Mario Andretti: Pocono nem a puhány versenyzőknek való
A súlyos baleseteket látva sokan kampányolnak azért, hogy az IndyCar többé ne térjen vissza a 2.5 mérföldes oválra. Mario Andretti szerint azonban a távozás nagy hiba lenne.
Az elmúlt négy év során háromszor is komoly bukás árnyékolta be az IndyCar Pocono Racewayen rendezett versenyét, ebből egy végződött súlyos, életet megváltoztató sérülésekkel, egy pedig sajnos tragédiába is torkollott.
Az idei futam legelső körében történt, öt autót magába foglalt incidenst szerencsére minden pilóta karcolás nélkül megúszta, a viták azonban új erőre kaptak azt illetően, hogy a pálya alkalmas-e az IndyCar számára.
Az ellenzők egyik élharcosa Robert Wickens, aki 2018-ban szenvedett életveszélyes sérüléseket a trioválon és jelenleg is keményen küzd azért, hogy maga mögött hagyhassa kerekesszékét.
>>>>> Végleg szakítania kellene az IndyCarnak az oválokkal?
A 30 éves kanadai Pocono és az IndyCar kapcsolatát egyenesen mérgezőnek nevezte a mielőbbi válást sürgetve. Wickensszel sokan egytértettek – köztük az oválpályás futamoktól idén visszavonult Max Chilton, valamint az a Sage Karam, akinek autójáról származott az az orrkúp, ami 2015-ben halálos fejsérülést okozott Justin Wilsonnak –, de legalább ennyien állnak viszont a másik oldalon -pl. Scott Dixon és Will Power – , miszerint nem Pocono a felelős ezekért a sajnálatos balesetekért, lévén azok bármelyik vonalvezetésen megtörténhettek volna.
Utóbbiak táborához most egy igazán fajsúlyos név is csatlakozott Mario Andretti személyében.
„Pocono nem a puhányoknak való” – szögezte le az élő legenda a The Morning Callnak adott interjújában. „Nem a semmiért hívják Trükkös Háromszögnek. Ezt a pályát meg kell hódítani, nem pedig elfutni előle.”
A pennsylvaniai Long Pondban elterülő triovál jövőbeli sorsa jelenleg bizonytalan. Az IndyCarral való szerződése idén lejár, a felek pedig egyelőre nem jutnak dűlőre a folytatás kapcsán.
„Súlyos hiba lenne az IndyCar részéről, ha nem térnének vissza Poconóra” – folytatta Andretti, aki saját bevallása szerint szinte valamennyi, a pályát érintő pro és kontra véleményt meghallgatott az elmúlt napok folyamán. „Ez az én őszinte véleményem és nem sajnálom kifejezni. Nagyon, nagyon szomorú lennék, ha a verseny nem folytatódna ott. Kedden az IndyCar vezetőségével is beszéltem erről. Személy szerint úgy gondolom, hogy Pocono elvesztése nagyobb veszteség lenne az IndyCarnak, mint fordítva. Minden sztorinak két oldala van. Beszélgettem Pocono vezető tisztviselőivel, akik azt mondták nekem, hogy az IndyCar nem ad választ nekik. Az IndyCar emberei viszont azt állították, hogy a poconóiak egyáltalán nincsenek lenyűgözve a visszatérés miatt. Ez az egész arról szól, hogy le kell szorítani a dolgokat tisztán üzleti szintre és nem hagyni, hogy az érzelmek befolyásoljanak.”
Mariónak azokhoz a pilótákhoz is volt egy-két szava, akik a biztonság miatt aggódva nem támogatják a triovállal való szerződéshosszabbítást.
„A tapasztalt, rutinos versenyzők mind magukhoz ölelik Poconót. Mindig is így volt. A pilóták az első naptól fogva imádom-utálom kapcsolatban voltak ezzel a pályával. Azok, akik szeretik a kihívásokat Poconót is kedvelik, én pedig egy vagyok közülük.”
Az idei futam helyszíni nézőszáma a legmagasabb volt azóta, hogy a létesítmény 2013-ban, közel másfél évtizednyi hiátus után újra bekerült az IndyCar menetrendjébe. Andretti szerint ha a pálya bent maradna a naptárban, akkor az eddigieknél sokkal komolyabban kellene venni a promóciót, nem csak az utolsó pillanatban elkezdni.
„A rajongótábor az észak-keleti területen továbbra is erős. Nekünk egyszerűen csak fel kellene ébresztenünk őket azzal, hogy jóval korábban felhívjuk a figyelmüket a versenyre, nem csak egy héttel a rajt előtt.”
A versenyhétvége idén is mindössze két napos volt, ami Andretti szerint szintén nem jó döntés a szurkolók bevonzása miatt.
„Javasoltam, hogy ha 2020-ban is visszatérne az IndyCar, akkor a programot három naposra kellene bővíteni. Ez egyrészt jóval több kempingezőt vonzana a pályára, emellett pedig jó volna egy betétfutamot is hozzáadni a szombati programhoz.”
Andretti úgy véli, hogy az emberek megszólításának kellene lennie az első számú feladatnak és arra törekedni, hogy valódi kötődés alakuljon ki a helyiek részéről a létesítmény irányába. Olyan kötődés, ami régen volt tapasztalható az azóta már sajnos az enyészeté lett Nazareth Speedway-jel.
Pennsylvania legikonikusabb pályájának a Nazareth Speedway számított. A létesítményben utoljára 2004-ben rendeztek futamot, az egymérföldes ovál pedig azóta az enyészeté lett.
>>>>> Akkor és Most – Nazareth Speedway
A rajongótábora azonban továbbra is töretlen. Az elmúlt években Facebook-oldalak és petíciók születtek a pálya megmentésének érdekében. Ezen törekvések azonban nem jártak sikerrel.
„Miért nem gondolják ezek az emberek azt, hogy Pocono is lehetne a hazai pályájuk?” – tette fel a kérdést a Nazareth-ért kampányolók kapcsán Andretti. „Nazareth-nek már vége, soha nem fog visszatérni. Ha igazából IndyCar-versenyt akarnak, akkor miért nem fordítják mindezt az engergiát arra, hogy ők maguk is, belülről promózzák Poconót és ki is látogassanak oda? Az egy nagyszerű létesítmény és ott van előttük.”
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough