Halálos balesetet szenvedett Jessi Combs
„A leggyorsabb nő négy keréken” mindössze 39 éves volt.
Meg akarta dönteni a szárazföldi sebességrekordot, a dicsőség helyett azonban az életével fizetett Jessi Combs.
Az amerikai autóépítő, versenyző és televíziós személyiség először 2013-ban, az oregoni Alvord-sivatagban állította be 398 mph-val (640.518 km/h) a négykerekű járművel elért női világcsúcsot sugárhajtású North American Eagle Supersonic Speed Challengerjének volánja mögött.
Jessi életének egyik legnagyobb célja azonban az volt, hogy megdöntse az abszolút női sebességrekordot, amit 512.710 mph-s átlaggal (825.127 km/h) még a legendás hollywoodi kaszkadőr, Kitty O’Neil produkált háromkerekű SMI Motivatorával, 1976-ban.
A célja felé törve Combs 2016-ban már 440.709 mph-s (709 km/h) átlagtempót préselt ki az NAESSC-ből, tovább javítva ezzel a négykerekű csúcsot.
Jessi 2018. októberében elérte a 483.227 mph-t (777.678 km/h). Ez a sebessége azonban akkor nem került hitelesítésre, mivel műszaki hiba miatt csak egyetlen kísérletet tudott tenni, a szabályok szerint viszont az érvényes rekordhoz kétszer, oda-vissza kell teljesíteni a kijelölt távot.
Combs 2019. augusztus 27-én, ismételten Alvordon veselkedett neki egy újabb rekordkísérletnek.
Ez azonban tragikus módon az utolsó száguldása lett.
A szomorú hírt csapatának, a North American Eagle-nek egyik alapembere, Terry Madden tette közzé saját Instagram-profilján.
A férfi volt az első, aki – az ő szavaival élve „borzalmas” – baleset után odaért a roncshoz. A helyszínen lévő orvosi csapat mindent megtett ami emberileg lehetséges azért, hogy megmentsék Jessit, a nő sérülései azonban olyan súlyosak voltak, hogy valamennyi erőfeszítés hiábavalónak bizonyult.
A baleset körülményeit jelenleg is vizsgálják.
Magyarországon nem volt túl ismert, az Egyesült Államokban viszont Combst egy valódi ikonnak tekintették.
Karrierje azután indult be, hogy 2004-ben, a WyoTech nonprofit főiskolán – ahol egyik kiemelt területének a hotrod-építés számított – lediplomázott.
Nem sokkal később Jessire a média is felfigyelt, aminek révén számos, népszerű dokumentumfilm-sorozatban bukkant fel autóépítőként, technikai szakértőként, vagy épp egyenesen házigazdaként. A magyar tévénézők az Állítólag… (Mythbusters) és a Csajok a garázsban (All Girls Garage) szériákban találkozhattak vele.
Combs autóversenyzőként is letette a névjegyét. Ő volt a legelső nő, aki megmérette magát az embert és gépet egyaránt próbára tevő off-road bajnokságban, az Ultra4’s King of the Hammersben, emellett a világhírű Baja 1000-en, valamint a kizárólag hölgyek számára kiírt Rallye Aicha des Gazellesen is elindult.
Jessi szintén első nőként kapott lehetőséget a vintázs gépeket felvonultató, – mint a nevében is látható, eredetileg csak férfiaknak rendezett – The Race of Gentlemenen egy 1913-as Ford T-modellel.
>>>>> Project S.O.S. – Harc a hangsebesség leküzdéséért
>>>>> Óceánpart, homok, kötél és zsebkés: Daytona Beach, a sebesség egykori mekkája
A tragikusan fiatalon elhunyt Combs versenyzői pályafutása során számos kategóriagyőzelmet aratott a különböző bajnokságokban, az utókor számára azonban inkább a szárazföldi rekordkísérleteiről marad ismert a neve.
A sebességcsúcsok iránti törekvései révén Jessire méltán ragadt rá a „leggyorsabb nő négy keréken” becenév.
A vágya, hogy Kitty O’Neil rekordjának megdöntésével már egyszerűen csak a „leggyorsabb nővé” váljon, sajnos nem teljesülhetett be, de még így is valódi legendája lett az autózás világának.
A tragédia tükrében rendkívül bizarr érzés ránézni Combs Instagram-profiljára.
Augusztus 24-én egy olyan fotót tett közzé, amin épp a rekordhajszolásra használt járművének hajtóműve felé ballag.
„Kicsit őrültségnek tűnhet közvetlenül a tűzvonalba sétálni…..” – írta a bejegyzésében. „Akik hajlandóak rá, ők lesznek azok, akik nagyszerű dolgokat érnek el. Az emberek azt mondják, őrült vagyok. Én azt mondom, köszönöm.”
A legkísértetiesebb posztjának azonban a legutolsó bizonyul.
Jessi augusztus 26-án, egy nappal a halála előtt egy fekete-fehér képet töltött fel, amelyen összeérintett tenyérrel meghajol. A felvétel egy korábbi, nyilvános megjelenésén készült, ő maga pedig ekkor még nem is sejthette, hogy később milyen hátborzongató mellékzöngéje lesz ennek a fotónak, különösen kiegészülve a mellé írt szavaival:
„Csak meg szeretném köszönni mindannyiótoknak a támogatást és a hűséget. Ez minden. Legyen szép napotok!”
Nyugodj békében, Jessi.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough