Max Chilton fél? – A brit kihagyja az idei szezon hátralévő oválfutamait

A Carlin pilótája „kockázatkezelési” okokból nem kíván indulni a 2019-es IndyCar-szezon további, oválpályás versenyein.
A Carlin június 4-én, kedden jelentette be hivatalosan, hogy az eredetileg teljes szezonra szerződött versenyzőjük, Max Chilton nem vesz részt az idei IndyCar szezonból hátramaradt négy oválpályás futamon.
A csapat már meg is nevezte a 28 éves pilóta helyettesét Conor Daly személyében, aki a hétvégén esedékes, Texas Motor Speedwayen rendezendő DXC Techology 600-on viszi majd pályára az 59-es Dallara-Chevyt.
Az ováloktól való visszalépésének pontos okát Chilton nem fejtette ki, szavaiból azonban kivehető hogy aggódik a biztonság miatt.
„Köszönetet szeretnék mondani a Gallaghernek [édesapja pénzügyi cége, egyben autójának főszponzora -a szerk.], amiért támogatják a döntésemet, hogy nem veszek részt a szezon hátralévő oválversenyein” – nyilatkozta Chilton, aki egyike volt azon három pilótának csapattársa, Paricio O’Ward és a McLaren Racinges Fernando Alonso mellett, akik nem tudták kvalifikálni magukat a 103. Indy 500-ra.
„Rendkívül szerencsés vagyok, amiért ilyen partnereim vannak. A kockázatkezelés nekem és a Gallageghernek is központi fontosságú. Izgalommal tölt el az az előremutató, felelősségteljes munka, amit az IndyCar végez a versenyzők biztonsága érdekében, beleértve azt az innovációt, amit a Red Bull Advanced Technologies-zal való partnerségben hoztak létre az új aeroscreen képében. Ez a megoldás az együléses szakág legfejlettebb, a versenyzők fejvédelmét szolgáló eszköz lesz, ami 2020-ban kerül majd bevezetésre. Innentől arra összpontosítok, hogy a hátralévő [road, street] futamaimon a lehető legjobb eredményt hozzam az 59-es autóval. Segíteni fogom a csapatot és Conort minden módon, ahogyan csak tőlem telik.”
A teljes sztorihoz azonban hozzátartozik, hogy már a 2019-es idény előtt is szóltak arról hírek, hogy Chilton csak a road/street pályákon rajtol el, de végül mégis aláírt a teljes szezonra.
>>> Az IndyCar a Red Bull Technologies-zal közösen fejleszti az aeroscreent
Az eddigi egyetlen versenyző, aki nyilvánosan elismerte, hogy a saját biztonsága miatt aggódva fordít hátat az oválpályáknak Mike Conway volt még 2012-ben.
A szintén brit pilóta az elkövetkezendő két szezonban már csak részidősként mérette meg magát az IndyCar épített és utcai pályás futamain, majd végképp hátat fordított a szériának a sportautózás kedvéért.
Conway félelméhez az is nagyban hozzájárult, hogy karrierje során több súlyos balesetet is szenvedett oválokon. Ezek közül is kiemelkedett a 2010-es Indy 500-on történt horrorbukása, aminek következtében többek között lábtöréssel, valamint mellkasi és gerincsérülésekkel szállították kórházba.
Chiltonnak szerencsére még nem volt része komolyabb balesetben, tragédiát azonban már testközelből volt kénytelen megtapasztalni.
Az IndyCar legutóbbi két halálos áldozata egyaránt honfitársa volt Dan Wheldon és Justin Wilson személyében, 2014-ben pedig a Forma-1 Japán Nagydíján történt bukás következtében akkori csapattársát és jó barátját, Jules Bianchit vesztette el. Max később többször elmondta, hogy a francia tehetség tragédiája rendkívül megviselte, aminek hatása még most, évek múltán is kísérti.
Érdekességként viszont meg kell jegyezni, hogy Max eddigi legjobb IndyCar-eredményét pont egy oválon, nevezetesen a 2017-es Indy 500-on – még a Chip Ganassi Racing pilótájaként – érte el, amelyen a negyedikként látta meg a kockás zászlót. Még ugyanebben az évben, Texasban pedig a nyolcadik helyen zárt.
2013 óta ráadásul mindössze egyetlen futamot nyert, méghozzá azt is oválon, az Indy Lights 2016-os iowai fordulójának képében.
Conor Daly ölébe viszont most egy újabb hatalmas lehetőség hullott.
„Köszönetet szeretnék mondani mindenkinek a Carlinnál és a Gallaghernél a lehetőségért, hogy újra versenyautóba ülhetek a Texas Motor Speedwayen” – mondta az amerikai, aki idén csak az Indianapolis 500-ra tudott szerződéshez jutni.
Az esélyt pedig meg is hálálta, miután a 10. helyen ért célba az Andretti Autosport 25-ös Dallara-Hondájával.
„Nagyon élveztem a közös munkát a Carlinnal még 2011-ben [a GP3-ban – a szerk.], amikor megkezdtem az európai versenyzést. Most pedig, hogy nekik vezethetek az IndyCarban igazán különleges dolognak számít. Bízom benne, hogy a lehető legjobban hozzá tudok járulni a csapathoz.”
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough