Rendhagyó IndyCar stat-orgia Road America után
Már csak hét verseny van hátra a 2019-es IndyCar szezonból, így elérkezett az idő, hogy a múlt hétvégi, Road Americán rendezett viadal után halászgassunk egy kicsit a számok tengerében.
Alexander Rossi (Andretti Autosport – Road America/2019)
1.Rossi 28.4391 másodperces előnnyel nyerte meg a Road Americán rendezett versenyt Will Powerrel szemben. Ez a legnagyobb időkülönbségnek számít az első két helyezett között a 2009-es Honda 200 óta. A tíz évvel ezelőtti, Mid-Ohión rendezett futam kockás zászlajának pillanatában Scott Dixon 29.7803 mp-et vert a másodikként célba ért Ryan Briscoe-ra.
2. Dixon imént említett győzelme egyébként máig a legnagyobb előnnyel megszerzettnek számít a második open-wheel szakadást később előidézett Indy Racing League 1994-es védjegybejegyzése óta.
3. A szezon tizedik versenyét követően a legtöbb megtett körrel Santino Ferrucci büszkélkedhet.
A Dale Coyne Racing amerikai újonca eddig összesen 1043 kört teljesített a futamok során.
A lista második helyén Alexander Rossi áll 1042-vel, harmadikként pedig Simon Pagenaud-t jegyzik 1034-gyel.
4.A rajtpozícióhoz képest nyert helyezések tekintetében is Ferrucci – aki összetettben jelenleg a 12., mindössze 4 pont hátrányban veterán csapattársa, Sébastien Bourdais mögött – rendelkezik eddig a legjobb mutatókkal. A 21 éves pilóta az idény első tíz fordulóján kereken 60 helyet tudott javítani.
5. A bajnokság első két helyén álló Josef Newgarden és Rossi Road Americával bezárólag egyaránt 15 bónuszpontot szerzett.
6. Rossi 2019-ben eddig két futamot nyert, méghozzá brutális különbséggel: Long Beach-en 20.2359 mp-et adott a mögötte zárt Josef Newgardennek, Road Americán pedig ugyebár 28.4391 mp-es előnnyel ért célba. Ezek összeadva 48.675 mp-et tesznek ki. Összehasonlításként az IndyCar eddigi versenyeit a legszorosabb befutótól kezdve rangsoroló lista első 159 helyezettjének differenciái együttesen sem tesznek ki ennyit.
7. Rossi az ideit megelőző három (2016-2018) Road America-i futamon nem, hogy győzelmet, de még top 10-es befutót sem tudott produkálni, továbbá egyetlen kör erejéig sem volt alkalma az élre állni.
8. Még mindig Rossi (és a mágikus 7-es): Az Andretti Autosport tehetsége IndyCar karrierje hetedik győzelmét aratta Road Americán. Ez a futam egyben a hetedik lett idén, amelyen vezető pozícióba tudott kerülni, hátrányát pedig kereken hét pontra csökkentette Newgardennel szemben.
Santino Ferrucci (Dale Coyne Racing – Indianapolis Motor Speedway/2019)
9. A legtöbb élen töltött körrel eddig a bajnoki éllovas Newgarden rendelkezik. A Team Penske sztárja 183 körön át haladt az első helyen, míg a lista második pozíciójában álló Rossi 182, a harmadik helyen lévő Takuma Sato pedig 138-cal büszkélkedhet.
10. Hiába aratott győzelmet a COTA-n, az ezt követő pechsorozata miatt is Colton Herta csak a harmadik legtöbb élen megtett körrel bír az újoncok között, szám szerint 15-tel. Az IndyCar idei debütánsai között a legtovább Felix Rosenqvist haladt a mezőny legelején, méghozzá 52 körön át, a második legtöbbel, 21-gyel pedig Santino Ferrucci bír.
11. Június 23-án, vasárnap az IndyCar (Road America), a NASCAR Cup* (Sonoma) és az F1 (Paul Ricard) versenye egyaránt pace car/safety car nélkül zajlott le.
*- a NASCAR-nál értelemszerűen nem vettem figyelembe a szakaszokat elválasztó, előre meghatározott teljes pályás sárga zászlós periódusokat.
12. Az IndyCart tekintve erre legutóbb 2018-ban, szintén Road Americán került sor. A pályát tekintve pedig ez már kereken a tizedik, elejétől a végéig zöld alatt lebonyolított futam volt az amerikai open-wheel csúcsát tekintve.
+1 Rossit csak egyetlen kör választotta el Road Americán attól, hogy beállítson egy 28 éves rekordot. A kaliforniai 54 kört vezetett az 55-ből, így éppen, hogy csak lemaradt arról, hogy beérje főnökét, Michael Andrettit, aki az 1991-es, szintén sárga zászló nélkül lezajlott Laguna Seca-n rendezett futam valamennyi körében az élen haladt.
További érdekességekért, információkért, naprakész hírekért az amerikai autóversenyzés világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát:
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough