Hailie Deegan – A női versenyző, akire mindenki várt?

Futamokat nyer, sporttörténelmet ír, Kevin Harvick szerint pedig a jelenlegi legnagyobb potenciállal bíró fiatal pilóta. Ha ügyesen menedzseli tovább a karrierjét, akkor Hailie Deegan lehet az első hölgy, aki valóban leteszi névjegyét a NASCAR királykategóriájában.

Hailie Deegan még csak idén tölti be a 18. életévét, de máris akkora figyelem övezi minden egyes lépését az amerikai média részéről, amilyenre talán csak Danica Patrick 2005-ös, indianapolisi berobbanásakor volt példa.

A tiniszenzációként aposztrofált Deegan körül kialakult – és napról napra, lineárisan növekvő – őrület egyáltalán nem meglepő, lévén a kisasszonyt sokan nem csak a tengerentúli, de egyenesen az egyetemes autóversenyzés első olyan női pilótájának tartják, aki képes lehet arra, hogy győzelmeket, mit több, bajnoki címeket szerezzen a sportág egyik – vagy akár több – elit kategóriájában.

Erre pedig a globális szinten szponzorációs problémákkal és csökkenő nézettséggel küzdő motorsportnak akkora szüksége van, mint egy falat kenyér.

A sportágban hosszú ideje vannak kisebb-nagyobb törekvések arra, hogy a nőknek is minél nagyobb teret engedjenek a versenypályákon. Erre a legutóbbi példa a W Series, a világ első, kifejezetten csak hölgyeknek kiírt formulaautós bajnoksága.

Sokak szerint viszont ez a széria nem, hogy megkönnyíti a gyengébbik nem érvényesülését a sportban, sokkal inkább táplálja a szterotípiákat, miszerint a nők egyszerűen nem lehetnek elég jók ahhoz, hogy a férfiakkal egyenrangú félként küzdjenek meg a pályán.

Itt van azonban Hailie Deegan, aki magabiztosan masíroz előre, hogy bizonyítsa, a volán mögött, a sisak alatt mindenki egyenlő.

Az ifjú hölgyről már most ódákat zengenek a szakmabeliek. A NASCAR Cup bajnok Kevin Harvick – aki közismerten nem dicsérget csak úgy senkit – egy 2018-as interjújában például a jövő egyik legnagyobb reménységének nevezte.

hd.jpeg

Hailie és Brian Deegan

 

Azt hihetnénk, hogy ha valakinek olyan élő legenda az édesapja, mint a freestyle motorcross és off-road szupersztár Brian Deegan, akkor a jövője már a születése pillanatában eldőlt.

Hailie esetében azonban ez eleinte korántsem így volt.

Miközben két öccse, Haiden és Hudson kis túlzással már akkor versenyzett, amikor még járni is alig tudott, addig Hailie-t egészen 8 éves koráig nem nagyon hozta lázba a sportág.

Édesanyja, Marissa Deegan mindig is messzemenőkig támogatta férjét a karrierjében. Ennek részeként igyekezett a lehető legtöbb versenyén személyesen jelen lenni, amelyekre születése után már természetesen Hailie-t – majd később a fiúkat is – magával cipelte.

Idővel azonban, ahogyan Hailie egyre nagyobb lett látványosan unatkozni kezdett a pálya mellett, amit látva Brian úgy döntött, muszáj valamivel lekötni a figyelmét, így fogott egy gokartot, beültette a lányát, adott neki néhány vezetési leckét, majd sorsára hagyta. Ami ekkor meg is pecsételődött.

Hailie élvezte a száguldást, de eleinte csak egyszerű szórakozásnak fogta fel. Akkoriban még maga Brian sem hitte, hogy a lány egy napon ezt választja hivatásának.

Az első versenyein ugyanis még nyoma sem volt annak az agresszív, bevállalós, félelmet nem ismerő vezetésnek, mint ami ma már Hailie-t jellemzi.

„Nagyon nyugodt volt” – emlékezett vissza Brian a Sporting Newsnak adott 2018-as interjújában. „Korához képest rendkívül érett, megfontolt személyisége volt, háromszor átgondolta minden mozdulatát. Nem hittem volna, hogy évek múltán olyan versenyzővé válik, aki szuperagresszív lesz a pályán.”
hds.jpg

A történelmi, első győzelem (2018)

 

Hailie eleinte a motocrosszal is megpróbálkozott, majd 8 évesen megduplázta az alatta dolgozó kerekek számát és átnyergelt az off-road szakágra.

2013-ban, tizenkét esztendősen megnyerte a Lucas Oil Off Road Racing Series Junior 2 Karts kategoriáját, aminek révén ő lett a szakág legelső, női bajnoka. Két évvel később szintén első lányként koronázták a Modified Kart regionális legjobbjává, 2016-ban pedig már egyenesen az év versenyzőjének választották LOOR-ban.

Aszfaltos pályafutását 2017-ben kezdte meg, a következő szezont pedig már a NASCAR utánpótlás bajnokságaiban, a K&N Pro Series Eastben és Westben teljesítette, mindkét szériában teljes idényt futva.

Az országos médiafigyelmet már rögtön újoncként sikerült felhívnia magára, miután kétszer is kiharcolta magának a pole-t a K&N Westben. Deegan még ugyanebben az évben megnyerte a Meridian Speedwayen rendezett NAPA Auto Parts Idaho 208-at, aminek révén a bajnokság történetének legelső női futamgyőztesévé vált. A siker egyben azt is jelentette, hogy Hailie mindössze a második hölgy lett a komplett NASCAR eddigi fennállását tekintve, aki eljutott a Victory Lane-ig.

Előtte ezt csak Shawna Robinson mondhatta el magáról, aki 1988-ban és 1989-ben is diadalmaskodni tudott a Charlotte/Daytona Dash Seriesben.

Deegan a 2018-as idény legjobb újonca lett a szériában. A 2019-es szezont a Las Vegas Motor Speedway dirt vonalvezetésén egy újabb győzelemmel indította, majd júniusban, a Colorado National Speedwayen ismét nyerni tudott. Ez utóbbi sikere minden addiginál nagyobb visszahangot keltett, köszönhetően annak, hogy a hajrában lezajlott csata során kiforgatta tulajdon csapattársát, a vezető pozícióban haladt Derek Kraust.

A manővert sokan sportszerűtlennek minősítették, Hailie-t azonban ez nem különösebben érdekelte.

„Megmondtam már srácok, hogy ha cikáztok a pályán és hibára akartok kényszeríteni, akkor én ugyanígy fogok veletek tenni. Kemény verseny volt és szívem szerint nem akartam ennyire keményen fellépni a saját csapattársam ellen, viszont én sem számítottam arra, hogy ő is ilyen durva lesz velem. Ez volt az egyik legkeményebb versenyem eddigi stock-car pályafutásom alatt és meg kell, hogy mondjam, baromira élveztem.”

Deegan a K&N West június 23-ai, sonomai futama előtt újfent a címlapokra került.

A versenyre a szokásoknak megfelelően több, már az Xfinity Seriesben és a királykategóriában, a NASCAR Cupban szereplő pilóta is nevezett, a pole-t azonban meglepetésre, a Sonomán ezen a hétvégén először vezető Hailie szerezte meg.

A 17 éves versenyzőnő (július 18-án tölti a 18-at, ami azt jelenti, hogy onnantól superspeedwayeken is vezethet) a kaotikus viadalt végül a nyolcadikként zárta.

Deegan – aki két és fél év alatt végezte el a középiskolát, csak, hogy teljes erővel a versenyzésre fókuszálhasson – azt sem rejtette véka alá, hogy nagy példaképének a NASCAR jelenlegi egyik legsikeresebb, egyben legmegosztóbb versenyzőjét, Kyle Buscht tartja.

„Nagyon sok régi versenyt nézek és az egyik pilóta, akinek stílusát mintaként használom, az Dale Earnhardt. Szeretem az agresszív versenyzőket, mint amilyen most Kyle Busch. Imádom ahogyan Busch vezet. Lehet, hogy a pályán kívül nem túl pozitív légkör lengi körül, de odáig vagyok azért, amit a volán mögött művel. Elképesztő, ahogyan használja az íveket és úgy megy, mint egy őrült, amiből aztán képes hatalmas előnyt kovácsolni.” 

Deegan jelenleg a K&N mellett tapasztalatszerzés céljából az ARCA-ban is versenyez és az sem kizárt, hogy hamarosan bemutatkozhat a NASCAR nemzeti harmadosztályában, a Trucksban is.

Főtámogatója, a Monster Energy, valamint a Toyota egyaránt nyitott erre a lépésre, ő maga azonban egyelőre nem szeretné elsietni a szamárlétrán való menetelést. Tudja ugyanis, hogy egy korai kategóriaugrás negatív hatással lehet a több, mint ígéretes karrierjére.

Ezt szem előtt tartva Hailie először az Eldora Speedwayen szeretne bemutatkozni a Trucksban, ami a dirt pályás háttere miatt a legjobban feküdne neki.

„Nagyon jó lenne versenyezni jövőre Eldorán. Nem akarok hibát elkövetni, úgy érezem elsőre itt van jó esélyem arra, hogy bizonyítsak. A lehető legjobb szeretnék lenni, nem megbánni semmit. Amikor elrajtolok, akkor biztosra akarok meni, hogy készen állok. Szerintem erre Eldora lenne a legjobb hely.”

Vitathatatlan tehetsége mellett Deegan a pályán kívül is egy rendkívül eladható, szórakoztató figura, egy dologtól azonban a falra mászik: ha más női pilótákhoz hasonlítgatják, különösen, ha azok hírnevéhez nagyban hozzájárultak külső adottságaik.

„Akkor próbálnám csak kijátszani a ’női versenyző’ – kártyát, ha képtelen lennék a győzelemre” – mondta a minap Dale Earnhardt Jr. népszerű podcastjének vendégeként. „Én semmi mást nem akarok, csak nyerni, ezért mindent beleadok a pályán. Az összes versenyemnek úgy vágok neki, mintha az ülésem forogna kockán, mintha ez lenne az utolsó dobásom arra, hogy bizonyítsak. Nem lesznek szponzoraim, ha elbukom, márpedig ők akkor boldogok, ha első vagyok. Mindent egybevéve, én autóversenyző vagyok, nem pedig modell. Nem is próbálom meg annak tettetni magam, valódi emberként akarok viselkedni, versenyzőként, ami igazából vagyok. Látod modellkedni Jimmie Johnsont, vagy Kevin Harvickot? Nem. Szóval, miért kéne nekem azt csinálnom? Egy feltörekvő versenyző vagyok, aki bizonyítani szeretne ebben a világban.” 

me_1.png

Hailie Deegan (Bill McAnally Racing) – Sonoma, 2019 

 

Hailie tisztában van azzal, hogy kuriózumnak számít a versenypályán és ebből kifolyólag már többször is volt alkalma megtapasztalni, hogy vannak, akik nem nézik jó szemmel a ténykedését.

Tavaly például a K&N West egyik futamán egy ellenfél csapattulajdonos, azzal hergelte pilótáját, hogy semmiképp ne engedje Deegannek, hogy megelőzze, mert azzal “szégyenbe hozza magát és a gárdát is, ha egy lány utasítja maga mögé”. Erre Hailie csak annyit reagált: “Azért vagyok itt, hogy mindenkit megszégyenítsek.”

Az amerikai dirt pályák alacsonyabban rangsorolt bajnokságaiban viszonylag sok nő megtalálható, a ranglétrán felfelé haladva viszont a számuk már számottevően csökken. Deegan szerint ez nem a véletlen műve.

„A legtöbb ember szerint a lányok visszafogottabbak, nem elég agresszívek, ezért nem tudnak egy szinten versenyezni a srácokkal. Én úgy vélem, hogy ha megkérdezed az ellenfeleimet, akkor mind azt fogják mondani, hogy én egy agresszív pilóta vagyok, mert tudom, mibe kerül a győzelem. Azt is látom viszont, hogy miért nem képes a legtöbb lány sikert elérni, a magam részéről pedig igyekszem az összes ilyen hibát kiküszöbölni. Megvan az oka annak, hogy miért nincs egy rakás nő a NASCAR-ban. Nincs kifogás, mindent a célnak kell szentelni, ami az én esetemben az, hogy eljussak a Cupba. Amikor reggelente felébredek a dél-kaliforniai otthonomban és odakint már 30 fok felett van a hőmérséklet, nekem sincs semmi kedvem kimenni futni mérföldeken át. Emlékeztetem viszont magam arra, hogy mi is a célom és máris kötöm be a futócipőm. Fontossági sorrendet kell felállítani. Mi a fontosabb, hogy jól nézzek ki a pályán készül fotókon, vagy, hogy jól teljesítsek az autóban? Ez a nagy különbség. Minden idődet edzésekre, gyakorlásra, a technikai tudás megszerzésének szenteled, vagy inkább bulizni mész a haverokkal és pasizni? Valamit valamiért. Emellett a személyiség is fontos, nagyon sok lányban egyszerűen eredendően nincs meg a kellő agresszivitás.”

Hailie tudja, hogy a fenegyerek Brian Deegan lányaként előnyben indult.

„Egy nagyon agresszív mentalitású családban nőttem fel, mivel az apám a motocross közegében él. Ez egy nagyon kemény sport. Mindent tőle tanultam. A legtöbb lány szülei nem a versenyzés világából valók, esetemben ráadásul a motocrossról van szó, ami borzasztóan durva. Azt is el kell fogadni, hogy a pályán nincs barátság. Az autón kívül jól kijövünk egymással, futam közben viszont esküdt ellenségek vagyunk. Mindenki azért küzd, hogy felkerüljön a csúcskategóriába, de ott csak néhány lehetőség adódik. Hiába vagy tehetséges, ha puhány vagy lelkileg, akkor el fogsz bukni.”

 

 

 

 

képek: NASCAR, Bill McAnally Racing

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy