Felkavarta az állóvizet a McLaren vadonatúj IndyCar-programja
Végre hivatalossá vált az, amiről már hetek óta suttognak: a McLaren az Arrow Schmidt Peterson Motorsports oldalán vág neki a 2020-as IndyCar szezonnak. A nagy bejelentés azonban több kérdőjelet szült, mit választ.
A program értelmében a következő idényre már Arrow McLaren Racing SP-ként nevező gárda két autóval fogja képviseltetni magát a széria mezőnyében. A megállapodás azt is jelenti, hogy Sam Schmidtéknek szakítaniuk kell eddigi motorszállítójukkal, a Hondával, lévén a japán anyacég kategorikusan kijelentette nem hajlandóak ismét együtt dolgozni a wokingiakkal.
Ennek értelmében az átformálódott csapat 2020-tól átáll a Chevrolet térfelére, noha a Hondával való jelenlegi kontraktusukból még egy esztendő hátra volt.
Az ebből való kilépés részletei – egyelőre – nem nyilvánosak, az amerikai sajtó szerint azonban a Honda tisztviselői finoman szólva sem voltak elragadtatva a McLarennel való hirtelen nagy összeborulástól. Egyes pletykák szerint a helyzetet csak tovább rontotta, hogy állítólag Schmidték úgy kezdtek el tárgyalni Zak Brownékkal, hogy arról nem tájékoztatták hivatalosan a Hondát.
A Chevyvel való megálapodás rögtön fel is veti a másik nagy kérdést, vagyis, hogy versenyzői fronton mi lesz így a sorsa James Hinchcliffe-nek.
Az IndyCar egyik legnépszerűbb arcaként számon tartott 32 éves pilótának még 2020-ra is érvényes szerződése van a gárdával, a képet viszont árnyalja, hogy az hatszoros futamgyőztes a Honda kanadai leányvállalatának támogatását élvezi, továbbá ő a márka észak-amerikai reklámarca is.
A mostani bejelentést követően mindenesetre Brown úgy fogalmazott, arra számítanak, hogy Hinchcliffe jövőre is marad a csapat versenyzője.
>>>>> Frissítés: Hinchcliffe a Hondának is hátat fordítana a McLaren kedvéért
A jelenleg Arrow Schmidt Peterson Motorsports néven futó gárda másik versenyzője idén az újonc Marcus Ericsson, az ő szerződése azonban az év végén lejár.
A gárdával szintén kontraktusban álló Robert Wickens is, a sérült kanadai visszatérése azonban a közeljövőben nem valószínű.
A korábbi hírek szerint Brown és Schmidt egyaránt feni a fogát az IndyCar idei szuperújoncaként számon tartott Colton Hertára. A 19 éves amerikai iránt azonban a paddock több másik csapata is élénk érdeklődést mutat. Közéjük tartozik a jelenlegi munkaadója, a Harding Steinbrenner Racing, valamint a velük technikai partnerségben álló Andretti Autosport is. Utóbbiak egyébként a McLaren első opciói voltak, olyannyira, hogy a Michael Andretti vezette alakulat még arra is hajlandóságot mutatott, hogy hátat fordítsanak a Hondának, de a cég amerikai részlegének vezetője végül sikeresen lebeszélte őket erről, aminek köszönhetően Alexander Rossit is meg tudták tartani.
A hírek szerint mindenesetre Andrettiék máris előrehaladott tárgyalásban állnak Hertával, aki ha minden jól megy jövőre a gárda ötödik autóját vezetheti majd.
„Továbbra is keményen dolgozunk azon, hogy ez megtörténjen, de még semmi sincs lefixálva” – nyilatkozta az ügyben az Andretti Autosport ügyvezetője, Rob Edwards.
Az Indy Star értesülései szerint az Arrow McLaren Racing SP (innentől már csak AMRSP) máris kinézett magának egy másik ifjoncot Patricio O’Ward képében.
A 20 éves mexikói az idei évet eredetileg Hardingéknál, Herta csapattársaként teljesítette volna, az ígéretes projekt azonban februárban, botrányos körülmények között kútba esett.
O’Ward végül a Carlinnál landolt, ahol eddig összesen hét futamon vett részt a csapat autójával, az Indianapolis 500-ra azonban nem tudta kvalifikálni magát
A hullámvasútszerű idényt prezentált pilóta tavasszal bekerült a Red Bull junior programjába, aminek révén azóta már az F2-ben, valamint a Super Formulában is bemutatkozhatott.
A közvéleményt azonban kétségkívül Fernando Alonso helyzete érdekli a leginkább. Brown ezzel kapcsolatban úgy nyilatkozott, hogy a spanyol továbbra sem érdeklődik a teljes szezonos IndyCar-részvétel iránt, az Indianapolis 500-nak azonban szeretne ismét nekivágni. Erről a tervek szerint az Forma-1 Olasz Nagydíja után ülnek le bővebben beszélgetni.
Ami az Arrow McLaren Racing SP (szokni kell az új nevet – a szerk.) belső felépítését illeti, a tulajdonosi pozícióban lévő Sam Schmidt – Ric Peterson páros szerepe nem változik. A McLaren részéről egy, az F1-es projektjüktől teljesen független gárdát állítanak fel, aminek vezetésével Gil de Ferrant bízzák meg.
„Rendkívül büszke vagyok a csapatra, amit Ric-kel közösen építettünk” – nyilaktozta Schmidt. „Egy olyan legendás márka, mint a McLaren Racing úgy döntött, velünk partnerségre lépve létrehozzák az Arrow McLaren Racing SP-t és folytatjuk utunkat az IndyCar csúcsa felé.”
A McLaren-Schmidt Peterson frigy révén a Meyer Shank Racing programja is kérdőjelessé vált.
A csapat idén összesen tíz futamon vesz részt Schmidték technikai támogatását élvezve.
A Hondával rendkívül jó kapcsolatot ápoló MSR várhatóan egy másik gárda mellett fog kikötni. A legnagyobb potenciált az Andrettikhez való visszatérés képezheti, akikkel a 2017-es Indy 500-on is együttműködtek. Másik alternatíva lehet még az RLL Racing is.
„Közel járunk ahhoz, hogy véglegetsítsük a terveinket és tető alá hozzunk egy több évre szóló megállapodást” – mondta Michael Shank. „A tárgyalásaink az AutoNationnel és a SiriusXM-mel továbbra is nagyon pozitívan zajlnanak. Jó előérzetünk van a dolgok összeállását látva, de mindennek biztossá kell válnia ahhoz, hogy megtegyük a hivatalos bejelentésünket.”
Az AMRSP Chevrolet-re váltása révén jövőre úgymond kiegyenlítődnek az erőviszonyok a széria két gyártója között. A csokornyakkendősök 2020-ban így már tíz teljes szezonos autót látnak el motorokkal, míg a Honda térfelén a létszám tizenegyre csökken.
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough