Bizarr versennyel ért zárult le egy korszak Daytonán

Tömegbalesetet és egy orbitális mázligyőzelmet hozott a NASCAR Cup anyatermészet által széttrollkodott futama a Daytona International Speedwayen.
Az elmúlt hétvégén egy tradíció végére került pont a NASCAR történetében, miután utoljára rendezték meg a nyári, daytonai versenyt a függetlenség napjának hétvégéjén.
A Coke Zero 400 a következő szezontól kezdve már az alapszakasz augusztusi záróviadalként funkcionál majd, helyét pedig az amerikaiak legnagyobb nemzeti ünnepének időszakában az Indianapolis Motor Speedway híres Brickyard 400-a veszi át.
Egy biztos, a futam végül emlékezetes lett, de azzal, hogy méltó volt-e egy éra lezárásoz rajongók tízezrei vitáznak.
A versenynek már a pénteki kvalifikációját is el kellett halasztani, a villámokkal tarkított, viharos időjárás miatt pedig az eredetileg szombatra kiírt rajtra is keresztet vethettek. A Coke Zero 400 végül helyi idő szerint vasárnap, néhány perccel egy óra előtt kapta meg a zöld zászlót.
Az égiek azonban ekkor sem nyugodtak, így a radarképek alapján nem az volt a kérdés, hogy az időjárás bekavar-e a futam alatt, hanem, hogy egyáltalán képesek lesznek-e a hivatalos eredményhirdetéshez szükséges távot teljesíteni.
Az ehhez szükséges két szakaszt végül sikerült a mezőnynek letudnia, az anyatermészet pedig – mintha csak erre várt volna – a harmadikban ismét beizzította a rakétáit.
The Big One (July, 2019)#CokeZeroSugar400 | @DISupdates pic.twitter.com/e8E2Umvcm1
— #NASCARSalutes (@NASCAR) July 7, 2019
A 116. körben egy valódi, hamisítatlan „big one” borzolta a kedélyeket. Az ekkor az első két helyen haladó Austin Dillon és Clint Bowyer összeakadtak, beindítva azt a láncreakciót, aminek végül közel húsz autó esett áldozatául.
A balesetben szerencsésre senki nem sérült meg, az ezzel párhuzamosan a közelben megkezdődő heves villámlások miatt azonban a NASCAR úgy döntött, belengeti a piros zászlót.
Mint később kiderült, ennek legnagyobb áldozata Kurt Busch lett.
Az egy ütközés miatt a futam korábbi részében még körhátrányban is állt amerikai hősiesen küzdötte vissza magát a versenybe, a tömekarambol után pedig már az első helyen találta magát.
A takarítás miatti sárga periódus végeztével a NASCAR annak rendje és módja szerint közölte a résztvevőkkel, hogy gy körrel később újra életbe léptetik a zöld zászlót.
A Chip Ganassi Racing ekkor döntött úgy, hogy kihívja a pitbe Busch-t az utolsó kiállására.
Itt jött a fekete leves: amikor a 40 éves pilóta – több ellenfelével egyetemben – már a szerelőcsapat felé gurult, a NASCAR váratlanul megváltoztatta az álláspontját és úgy döntött; az egyre hevesebb villámlás miatt inkább a piros zászló lép életbe.
A baleset utáni nagy kavarodás és a kiállások sorozata miatt az élen ekkor már az újonc, a győzelemre lényegében totál esélytelennek minősített Justin Haley állt, míg a pályára visszatérő Busch a tizedik helyre esett vissza.
Kudos to @BubbaWallace and @DanielHemric on their game with fans at Daytona. pic.twitter.com/X98BePK2Oi
— FOX: NASCAR (@NASCARONFOX) July 7, 2019
A piros zászló alatt Bubba Wallace és Daniel Hemric a rajongókat (és saját magukat) szórakoztatták
A rapszodikus, hol javulni látszó, hol ismét rosszabbodó időjárási körülmények miatt órákon át kérdéses volt, hogy folytatni tudják-e a versenyt.
Erre azonban végül nem került sor. A maradék 33 kört törölték, így győztesként a 20 esztendős, főkategóriás pályafutása mindössze harmadik futamát teljesített Haleyt hirdették ki.
A „főállásban” a másodosztály, vagyis az Xfinity Seriesben veresenyző ifjonc az ezt megelőző két Cup-bevetésén egy 32. és egy 34. helyet tudott felmutatni Talladegán, illetve Sonomán.
/Haley egyébként már tavaly, az Xfinity Seriesben is elsőként haladt át a kockás zászló alatt Daytonán, a győzelmét azonban akkor elvették tőle szabálytalan előzés miatt./
Nem csak Justin számára lett ez a győzelem rendkívüli jelentőségű, de csapatának, a Spire Motorsportsnak is.
A gárda idén mutatkozott be a NASCAR legmagasabb osztályában, a 77-es számú Chevrolet volánja mögött több versenyzőnek is lehetőséget biztosítva. Haley mostani sikerét megelőzően a legjobb eredményük Jamie McMurray révén egy 22. pozíció volt még a szezonnyitó Daytona 500-on.
Slusszpoén, hogy a Spire Motorsports egészen 2019-ig még csak nem is létezett, semmilyen formában. A csapatot a Spire Sports + Entertainment nevű, számos autóversenyzőt/csapatvezetőt – pl. Chip Ganassit, Kyle Larsont, James Hinchcliffe-et és igen, magát Justin Haleyt is – képviselő ügynökség hozta létre a Furniture Row Racing tavalyi bezárását követően.
A Spire rá tudta tenni a kezét az FRR megszűnése után szabaddá vált charter-helyre a Cupban, miközben egy pillanatig sem titkolták, hogy kizárólag az anyagiak vezérlik őket.
A rendszer értelmében ugyanis a teljes szezonos charter-csapatoknak nem csak a biztos indulási jogot garantálja a NASCAR valamennyi futamon, de egy alapbevételt is biztosítanak számukra, amiben komoly hangsúlyt kap az adott charter elmúlt három évben mutatott teljesítménye.
Ennek számítása gárdafüggetlen, tehát ha egy új alakulat – mint most a Spire – megvesz egy chartert, akkor az azt birtokolt korábbi csapat, vagy csapatok eredményei alapján kapják a juttatásokat a NASCAR-tól.
Mindebből nem nehéz rájönni, hogy az FRR-től hátramaradt charter – mint a 2017-es év bajnoka, majd a 2018-as idény 2. helyezettje – különösen jól jövedelmezőnek számít.
A fentiek miatt a Spire-t – na és a mögötte álló ügynökséget – rengeteg kritika érte már, mondván nyíltan csak a pénzért szálltak be a NASCAR-ba, nem pedig magáért a sportért.
Az utolsó ember, aki számított erre a győzelemre maga Justin Haley volt
„Ez abszolút egy áldás” – nyilatkozta a boldog Haley, aki mindössze a piros zászló előtti utolsó körben állt az élen. A legutóbbi versenyző a Cupban, aki szintén csak egy kört vezetve tudott nyerni Brad Keselowski volt még 2009-ben, Talladegán.
„Egyszerűen leírhatatlan, hogy ennyi nagyszerű ember van körülöttem és lehetőségem nyílt arra, hogy ezen a szinten versenyezhessek. Egészen addig még csak el sem tudtam képzelni magam Cup-versenyzőként, hogy néhány hónappal ezelőtt felhívtak azzal, hogy indulhatok Talladegán. Hihetetlen, nem is tudom, mit érezzek most.”
Nem Haley az első pilóta, aki idén húzta be legelső győzelmét a királykategóriában. Egy héttel korábban, Alex Bowman diadalmaskodott a Chicagoland Speedwayen a Hendrick Motorsports nagy örömére.
Ezt megelőzően utoljára 2007-ben fordult elő, hogy két egymást követő versenyen két vadonatúj győztes – Martin Truex Jr. és Casey Mears – született.
Haley a Cup első, nem teljes szezonos futamgyőztese lett Brian Vickers 2013-ban, New Hampshire-ben aratott sikere óta.
Itt fontos megjegyezni, hogy hiába nyert Justin, részidős versenyzői státusza miatt nem jogosult a rájátszásban való részvételre.
Haley mögött a második helyen az egyaránt a Hendrick Motorsportsot szolgáló William Byron és Jimmie Johnson zárt. Utóbbi hétszeres bajnok ezzel a legjobb eredményét szállította a 2018. áprilisi, bristoli futam óta, amelyen szintén a harmadik pozícióban zárt.
A top 5 sorrendjét Ty Dillon és Ryan Newman tette teljessé.
Dillon Cup-karrierje során először tudott a legjobb öt között végezni.
Említést érdemel még a kilencedikként rangsorolt Matt Tifft is. A három évvel ezelőtt agytumorral diagnosztizált, de azóta szerencsére teljesen felépült 23 éves újonc az első top 10-es eredményét ünnepelhette.
A piros zászlókor még versenyben lévő pilóták többsége csalódottságát fejezte ki a NASCAR döntésének hirtelen megváltoztatása (emlékszünk: „egy kör van hátra a zöldig”, majd pillanatokkal később: „piros”) miatt, néhányan pedig a késői kezdésről is panaszkodtak, mondván pár órával korábbra kellett volna kiírni a rajtot és akkor lehetőség lett volna befejezni a teljes távot.
Az előrejelzések alapján sejteni lehetett, hogy az újabb vihar érkezése kora délutánra várható, de ennek ellenére a NASCAR és az NBC mégis ragaszkodott a 13:00 körüli kezdéshez.
Az ok a női labdarúgó világbajnokság döntőjében volt keresendő, amelyet a holland és az amerikai nemzeti tizenegy részvételével játszottak le, végül utóbbi válogatott győzelmét hozva. A nézettségért harcoló NASCAR pedig értelemszerűen nem akart párhuzamosan menni az USA-ban hatalmas érdeklődéssel kísért meccssel.
A Coke Zero 400 a NASCAR Cup idei tizennyolcadik versenye volt, ami azt jelenti, hogy a július 13-ai, Kentucky Speedwayen esedékes viadallal máris belépünk a szezon második felébe, egyúttal pedig mindössze nyolc futam maradt hátra az alapszakaszból.
A verseny hivatalos végeredménye:
képek: NASCAR

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough