A NASCAR kimaxolta a gátlástalanság fogalmát

A szervezet egy elhunyt IndyCar-pilóta előtti megemlékezést szentségtelenített meg legújabb promóciós poszterén.
A közösségi média térnyerésével sajnos együtt jár, hogy a lájkok és megosztások érdekében sokan nem rettennek vissza a jó ízlés határát súroló – sőt, olykor egyenesen azt sárba tipró – bejegyzésektől.
A „negatív reklám is reklám” tézisét szem előtt tartva számos, nagy követőtáborral rendelkező influencer, vagy épp vállalkozás hivatalos proflja él előszeretettel azzal, hogy szándékosan vitát generáló posztokat tesz közzé. A cél ugyanis az oldal úgymond felpörgetése, a felhasználói interakciók növelése, aminek érdekében a népszerűséget és az ezzel járó szponzori együttműködéseket hajszolókat még az is hidegen hagyja, ha tevékenységükkel saját magukat – vagy bizonyos esetekben egyenesen a saját rajongóikat – állítják be komplett idiótának.
Lényeg, hogy rohamosan növekedjen a hozzászólások és reakciók száma, emellett pedig a ‘share’ gombocskát is szorgosan nyomogassák a rajongók, vagy épp nem rajongók. Minden más lényegtelen, akár még az elhunytak emléke is.
Az emberi hülyeség határait feszegető, vagy az interakciók szempontjából mindig is hálás témának tekintett közéleti, politikai témákat boncolgató bejegyzések a netcelebek és influencerek (bár ezen két halmaz keresztmetszete óriási) sajátjának számítanak.
Felháborodhatunk, vagy épp csak nevethetünk rajtuk, de el kell fogadnunk azt is, hogy ma már így működik a – szép magyarosan fogalmazva – social media.
A XXI. században már azon sem nagyon akadunk fenn, ha felfedezzük, hogy egy-egy márka, vagy közismert személy aljasul lenyúlja mások posztjait, képeit, videóit és sajátjaként tünteti fel azokat. Végülis, mit veszíthet? Maximum kap néhány elégedetlenkedő kommentet, de végső soron még ebből is profitálhat, hiszen a reklamációk is a vágyott interakciók számát növelik. Egy random rajongó pedig perelni úgysem fog.
Az viszont még a fentiek tudatában is megbocsáthatatlan, ha egy globálisan ismert brand dönt úgy, hogy a saját maga promóciója érdekében gátlástalan módon ellopja egy másik hasonló profilú szervezet fotóját és még ahhoz is van pofája, hogy leretusálja róla az eredeti szereplőket és a sajátjait photoshoppolja oda.
Pontosan ez történt a minap a NASCAR esetében.
A NASCAR által most megosztott, manipulált fotó
A szervezet királykategóriája, a NASCAR Cup június 23-án a Sonoma Racewayre látogat. Ennek apropóján készült is egy promóciós kép, amit természetesen minden létező közösségi oldalon bőszen meg is osztottak.
A fotón a San Franciscó-i Golden Gate híd látható, amelynek egyik oldalán a normál közúti forgalom, a másikon pedig a Cup mezőnyének autói láthatóak, mintha csak egy felvonulást rendeznének.
Arra, hogy valami bűzlik Dániában, akarom mondani az ominózis alkotás körül az Apex Off nevű oldal hívta fel a figyelmet.
Ők szúrták ki ugyanis, hogy a kép valós ugyan, csak épp nem mostani és ami ennél is felháborítóbb, hogy köze sem volt a NASCAR-hoz, egy tragikus körülmények között elhunyt versenyzőhöz viszont annál inkább.
A 2015-ös Wilson előtti megemlékezés az IndyCar öt autójának részvételével
Az eredeti felvétel 2015. augusztus 28-án készült, amikor is az IndyCar mezőnyének öt autója végighajtott a Golden Gate hídon, hogy ily módon tisztelegjen a négy nappal korábban, a széria poconói futamán végzetes balesetet szenvedett Justin Wilson emléke előtt.
A résztvevők között Marco Andretti, Will Power, Graham Rahal, Josef Newgarden és James Hinchcliffe szerepelt. Utóbbi kanadai ekkor először ült versenyautóba a kis híján végzetes, indianapolisi bukása óta és szintén az ő gépébe volt rögzítve az IndyCar bajnoki trófeája, az Astor Kupa is.
Nos, ezt a képet fogta most a NASCAR és nagy lendülettel le is törölte róla az elhunyt társuk előtt tisztelgő indycarosokat, hogy a helyükre a Cup autóit photoshoppolhassa.
Ahogyan az Apex Off is megjegyezte, nem lett volna nehéz keresni egy üres fényképet a hídról – milliónyi stock fotó akad róla – és azokra rámásolni a királykategória gépeit. Ha így tettek volna, akkor senki sem emeli fel a hangját, pusztán születik egy egyébként baromi jó promóciós poszter.
De nem, nekik egy versenybalesetben alig pár nappal korábban elhunyt pilóta számára rendezett megemlékezést kellett aljasul manipulálniuk saját maguk népszerűsítésére.
Ez kritikán aluli.
frissítés: a szóban forgó képet tartalmazó bejegyzések már törlésre kerültek a NASCAR közösség felületeiről
Nem a NASCAR az első idén, amely ordas nagy bakit vétett a közösségi harctéren.
Januárban a Forma-1 hivatalos Facebook oldalának sikerült közfelháborodást kiváltania, miután arra kérték az indianai „vagyis az IndyCar-versenyzés szívében” élő Forma-1 híveket, hogy egy készülő videó kedvéért mondják el, miért is részesítik előnyben a száguldó cirkuszt az amerikai open-wheellel szemben.
A szóban forgó bejegyzés nem csak az IndyCar, de az F1 rajongói körében is negatív visszhangra lelt, így cseppet sem meglepően a NASCAR mostani fotójához hasonlóan az ominózus felhívás is a „törlés” gomb áldozatául esett.
Videófelvételen a 2015-ös IndyCar-felvonulás:

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough