Egymást tapossák a versenyzők, hogy a McLarennek vezethessenek
Tapasztalt pilóták ostromolják az IndyCarba visszatérő gárdát, hogy megkaparintsák az egyik jövő évi autót. Az új projekt révén ráadásul megindulhat az átjárás a McLaren amerikai és F1-es érdekeltségei között is.
Néhány nappal ezelőtt került bejelentésre, hogy a McLaren Racing a Schmidt Peterson Motorsports-cal frigyre lépve tér vissza az IndyCarba, immár teljes szezonra.
A nagy összeborulás eredményeként a csapatot 2020-ban már Arrow McLaren Racing SP néven kell keresni. A hivatalos tájékoztatás szerint a tulajdonosi teendőkkel járó feladatokat továbbra is a Sam Schmidt – Ric Peterson páros látja majd el, az azonban már a gárda új nevéből is világosan kitűnik, hogy a wokingiak szerepvállalása igencsak jelentős.
Ezt szintén alátámasztja, hogy a hírek szerint az autók külsejében jövőre a klasszikus „mclarenes” papaya-narancs szín fog dominálni.
A nagy kérdés azonban az, hogy vajon kik fogják terelgetni a szóban forgó két Dallara-Chevyt.
Schmidték jelenleg a James Hinchcliffe – Marcus Ericsson duóval képviseltetik magukat a pályán. Utóbbi svéd szerződése a szezon végén lejár, a kanadai veteránnak azonban a kontraktusából még egy teljes szezon hátra van.
Hinchcliffe a bejelentés után néhány órával a közösségi profiljain keresztül rögtön kiadott egy közleményt, amelyből kitűnt, hogy a 2020-es idényt is jelenlegi autójában képzeli eltölteni.
A helyzetét azonban bonyolítja, hogy rendkívül szoros, személyes kapcsolatot ápol a Hondával – azon belül is a kanadai részleggel – aminek révén benne tisztelhetjük a gyártó észak-amerikai reklámemberét is.
Mind tudjuk azonban, hogy a Honda vezetősége Japánban kategorikusan megtiltotta az összes külföldi érdekeltségének, hogy bármilyen formában is közösködjön a McLarennel és Brownnal.
Emiatt született meg végül a döntés Schmidték részéről az idő előtti, Chevrolet-hez való átállásra, kvázi sarokba szorítva ezzel Hinchet.
Schmidt és Brown már többször is kijelentette, úgy számolnak, hogy a kanadai fogja vezetni az egyik autót, ugyanakkor azt sem mulasztották el hozzátenni, hogy vannak bizonyos dolgok, amikre nincs ráhatásuk.
„James nagyszerű részét képezte a csapatnak az elmúlt öt évben” – mondta Schmidt az augusztus 12-én, Brownnal közösen tartott telekonferenciáján. „Fantasztikus nagykövete a partnereinknek. Most viszont az a szerencsétlen helyzet állt fenn, amikor azt kellett nézni, hogy mi a jó a csapatnak. Ami bennünket illet, egyáltalán nem látjuk akadályát annak, hogy Hinch a következő szezonban is nálunk vezessen. A Honda Canada és a Honda America viszont közvetlenül Jamesszel van kapcsolatban, mi még csak a szerződéseik részleteit sem ismerjük.”
Itt azonban érdemes megemlíteni azt a pletykát is, amit az utóbbi hónapokban számos, megbízható riporter – köztük az IndyCar paddockját évtizedek óta járó Robin Miller – is elhintett. Eszerint ugyanis Hinchcliffe és Schmidték kapcsolata az idei szezonban már korántsem olyan rózsás, mint ahogyan azt a nyilvánosság felé kommunikálják, így a bennfentesek szerint nagyobb esélye lehet a kanadainak az RLL Racing tervezett harmadik autójára, mint arra, hogy kitöltse szerződését jelenlegi helyén.
Még akkor is, ha Hinch maradhatna a csapatnál, az Arrow McLaren Racing SP-nek egy üres, teljes szezonos autója biztosan várja új gazdáját. Egy biztos, bőven lesz kikből válogatni, a versenyzők ugyanis ostromolják a csapatot.
„A telefon folyamatosan cseng a bejelentés óta” – mondta Brown.
A végső döntést a McLaren, a főszponzor Arrow Technologies, valamint Schmidt és Peterson közösen fogják meghozni.
„Az elsődleges cél az volt, hogy túlessünk a bejelentésen és meglássuk, mennyire kezdenek izzani a vonalak” – magyarázta Schmidt. „Ennek alapján aztán csinálunk egy listát, majd a hét későbbi részében összeülünk, hogy megvitassuk az ajánlatokat és döntsünk. Most várakozó állásponton vagyunk. Bele fog telni pár hétbe, mire bármilyen bejelentést is teszünk.”
Milliószor felmerült már esetleges pilótaként egy bizonyos Fernando Alonso neve, amivel kapcsolatban szintén számtalanszor el is lett mondva, hogy nem kívánja magát a teljes IndyCar szezonra elkötelezni.
Brown ezt maga is többször megerősítette, ugyanakkor látszólag minden alkalommal próbál hagyni egy kiskaput abban reménykedve, hogy a spanyol talán, valami csoda folytán mégis meggondolja magát.
„Fernandónak mindenről tudomása van az IndyCarral kapcsolatos tevékenységünket illetően” – mondta a mostani telekonferencián a wokingiak vezetője, aki a tervek szerint az Olasz Nagydíj hétvégéjén fog leülni Alonsóval újra átbeszélni a jövőt. „Nem hinném, hogy az Indy 500 megnyerése iránti vágya alábbhagyott volna. A teljes IndyCar szezon felé viszont nem mutat érdeklődést…. Teszem hozzá, még. Húsz évnyi folyamatos versenyzés után az idei év második felét pihenéssel tölti, hogy eldöntse, mihez akar kezdeni a jövőben. Fernando lenyűgöző lenne az IndyCarban Személy szerint őt és a vezetési stílusát ismerve úgy vélem, hogy borzasztóan sikeres lenne itt, örömmel fogadnák és élvezné. Ő azonban az a típusú ember, akinek felkínálsz egy lehetőséget, aztán időt kell hagynod neki, hogy átrágja magát rajta és döntsön. Szóval egy hónap múlva ismét leülök vele, arra viszont nem számítok, hogy kedve lesz egy teljes szezont végigcsinálni.”
Brown újra megerősítette, hogy a csapat az Indianapolis 500-on egy harmadik autót is csatasorba állít, aminek legnagyobb esélyese természetesen Alonso.
Az Arrow McLaren Racing SP főhadiszállásaként ugyanaz az indianapolisi épület fog szolgálni, mint amit Schmidték jelenlegi is használnak.
Felmerült a kérdés, hogy a McLaren érkezése az IndyCarba megnyithatja-e a kaput a versenyzőiknek az F1 felé.
„Ha úgy érezzük, hogy az egyik IndyCar-pilótánknak esélye lenne a Forma-1-ben, akkor természetesen összehoznánk neki egy újonctesztet” – magyarázta Brown. „Szerintem ez az egyik legizgalmasabb része a kombinált F1 és IndyCar programnak, hogy lehetőséget ad a versenyzőknek és a mérnököknek. Többféle módot is teremt majd az erőforrásaink kibontakoztatására. Kifejezetten a versenyzőkre hegyezve viszont a válaszom igen, [kinyílhat egy ajtó az F1 felé] a megfelelő ember számára.”
A Hondával való szakítást Schmidt üzleti döntésként definiálta.
„Sok időt töltöttünk együtt és nagy sikereket értünk el közösen, mindent egybevéve [a Honda] nagyszerű a motorsportban, remek motorszállító. Ha nem nyernek, akkor minden lehetséges eszközt bevetnek azért, hogy ez megváltozzon. Maradni szerettünk volna a táborukban. Amikor fogtunk egy papírlapot, húztunk egy vonalat a közepén hosszában és elkezdtük írni a pro és kontra érveket, akkor nyilvánvalóan nagyon sok negatívummal szembesültünk. A másik oldalon viszont olyan sok pozitív dolog szerepelt, hogy felesleges volt tovább gondolkodni rajta.”
Sam Schmidt tisztában van vele, hogy a McLaren belépése komoly nyomást helyez rájuk.
„Most már muszáj lesz teljesítenünk. Ez már csak a győzelemről szól, az Indy 500 megnyeréséről és arról, hogy a bajnoki címért harcoljunk.”
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough