Josef Newgarden húzta be az IndyCar éjféli versenyét
Hajnalba nyúló futamon dominált a Team Penske sztárja, Scott Dixon idén immár ötödszörre lett első udvarhölgy, Marco Andrettit pedig közveszélyes lassúsága miatt kiparancsolták a mezőnyből.
Az Iowa 300-at megelőzően a rajongók és a versenyzők kollektíve egyetértettek abban, hogy az IndyCar, valamint a pálya részéről hülyeség volt a futamot éjszakaiként promótálni, mivel a helyi idő szerint késő délutánra kiírt rajt miatt még a leintés pillanatában is maximum kezdődő alkonyatra lehetett számítani.
Nos, az anyatermészet végül megoldotta a helyzetet és akkora, özönvízzel és villámokkal teli vihart zúdított az iowai Newton városára, hogy sokáig még az is kérdéses volt, egyáltalán meg tudják-e rendezni a 300 körös viadalt.
A szervezők azonban az utolsó utáni pillanatig kitartottak és öt órával a tervezett kezdés után, éjfél előtt néhány perccel végre lengett is a startot jelző zöld zászló, aminek köszönhetően nem csak valódi villanyfényes versenyt kaptak a nézők, de egyenesen hajnalba nyúlót is.
Az Iowa Speedway 0.894 mérföldes oválján lebonyolított futam – amit az 56. körben piros zászlóval meg is kellett szakítani egy újabb, szerencsére ezúttal már enyhe és rövid eső miatt – végül Josef Newgarden domináns győzelmével zárult.
A 300 körből 245-öt az élen töltött Team Penske pilóta ezzel idén negyedszer, teljes IndyCar-karrierjtét tekintve pedig tizennegyedszer állhatott fel a dobogó tetejére.
„Nagyszerű érzés visszatérni a Victory Lane-re” – nyilatkozta Newgarden, aki két pontról huszonkilencre növelte előnyét az összetett tabella első helyén a másodikként jegyzett Alexander Rossival szemben.
„A Chevy összehozta ma éjjel, nekik van a legtöbb lóerejük az egész világon. Ez a győzelem csapatmunka eredménye. Mind a három Team Penske-gép gyors volt. A kvalifikáció előtt úgy éreztem, hogy pole-ra alkalmas autóm van, de végül mégsem sikerült megszerezni az első rajthelyet, amiért eléggé csalódott is voltam. Ma éjszaka viszont már megcsináltuk, mi voltunk a legjobbak, nyertünk!”
Newgarden ünnepel
Az amerikai mögött Scott Dixon zárt, aki ezzel immár az ötödik (!!!!444négynégy) második helyét könyvelhette el az idei szezonban.
A Chip Ganassi Racing ötszörös bajnoka azonban rendkívül boldog volt az eredménye miatt, lévén a verseny egy pontján még körhátrányban is tudhatta magát.
„Te jó ég! Második lettem? Azt hittem, hogy 22. leszek…. Hatalmas elismerés ez a csapat számára. Hosszú időre kint maradtunk az utolsó kiállásunkat megelőzően, aztán a sárga is jókor jött, mindez pedig előkelő pozícióba juttatott bennünket. A legtöbben használt gumikon mentek, mi viszont újakon és képesek voltunk az élmezőnybe masírozni.”
A pódium legalsó fokára a kétszeres iowai győztes [2013; 2018] James Hinchcliffe állhatott fel. Az Arrow Schmidt Peterson Motorsports pilótája ezzel eddigi legjobb eredményét produkálta az idei szezonban.
A legjobb öt sorrendjét a pole-ból rajtolt Simon Pagenaud [Team Penske] és Spencer Pigot [Ed Carpenter Racing] tette teljessé.
Az összetettben Newgarden után loholó Rossi csak a hatodik lett.
Roger Penske triójának harmadik tagja, Will Power azonban ezt a versenyét sem teheti ki az ablakba. Az ausztrál a második helyről indulhatott, a rajtot követően nem sokkal az élre is állt, a vezető helyét 46 körön át tartotta, amikor azonban a lekörözöttek miatti tumultusban Newgardennek sikerült ledolgoznia a hátrányát, majd csapattársát maga mögé utasítva átvette az első helyet.
Az 51. körben azonban ismét elkezdett szemerkélni az eső, így az IndyCar végül jobbnak látta piros zászlóval megszakítani a versenyt.
Three-wide. Will Power (Team Penske) – Graham Rahal (RLL Racing) – Zach Veach (Andretti Autosport)
Az új rajt után Power továbbra is az élmezőnyben haladt, többször is megszorongatta Newgardent, aki azonban a forgalomnak is köszönhetően képes egy viszonylag biztonságos előnyt kiautózni magának.
Az utolsó kiállási hullám idején azonban az akkor másodikknt jegyzett Power hibázott és kis híján elvétette a pitbejáratot, amiért stop-and-go büntetést róttak ki rá. Ennek révén a 38 éves pilóta búcsút mondhatott a jó eredménynek és be kellett érnie a kiábrándító 15. hellyel.
Az Iowa 300 során két alkalommal volt szükség sárga zászlóra baleset miatt.
A 187. körben Takuma Sato [RLL Racing] #30 Dallara-Hondájának hátulját kapta el a Carlint szolgáló Sage Karam, amely incidens végül mindkét versenyző kiesését vonta maga után.
A pálya második áldozata az oválmenő Ed Carpenter lett. A saját csapatának vezető amerikai a futam zömében top 10-es helyen autózott, a 264. körben azonban sikeresen beépítette a #20 Dallara-Chevyjét a 2-es kanyar falába, pontot téve ezzel az éjszakájára.
A futam katasztrofálisan alakult Marco Andretti számára is. Az Andretti-Herta Autosport 32 éves pilótája – aki nyolc évvel ezelőtt, 2011-ben ezen a pályán szerezte meg IndyCar-karrierje második, egyben máig utolsó győzelmét – a huszonegyedikként zárt. Andretti szenvedésébe az utolsó tőrdöfést maga a versenyirányítás vitte be, miután felszólították arra, hogy haladéktalanul fáradjon ki a pitbe, mert a sebessége nem éri el a biztonsági okokból meghatározott minimumot.
„Az egész verseny egy rémálom volt” – mondta a csalódott pilóta, aki a 205. körben végképp kiállt a futamból. „Nem igazán tudom, hogy mi történt, de arra gondolunk, hogy talán az első sárga zászlós szakaszban felkaphattunk valamilyen törmeléket. Az autó ezt követően már nem ment jól. Próbálkoztunk néhány dologgal, de nem sokat értünk velük.”
A verseny legjobb újonca a tizedik helyen célba ért Marcus Ericsson lett az Arrow Schmidt Peterson Motorsports színeiben.
Iowában Sébastien Bourdais egy igazi mérföldkőhöz érkezett el, lévén ez a futam IndyCar-pályafutása kereken 200. bevetése volt. A Dale Coyne Racing franciája a kilencedikként ért célba.
Az IndyCar következő fordulójára a Mid-Ohio Sports Car Course roadján kerül sor július 28-án.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough