Scott Dixon szerint a versenyzők észre sem fogják venni az aeroscreent

Az ötszörös IndyCar-bajnok először próbálhatta ki a cockpit védelmét szolgáló eszköz prototípusát a Dallara szimulátorában. 

Egyelőre nincsenek jó híreim azok számára, akik abban reménykedtek, hogy a tesztek során elhasal majd a cockpit védelmének fokozása érdekében kifejlesztett aeroscreen.

Scott Dixon ugyanis már kipróbálta és úgy fest, nagyon is elégedett vele.

Mint ismeretes, az IndyCar májusban mutatta meg hivatalosan az eszköz legfrissebb verzióját, amelyet a Christian Horner nevéhez fűződő Red Bull Advanced Technologies-zal alkottak meg.

A halo és a szélvédő hibridjének tekinthető RBAT-modell a rajongók többségénél kicsapta a biztosítékot, mondván felér egy vizuális környezetszennyezéssel. Az IndyCar azonban – amelyet az utóbbi időben egyre több kritika ért, mondván évek óta csak ígérgetik a a pilótafülke biztonságának növelését, működőképes megoldást azonban eddig képtelenek voltak felmutatni – minden eddiginél lelkesebbnek bizonyult Hornerék verzióját tekintve.

Az RBAT aeroscreenje most egy újabb fontos lépést tett előre és máris átesett a legelső, szimulátoros tesztjén a „volán mögött” Scott Dixonnal.

A Chip Ganassi Racing klasszisa öt különböző pályán – Long Beach, Iowa, Texas, Barber és az IMS – körözött a Roush által legyártott protoípussal a Dallara speedwayi létesítményében, az első benyomásai pedig optimistának bizonyultak.

„Minden simán ment” – nyilatkozta az új-zélandi. „Ez egy hosszú folyamat. Hogy őszinte legyek, nagyon hasonlított arra, mint amikor átnézel az AFP-n (az IndyCar gépeken az idei szezonban debütált Korszerűsített Elülső Védelem – a szerk.), amivel már öt különböző pályán is mentünk élesben, probléma nélkül.”

A 38 éves versenyző a vezethetőség és látómező mellett többek között azt is tesztelte, hogy mennyire könnyen tud be- és kiszállni a titán keresztvázzal három területen megerősített aeroscrennel felvértezett cockpitbe.

ssa.png

A majdani fizikai szélvdőt a vizuális problémák és a pilótafülke túlhevülésének kiküszöbölése érdekében többek között speciális hűtőrendszerrel, valamint párásodás gátlóval szerelik fel, emellett pedig a menet közbeni szennyeződéseketől várhatóan letéphető fóliákkal szabadulnak meg, amelyet egy, még meg nem nevezett cég gyárt majd le.

A szélvédőszerű megoldások előtt az IndyCar fontolgatta a halo bevezetését, amit az első hírek szerint azért sepertek le az asztalról, mert attól tartottak, hogy a nagy döntésszögű oválokon negatívan befolyásolhatja a pilóták látását.

Az RBAT-aeroscreen bejelentésekor azonban a széria aerodinamikai fejlesztésekért felelős igazgatója, Tino Belli elmondta, hogy a szimulátoros tesztek nem igazolták ezen félelmeket. A valódi ok, amiért az FIA-sztenderd halót elvetették abban volt keresendő, hogy azt nem bizonyult kompatibilisnek a jelenlegi IndyCar-autókkal.

Dixon a mostani teszt után megerősítette, hogy az aeroscreen halo-szerű eleme egyáltalán nem volt zavaró számára az oválpályás szimulációk alatt sem. A versenyző hozzátette továbbá, hogy tapasztalatai szerint az autóban alacsonyan ülve, a vezetésre maximálisan koncentrálva a kilátás nem sokban különbözik attól, mint amihez az AFP mellett már hozzászoktak.

„Ha csak nem nézel fel, oda, ahová normál esetben nem is szoktál, akkor észre sem fogod venni. Az AFP már most nagyon magasan van, pontosan a látómeződ közepén, az új rendszer pedig ugyanazzal a vastagsággal bír. Az egyetlen nagyobb különbséget az autóba való beszállás jelenti majd, de amikor már bent ülsz a cockpitben beszíjazva, vizuális tekintetben minden szinte ugyanolyan lesz.”

scr.png

Bár a jelenleg is fejlesztés alatt álló szélvédő-elemet nem volt alkalma kipróbálni a szimulátorban, Dixon azonban a korábbi, még a PPG nevéhez fűződött modell tesztjeiből kiindulva biztos abban, hogy az sem fog problémát okozni.

„Többen aggodalmaskodtak a torzítás miatt, de miután a PPG-modellt tavaly teszteltük Josef Newgardennel kiderült, hogy minden szögből jól látunk, emellett pedig az autóra való felhelyezése is rendben ment, semmi gond nem volt vele. Szerintem az új aeroscreen esetében sem fogunk tapasztalni semmilyen torzulást.”

A teszten minden fontos részletre igyekeztek kitérni; vizsgálták az aeroscreen autóra gyakorolt, aerodinamikai hatásait, továbbá olyan forgatókönyveket is szimuláltak, mint pl. ütközések, átfordulással járó balesetek, vagy épp, hogy miként reagál a gép arra, ha leesik egy kerék.

Ha minden a tervek szerint alakul, akkor az RBAT-aeroscreennek köszönhetően 2020-ban alapjaiban megváltozik az IndyCar mezőnynek külseje. Dixon azonban igyekezett leszögezni, hogy az új eszköz ellenére a sportág továbbra is veszélyes marad.

„Sokkal nagyobb védelmet kap a versenyző feje, a becsapódások ereje azonban továbbra is ugyanolyan marad. Mi, pilóták ezen nem nagyon szoktunk gondolkodni, mert egyszerűen csak olyan gyorsan akarunk menni, amennyire csak lehetséges.”

 

 

  

 

képek: IndyCar 

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy