egy autó volt a pályán.
A leghosszabb győzelmi sorozat: Richard Petty
Petty 1967-ben máig egyedülálló rekordként sorozatban tíz versenyen keresztül nem talált legyőzőre.
A legtöbb futam győzelem nélkül: J.D. McDuffie
J.D. McDuffie pályafutása során 653 Cup versenyen vett részt, ebből 106 alkalommal végzett a legjobb tíz között, legjobb eredményét a bajnokságban pedig 1971-ben érte el az összetett kilencedik helyével. Az 1991-es, Watkins Glen-i futamon halálos balesetet szenvedett amerikai azonban inkább arról nevezetes, hogy a NASCAR legmagasabb kategóriájának történetében ő teljesítette a legtöbb versenyt elsőség nélkül.
A legtöbb futam körhátrányban: J.D. McDuffie
Ezt a negatív rekordot szintén McDuffie tartja, hiszen nem csak, hogy nyerni nem tudott, de a 653 versenyéból egyetlen-egyszer sem sikerült körhátrány nélkül célba érnie.
A szamárlétra aljáról egyenesen a NASCAR csúcsára: Lake Speed
Az 1978-as gokart világbajnoki címet Lake Speed kaparintotta meg olyan neveket megelőzve, mint Stefan Bellof és Ayrton Senna. Az amerikai két évvel később mutatkozott be a Winston Cupban, ezzel máig az egyetlen olyan versenyzőnek számít, aki a gokartból egyenesen a NASCAR királykategóriájába igazolt át.
Speed stock-car pályafutása azonban már nem alakult ilyen parádésan, lévén 19 évet felölelő- a másodosztályt képező Busch Seriesben (ma: Xfinity) teljesített 6 versenyével együtt- 408 futamot számláló karrierje során mindössze egyetlen győzelmet szerzett.
A NASCAR legrövidebb vonalvezetése: Islip Speedway
A szervezet történetének legrövidebb versenypályája a 0.2 mérföld (320 m) hosszú Islip Speedway (lásd. fent) volt. A létesítmény 1964 és 1971 között összesen hat Cup futamnak adott otthont, az utolsót pedig Richard Petty nyerte meg két környi előnnyel. A pálya azután búcsúzott, hogy az 1972-es szezontól a NASCAR valamennyi, 250 mérföldnél (400 km) rövidebb távú versenyét kihúzta a naptárból.
A legnagyobb különbséggel teljesített két főkategóriás futam: Jimmy Ingram
A legnagyobb hiátus rekordját két Cup-verseny között a néhai Jimmy Ingram tudhatja magáénak. A floridai pilóta második és harmadik -egyben utolsó – főkategóriás bevetése, az 1952-es darlingtoni Southern 500 és az 1980-as doveri Mason-Dixon 500 között hajszálpontosan 27 év 8 hónap és 17 nap telt el.
A pilóta, aki az összes Cup-futamát megnyerte: Marvin Burke
Mindössze egyetlen versenyző van a NASCAR történetében, akinek győzelmi statisztikája 100%-os. Az akkor 33 éves Marvin Burke élete első és egyetlen, a szervezet által felügyelt futamát 1951. október 14-én, a kaliforniai Oakland Stadium 0.625 mérföldes dirt oválján teljesítette és ha már ott járt, meg is nyerte azt. Burke- aki egy évvel korábban megpróbálkozott az Indy 500-zal is, de elvérzett a kvalifikáción – a diadal után soha többé nem ült újra versenyautóba.
A legifjabb pilóta, aki lehetőséghez jutott a NASCAR csúcsán: Tommie Elliott
A NASCAR főkategóriája valaha volt legfiatalabb versenyzőjének Tommie Elliott számít, aki 1951-ben, 15 évesen debütált az Altamont-Schenectady Fairgroundson. A fiatal pilóta a 15.-ként zárt a 20 autós mezőnyben.
A legtöbb, különböző pályán aratott győzelem: Richard Petty
Petty 51 különböző versenypályán tudott nyerni NASCAR-pályafutása során, ebből 39-en minimum kétszer.
A legtöbb gyártóval és csapattal elért bajnoki cím egyetlen szezonon belül: Joe Weatherly
A kategória megnevezése értelmetlennek tűnhet elsőre, de itt a magyarázat.
Joe Weatherly 1963-ban hat pole pozícióval és húsz top 10-es helyezéssel – ebből három győzelem – szerezte meg második NASCAR Grand National Series bajnoki címét. Remek teljesítmény, de önmagában véve még nem számít példa nélkülinek. Ha azonban hozzátesszük, hogy mindezt kilenc csapat színeiben, ezen belül öt különböző márka autóját vezetve (Chrysler, Plymouth, Pontiac, Dodge, Mercury) érte el, máris megváltozik a leányzó fekvése.
Weatherly Bud Moore gárdájához szerződött le, anyagi okok miatt azonban a tervezett teljes szezon helyett csak néhány kiemelt fordulón tudtak elindulni. Ennek köszönhetően a virginiai pilóta az idény túlnyomó részére ülés nélkül maradt, arra pedig már nem volt elég idő, hogy egy másik csapattal tető alá tudjon hozni egy egész évre szóló megállapodást. A 40 éves versenyzőnek így nem maradt más választása, mint, hogy futamról-futamra élve mindig ahhoz a gárdához csapódjon, amelynél épp üres hely volt. A rendkívüli körülmények azonban úgy tűnik, nem igazán zökkentették ki egy pillanatra sem.
A legtöbb győzelem nélkül teljesített Daytona 500: Dave Marcis
Az 1974-es NASCAR Cup szezon második helyezettje harmincöt kísérletből harminchárom alkalommal kvalifikálta magát a legendás versenyre, a Victory Lane-re azonban egyszer sem sikerült eljutnia.
A legtöbb élen töltött kör: Richard Petty
Petty karrierje során összesen 51.406 kört töltött az élen, amivel toronymagasan vezeti az örökranglistát. A második helyen jegyzett Cale Yarborough lemaradása hozzá képest is már közel 20.000 kör.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
képek: NASCAR
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough