Régen látott amerikai dominanciát hozott az IndyCar texasi éjszakája
Josef Newgarden tovább növelte előnyét összetettben, a Team Penske-t lassan házi mumusának tekintő Alexander Rossi pedig bemutatta az év eddigi legnagyobb mentését.
A június első hétvégéjén, Detroitban megrendezett duplaforduló szombati versenyét megelőzően közel két évvel fordult elő utoljára, hogy Scott Dixon nem volt képes befejezni egy futamot.
A fiaskót a vasárnapi viadalon az új-zélandi győzelemmel feldetette, a nagy örömködés közepette viszont még fogalma sem lehetett arról, hogy alig hat nappal később, a Texas Motor Speedway oválján ismét a DNF felirat fog virítani a neve mellett.
Ezt megelőzően utoljára a 2002-es CART-szezonban fordult elő, hogy az új-zélandi két egymást követő hétvégén is a kiesők között fejezett be.
A villanyfényes befutót hozott DXC Technology 600 229. körében a vezető pozíciót birtokolt Dixon az őt támadó újonc Colton Hertával vívott késhegyre menő harcot. A 1.5 mérföldes ovál 2-es kanyarjából kijövet a Harding Steinbrenner Racing 19 éves pilótája a felső íven lévő ganassis ellenfele alá ment. A csata hevében a két autó összeért, az ebből kialakult baleset pedig mindkettejük versenyére pontot tett.
Az incidenst követően Dixon – akinek az elmúlt két kiesés komoly hatással lehet a hatodik bajnoki címéről szőtt álmaira – kész volt arra, hogy magára vállalja a felelősséget.
„Hallottam a csapatrádión, hogy a másik autó [Herta] belülről próbálkozik, ezért igyekeztem lejjebb menni, hogy bezárjam előtte az utat. Ahogyan viszont lenéztem, láttam az árnyékát már és tudtam, hogy nem fog működni. Sajnálom, ha az én hibám volt.”
A futam után néhány órával azonban már más megvilágításba került a sztori köszönhetően az ötszörös bajnok feleségnek.
„Scott úgy adott interjút, hogy akkor még nem látta a visszajátszást” – írta Twitterén Emma Davies-Dixon. „Most már teljesen másként viszonyul a helyzethez. Örülök, hogy mindkét versenyző jól van. Nagy kár Scott és Colton szempontjából, mivel mindketten győzelemre esélyes autót vezettek. Most viszont már előre tekintünk.”
No. Limits.
Both @ColtonHerta and @scottdixon9 were cleared after this late-Race incident at @TXMotorSpeedway �#INDYCAR // #DXC600 pic.twitter.com/8kKL4uHjp0
— NTT IndyCar Series (@IndyCar) June 9, 2019
A balesetet követően hat körrel, a 235.-ben kapta meg újra a zöld zászlót a mezőny.
Az élen ekkor már Josef Newgarden haladt, nyugalma azonban egy pillanatig sem lehetett, lévén végig kitartóan támadta őt a bajnoki címért való harcban jelenleg az egyik legnagyobb ellenfelének tartott Alexander Rossi.
Az Andretti Autosport 27 éves pilótája azonban újfent alul maradt a küzdelemben és be kellett érnie a második pozícóval.
Newgarden ezzel idei harmadik, teljes IndyCar-karrierjét tekintve pedig tizenharmadik győzelmét ünepelhette, ebből a legelsőt a Texas Motor Speedwayen.
„Tudtam, hogy egy rakétánk van” – mondta a 28 esztendős amerikai, akinek sikerében nem csak a fantasztikus versenyzése és némi szerencse, de a fülese másik végén helyet foglaló, a Team Penske elnöki posztját is betöltő Tim Cindric remek pitstratégiája is komoly szerepet játszott.
„Végig az volt a lényeg, hogy az élre kerüljünk. Jobbak voltunk a mezőny elején, mint a hátsóbb régiókban, szóval tudtam, hogy ha sikerült pozíciókat nyerni, akkor rendben leszünk.”
Miközben a cowboy-kalapos Newgarden a Victory Lane-en boldogan lövöldözött a TMS-en tradíciónak számító, győzelmi pisztolyokkal, addig Rossi egy újabb vesztesek közötti első hellyel volt kénytelen megbarátkozni.
A 2016-os Indy 500 győztese akár el is kezdhetne gondolkodni azon, hogy innentől fogva csak egy ezüst keresztet maga előtt tartva közelítse meg Roger Penske alakulatát, lévén a csapat lassan már a saját bejáratú mumusává válik.
Rossi az elmúlt négy versenyből hármat zárt a másodikként – beleértve az Indianapolis 500-at –, ráadásul minden esetben egy Team Penske géppel szemben maradt alul.
Most, Texasban azért mégis csak sikerült maradandót alkotnia, miután hihetetlen reflexeinek hála összehozta a szezon eddigi legnagyobb mentését a Dixon-Herta baleset pillanatában.
„Nem egy remek hétvége ahhoz, hogy fehér tűzálló overált viselj” – reagálta le a jelenetet a verseny után Rossi Twitterén.
Save � of � the � year � from @AlexanderRossi �#INDYCAR // #DXC600 pic.twitter.com/KGCfnKpKuQ
— NTT IndyCar Series (@IndyCar) June 9, 2019
A dobogó harmadik fokára Graham Rahal állhatott fel az RLL Racing színeiben.
A DXC Technology 600 legjobb újonca Santino Ferrucci lett, aki a negyedik helyen ért célba a Dale Coyne Racing #19 Dallara-Hondájával főkategóriás karrierje eddigi legjobb eredményét hozva.
A 22 éves pilóta mögött az ötödik pozícióban szintén egy amerikai versenyző fejezte be a körözést az Andretti Autosport veteránja, Ryan Hunter-Reay személyében.
Mindezt látva túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a viadal totális amerikai uralommal ért véget, lévén a top 5-ben kivétel nélkül a csillagos-sávos lobogót képviselő pilóták zártak.
Legutóbb erre még az IRL 2001-es, gateway-i fordulóján akadt példa.
Ahogyan viszont valamennyi futam esetében, Texasban is akadtak olyan emberkék, akik legszívesebben még a téridő-kontinuumból is kitörölnék a versenyt.
Az egyik ilyen a pole-ból rajtolt Takuma Sato volt. Az RLL Racing pilótája az első 60 kört végig vezette, majd nagy lendülettel elindult a csapata felé az első kiállására.
After starting from the pole, @TakumaSatoRacer and @RLLracing lose four laps due to this scary pit stop �
Luckily, the crew member was OK �#INDYCAR // #DXC600 pic.twitter.com/X6UhsbffMs
— NTT IndyCar Series (@IndyCar) June 9, 2019
A 42 éves japán azonban elmérte a 30-as Dallara-Honda pitjét és miközben tovább csúszott az Andretti Autosport területére, bal hátsó kerekével el is csapta az egyik szerelőjét.
A ránézésre meglehetősen ijesztő balesetben szerencsére a csapattag nem sérült meg, Sato viszont a történtekért egy stop-and-go büntetést kapott, aminek köszönhetően végleg elbúcsúzhatott a győzelemről szőtt álmaitól és a leintéskor csak a 15.-ként zárt.
Hasonlóképpen nem ez lesz a kedvenc futama James Hinchcliffe-nek sem.$
Az Arrow Schmidt Peterson Motorsports versenyzője a nyolcadik helyről rajtolva magabiztosan verekedte be magát a top 5-be.
A kanadai idei egyéni legjobbjának mindössze két hatodik helyet könyvelhet el még St. Petersburgből és Alabamából, úgyhogy joggal reménykedett abban, hogy Texasban végre sikerül valami igazán kimagasló befutót produkálnia.
Nem jött össze.
A 218. körben ugyanis az optimálisnál kissé magasabb ívre hajtott, aminek következtében elvesztette uralmát az 5-ös Dallara-Honda felett és a falnak csapódott.
„Az én hibám volt” – nyilatkozta az érthetően elkenődött Hinchcliffe. „Megpróbáltam egy jó eredményt hozni a #5 Arrow csapat srácainak, mivel tényleg nagyon megérdemelnék. Az autó jó volt, a stratégia szintén, a fiúk nagyon keményen dolgoztak a pitben. Ez a baleset az én hibámból történt, nagyon, nagyon sajnálom.”
A texasi futam komoly jelentőséggel bírt Tony Kanaan számára.
A mezőny korelnöke a 369. főkategóriás bevetését teljesítette, amivel az örökranglista második helyére ért fel főnökével, a legendás AJ Foyttal holtversenyben.
A 44 éves brazil azonban hiába reményekedett egy, a jeles alkalomhoz méltó eredményben, végül kénytelen volt beérni a 16. pozícióval.
A 248 körös verseny során összesen tizenháromszor történt változás az élen nyolc különböző pilóta között.
Az összetett tabellát továbbra is Newgarden vezeti 367 ponttal. A másodikként 342 egységgel Rossit jegyzik, míg a harmadik pozícióban Simon Pagenaud áll 319-cel.
Az IndyCar május óta tartó, feszített munkarendjében most egy kis szünet áll be. A széria következő versenyére június 23-án, Road Americán kerül sor.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough