Carlin: Az IndyCar mezőnyének többsége tart az ováloktól
Trevor Carlin szerint Robert Wickens tavalyi balesete komoly szerepet játszott abban, hogy Max Chilton úgy döntött, hátat fordít az IndyCar oválversenyeinek. A csapattulajdonos méltatta pilótáját, mondván megvolt benne a bátorság ahhoz, hogy kimondja és megtegye azt, ami sokak gondolataiban ott motoszkál.
Néhány nappal ezelőtt jelentette be Max Chilton hivatalosan, hogy már nem kíván részt venni a 2019-es IndyCar-szezon hátralévő oválfutamain.
A 28 éves brit a Carlin által kiadott sajtóközleményben döntését „kockázatkezelési” okokkal magyarázta, majd nem mulaszotta el méltatni a széria legújabb biztonsági megoldását, a Red Bull Advanced Technologies-zal közösen kifejlesztett aeroscreent sem.
Chilton szavaiból nem volt nehéz kitalálni, hogy aggódik a saját testi épsége miatt a kizárólagosan bal kanyarokat tartalmazó, a road/street vonalvezetéseknél jóval veszélyesebbnek tartott pályatípuson.
Max akkor még nem mondta ezt ki nyíltan, Trevor Carlin azonban a RACER-nek adott legutóbbi nyilatkozatában megerősítette, hogy az idén már negyedik IndyCar-szezonját teljesítő pilóta nem érzi magát komfortosan az oválokon.
A csapattulajdonos szerint Chilton döntésében nagy szerepet játszott Wickens 2018 augusztusában, a Pocono Racewayen történt balesete, aminek következtében a kanadai számos rendkívül súlyos sérülést szerzett és jelenleg is keményen küzd azért, hogy elhagyhassa kereksszékét.
„Őszintén szólva, Max esetében már egy ideje tisztában voltunk azzal, hogy ez meg fog történni” – magyarázta Carlin. „Max egy jó srác és Robert Wickens nagyon jó barátja. Akárki, akármit mond, Pocono nagyon sok embert felrázott. Csak az igazán keményvonalasak állítják ennek ellenkezőjét. Én láttam mindenki arcát abban a [Wickens bukásának] pillanatban, mivel pontosan ott álltam. Max elég bátor ahhoz, hogy felemelje a kezét azt mondja, megéri-e rizikózni olyan körülmények között, ahol ekkora a kockázat, a sebesség óriási és bizonyos pályák bizonyos részei nem is feltétlenül olyan biztonságosak, mint amilyennek szeretnénk, hogy legyenek. Azt mondtam neki, haver, ha nem akarod csinálni, akkor ne tedd. Fiatal vagy, előtted az egész élet, nem kell kockáztatnod, nem muszáj superspeedwayeken vezetned, ha nem érzed biztosnak.”
Már az idei szezont megelőző időszakban is szóltak hírek arról, hogy Chilton szakít az oválokkal és csak a road/street pályákon méreti meg magát. Végül úgy tűnt, mégis bevállalta a teljes szezont, amelynek első balkanyaros fordulója a 103. Indy 500 volt.
A verseny kívülről nézve különösen kedvesnek tűnhetett számára, lévén eddigi legjobb eredményét az IndyCarban pontosan az Indianapolis Motor Speedway 2.5 mérföldes oválján produkálta, miután 2017-ben a negyedikként látta meg az azévi 500 kockás zászlaját.
Idén azonban már esélye sem nyílt elrajtolni a legendás viadalon, lévén csapattársához, Patricio O’Wardhoz és a McLaren Racinges Fernando Alonsóhoz hasonlóan nem tudta kvalifikálni az autóját a 33 fős rajtrácsra.
Chilton ováloktól való megrettenése abban a tekintetben még érdekesebb, hogy az elmúlt évek során úgy tűnt, elég jól kiismeri magát ezeken a pályákon. Ráadásul 2015-ben, az Indy Lights mezőnyében nyerni is tudott az Iowa Speedwayen, amely 2013 óta az első és máig egyetlen elsőségének is számít.
„Időbe telt Max számára, hogy meghozza ezt a döntést” – folytatta Carlin. „Aztán ahogyan ez megtörtént, lett néhány nagy baleset Indyben [az edzéseken – a szerk.], de semmi komolyabb. Ha Max kvalifikálja magát, akkor indult volna a futamon és biztos vagyok benne, hogy jó munkát végzett volna. Szereti az épített és utcai pályákat, imád az IndyCarban versenyezni, de nem látja értelmét annak, hogy veszélynek tegye ki magát. Tisztelem a döntését. Szerintem nagyon bátor, hogy meglépte, figyelembe véve mennyi troll van odakint, akik szeretnek bizonyos emberek ellen áskálódni a sportban. Úgy vélem, Max kimondta és megtette azt, amit jelenleg nagyon sokan szintén gondolnak. Megvolt a választási lehetősége és élt vele.”
Az eddigi egyetlen versenyző, aki nyilvánosan elismerte, hogy a saját biztonsága miatt aggódva fordít hátat az oválpályáknak Mike Conway volt még 2012-ben.
A brit pilóta a következő két szezonban már csak részidősként mérette meg magát az IndyCar épített és utcai pályás futamain, majd végképp hátat fordított a szériának a sportautózás kedvéért.
Conway félelméhez az is nagyban hozzájárult, hogy karrierje során több súlyos balesetet is szenvedett oválokon. Ezek közül is kiemelkedett a 2010-es Indy 500-on történt horrorbukása, aminek következtében többek között lábtöréssel, valamint mellkasi és gerincsérülésekkel szállították kórházba.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough