HIVATALOS: 2022-től hibrid-technológiára vált az IndyCar
Javában zajlik a széria új aeroscreenjének tesztsorozata, hamarosan érkezik az új autó, ezzel párhuzamosan pedig a hibridizáció. Alig két és fél év múlva teljesen átalakul az amerikai open-wheel szakág csúcsbajnoksága.
Az IndyCar sem kerülhette el a sorsát és a saját jövőjének bebiztosítása érdekében kénytelen volt felszállni a hibrid-technológiát szorgalmazó vonatra.
A széria tisztviselői nem is olyan régen még elhivatottan hangoztatták, hogy a jövőben is maradnak a hagyományos rendszernél, az elmúlt időszak történései azonban szemmel láthatóan egy 180 fokos fordulatra kényszerítették őket.
Az IndyCar eredetileg 2021-et célozta meg az új motorformula bevezetésével, ennek bejelentésekor azonban még szó sem volt hibrid-technológiáról. A széria néhány hónappal később, idén áprilisban viszont már hajlandóságot mutatott arra, hogy ezt a kitűzött dátumot akár kitolja annak érdekében, hogy optimális feltételeket teremtsen a belépést fontolgató, potenciális új partnerek számára.
A bajnokság évek óta, keményen dolgozik azon, hogy a már meglévő két motorszállító, a Chevrolet és a Honda mellé legalább egy új belépőt szerezzenenk. A hírek szerint számos gyártóval folytak tárgyalások – köztük a Porschéval is –, tényleges megállapodás azonban egyik esetben sem materializálódott, mivel a partnerjelöltek egytől-egyig már csak a hibrid, vagy teljes egészében elektromos rendszerek iránt mutattak érdeklődést.
Ezen, világviszonylatban eluralkodó trend végül arra kényszerítette az IndyCart, hogy saját jövője érdekében a hibrid-technológia mellett tegye le a voksát.
A széria legfrissebb tájékoztatása szerint a program 2022-ben lép életbe, aminek révén a mezőny autói már a jelenlegi 2.2-ről 2.4 literesre növelt ikerturbós V6 motorokkal és a hibrid rendszerrel hajtanak pályára.
Nem ez lesz a két és fél év múlva startoló szezon egyetlen újítása, hiszen minden valószínűség szerint szintén akkor debütál majd – a jelenlegi, 2012 óta használt IR-12 /DW12/ helyébe lépő – új kaszni is.
Az új autó, valamint a hibrid csomaghoz a RACER információi szerint várhatóan társuló kinetikai energia-visszanyerő rendszer (KERS) legyártására előreláthatólag pályázat útján keresik majd a megfelelő partnert.
A hibridizációval kapcsolatos tervek részletei jelenleg is kidolgozás alatt állnak. Annyi azonban bizonyos, hogy a 800 lóerős motor a hibrid rendszer révén megnövelt push-to-passzel kiegészülve 900 LE körüli teljesítményt garantál majd.
A versenyek élvezhetősége szempontjából kiemelten fontos megjegyezni, hogy a rendszernek köszönhetően a pilóták képesek lesznek saját maguk, a cockpitből újraindítani a lefulladt autóikat.
Ennek révén jóval kevesebb, sárga zászlós szakaszra is lehet majd számítani. A mostani gyakorlatban a pályán megállt gépekben veszteglő versenyzőknek nincs más választásuk, mint megvárni, amíg a széria utazó biztonsági csapatának (AMR Safety Team) tagjai a helyszínre érnek és végrehajtják a manuális újraindítást.
Ha pedig már biztonság, a hibrid-rendszer miatt a szériának egy új protokollt kell életbe léptetnie, aminek részeként a pitben szolgálatot teljesítő csapattagok, az AMR Safety Team emberei, sőt még az IndyCar hivatalos tisztviselői is külön tréningre lesznek kötelezve.
Az autókra emellett külön jelzőfény lesz installálva, ami megmutatja majd, hogy biztonsággal hozzájuk lehet-e érni.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a hibridizációval járó extra költségek – különösképpen a tervezett KERS ára – milyen formában lesznek ráterhelve a csapatokra.
Az új karosszériára és erőforrásra vonatkozó szabályok a tervek szerint 2027-ig lesznek érvényben.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough