Újabb IndyCar-történelmet írt Colton Herta
A 19 éves újonc zárta az élen a széria Road Americán rendezendő versenyének kvalifikációját, aminek köszönhetően ő lett a bajnokság történetének eddigi legfiatalabb rajelsője.
A Harding Steinbrenner Racing fiatal pilótája március végén, az austini COTA-n már beírta magát az amerikai open-wheel szakág történelemkönyvébe.
Herta a negyedik pozícióból kezdhette meg a főkategóriás karrerje mindössze harmadik futamának számított IndyCar Classicot, amelyen fantasztikus teljesítményt nyújtva végül a győzelmet is bezsebelte.
Az akkor 18 éves, 11 hónapos és 25 napos amerikai ezen siker révén az IndyCar valaha volt legifjabb pilótájaként állhatott fel a dobogó tetejére, egyúttal leszállítva, csapata, a HSR első győzelmét is a szériában. A rekordokat tovább fokozva a 22 esztendős George Steinbrenner IV is ünnepelhetett, mint az IndyCar eddigi legzsengébb korú, futamgyőzelmig jutott csapattulajdonosa.
Az ezt követő versenyek azonban már finoman szólva sem alakultak ilyen mesésen Hertáék számra.
Műszaki problémák és vezetői hibák színesítették negatív előjellel a hétvégéiket, a kegyelemdöfést pedig a június 8-ai, texasi viadal vitte be, amelynek hajrájában az első helyért harcoló Colton összeakadt a vezető pozícióban haladó Scott Dixonnal, ami végül mindkettejük versenyére idő előtt pontot tett
Ha ez nem lett volna elég, a HSR-nek még anyagi problémákkal is szembe kellett néznie, ami miatt annak a lehetősége is fennállt, hogy nem tudják befejezni a szezont. Az utolsó pillanatban azonban sikerült nyélbe ütniük két komoly szponzorációs szerződést is, így a gárda megmenekült.
A hullámvasútszerű idény most, a naptár tizedik fordulójának otthont adó Road America 4.048 mérföldes, 14 kanyarból álló vonalvezetésén egy újabb magaslati ponthoz érkezett el.
Alexander Rossi (#27 Dallara-Honda/Andretti Autosport)
A REV Group Grand Prix at Road America névre hallgató verseny kvalifikációjának utolsó, a legjobb hat autó részvételével rendezett Fast 6 szegmenst Herta 1.42:9920-s körének révén zárta az élen, aminek hála IndyCar-karrierje legelső pole-ját ünnepelhette.
Az időmérő napján 19 éves és 83 napos versenyző immár a széria legfiatalabb rajtelsőjének is mondhatja magát. Az eddigi rekordernek Graham Rahal bizonyult, aki a 2008-as, St. Petersburg-i pole-jának idején 20 esztendős és 90 napos volt.
Herta mostani bravúrja egyben a HSR legelső rajtelsőségét is takarja a 2017-es debütálásuk óta.
„Annyira büszke vagyok a srácokra!” – lelkendezett a tinédzser versenyző, aki 0.1773 másodperccel utasította maga mögé Alexander Rossit. „Nagyon jó munkát végeztek egész hétvégén, elképesztő!”
Colton nem mulaszotta el méltatni a bajnoki címért küzdő Rossit és csapatát, az Andretti Autosportot sem, amelynek testvérvállalata, az Andretti Technologies a HSR partnerének is számít.
„Rengeteget tanultam Rossitól, remek csapattárs. Ez a pole miattuk is van, legalábbis részben.”
A Herta – Rossi páros mögött a második sorból két olyan, egyaránt a Team Penske-t szolgáló versenyző indulhat, akiknek már sikerült a pole-ból rajtolva végül győzelmet is aratni Road Amercán. A harmadik pozícióból startoló Will Powernek ez 2016-ban, a jelenlegi bajnoki éllovas Josef Newgardennek pedig 2018-ban jött össze.
A Fast Six utolsó két helyén az RLL Racing duója, Graham Rahal és Takuma Sato zárt.
A kvalifikáció végső szegmensébe jutásáról épp, hogy lemaradt Sébastien Bourdais (Dale Coyne Racing) a hetedik pozícióból várhatja az 55 körös futam rajtját az Ed Carpenter Racinges Spencer Pigot oldalán.
A top 10 sorrendjét James Hinchcliffe (Arrow Schmidt Peterson Motorsports) és Marco Andretti (Andretti Herta Autosport) tette teljessé.
Road America 2017-es győztese, Scott Dixon csak a tizenkettedikként vághat neki távnak, miután motorproblémák miatt a top 12-es szegmensben egyetlen értékelhető kört sem tudott megtenni.
A REV Group Grand Prix at Road America magyar idő szerint vasárnap, kb. 18:50-kor kapja meg a zöld zászlót.
képek: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough