Newgarden nyerte az IndyCar detroiti időfutamát
A Team Penske amerikai versenyzője behúzta idei második győzelmét, Rossi és Sato pedig egy héten belül másodszor öltötte magára az udvarhölgyek – izé urak – szerepét.
Az elmúlt évekhez hasolóan nem sok ideje maradt az IndyCar csipetcsapatának arra, hogy kipihenjék az indianapolisi Május Hónap eseményeit. A legendás versenyt követő hétvégén ugyanis már várta őket a detroiti Belle Isle Park ideiglenes utcai vonalvezetése, rögtön nem is egy, hanem két teljes értékű futammal.
A duplaforduló első, azaz szombati viadalának tervezett menetrendjét azonban alaposan felrúgta a motorsport régi jó barátnője, az anyatermészet.
A verseny eredeti kezdési időpontját megelőzően bő másfél órával ugyanis a heves esőzés mellett villámlás is tarkította a detroiti eget. A legnagyobb problémát ez utóbbi okozta, lévén biztonsági okokból ilyen körülmények között még a lelátókon tartózkodni sem éppen életbiztosítás.
Az időjárás végül helyi idő szerint délután fél öt után tette csak lehetővé a rajtot, a csúszás miatt pedig a szériának nem volt más választása, mint, hogy a Detroit GP-t egy 75 perces időfutammá minősítsék át.
A sárga zászlóknak köszönhetően mindez azt jelentette, hogy az eredetileg 70 körös versenyből csak 43-at teljesített a 22 autót számláló mezőny.
A pole-ból Alexander Rossi indulhatott, aki összesen 18 körön át a vezető pozíciót is magáénak tudhatta. Az Andretti Autosport versenyzőjét azonban hamarosan erőteljes déjà vu keríthette hatalmába, hiszen akárcsak a hat nappal korábbi Indy 500-on, ezúttal is be kellett érnie az elérhetőnek tűnt győzelem helyett a vesztesek közti elsőséggel – ráadásul most is egy Penske-fiú mögött.
A múlt vasárnapi 500-on Simon Pagenaud autójának hátsó szárnyát volt kénytelen nézni a kockás zászló pillanatában, most pedig Detroitban Josef Newgarden 2-es számú Dallara-Hondájának dicsőségét tekinthette meg páholyból.
A boldog győztes még a pálya melletti szökőkútban is megmártózott
Newgarden főkategóriás karrierje idei második, összességében pedig 12. győzelmét aratta.
A 28 éves amerikai sikerében komoly faktort jelentett stratégájának – egyben a Team Penske elnökének, Tim Cindricnek húzása, valamint egy nagy adag szerencse is.
Cindric a futam 31. percében hívta ki első és egyetlen kiállására versenyzőjét, amint pedig ennek befejeztével Newgarden visszatért a pályára rögtön lengett is a sárga zászló köszönhetően Ed Jonesnak, aki a még mindig vizes aszfalton megcsúszva mértani pontossággal beleállt a gumifalba.
A mezőny java része – köztük a Newgarden előtt az első két helyen haladt Rossival és Dixonnal -csak ekkor kezdte meg a kiállások sorozatát, így a pályán maradó penske-s mondhatni játszi könnyedséggel tudott felkapaszkodni az első helyre.
A mázli mások szerencsétlensége révén később is a 2017-es bajnok kezére játszott.
A hátralévő időben még két sárga zászlós periódus tarkította a körözést aminek hála Newgarden elég üzemanyagot tudott spórolni ahhoz, hogy újabb kiállás nélkül befejezze a futamot.
„Hát mekkora [stratégiai] húzás volt ez Timtől?” – lelkendezett az amerikai, aki a győzelmének hála nem csak visszavette a vezetést a bajnokságban, de előnyét 25 pontra is növelte Pagenaud-val szemben. „Abban reménykedtem, hogy felszárad a pálya, mert azt hittem, így egy kicsivel több lehetőségünk is lesz. A Chevy motor azonban elképesztő volt, rendelkezésre állt a kellő lóerő, tökéletes volt a vezethetőség és mindezt a sikert a Chevy otthonában elérni egyszerűen elképesztő.”
Newgarden elsősége révén a Team Penske idei negyedik -ebből zsinórban harmadik – győzelmét ünnepelhette. A Detroit GP-t tekintve ráadásul immár nyolcadik alkalommal nyertek amivel tovább növelték előnyüket az örökranglistán, mint a verseny történetének legsikeresebb csapata.
Alexander Rossi (Andretti Autosport – #27 Dallara-Honda)
A másodikként, Newgarden mögött 0.8237 mp lemaradásban Rossi zárt az Andretti Autosport 27-es számú Dallara-Hondájával.
Az amerikai érthető módon csalódott volt, hogy az Indy 500 után újra lemaradt a győzelemről, noha állítása szerint ezúttal is rendkívül jó gép dolgozott alatta.
„Azok a sárga zászlók a legrosszabbkor jöttek számunkra. Nagyon jó volt az autó esőben, képesek voltunk uralni a versenyt, később viszont, az egyetlen száraz íven már nem sokat tehetettem. Idegesítő, szerintem megint nekünk volt a legjobb autónk, de végül, valamilyen oknál fogva mégsem mi vagyunk a dobogó tetején.”
A harmadikként – akárcsak az Indy 500-on – az RLL Racinges Takuma Sato vitte célba a 30-as számú Dallara-Hondát.
A legjobb újonc a Chip Ganassi Racinget szolgáló Felix Rosenqvist lett, aki a negyedik helyen végzett, eddigi IndyCar-karrierje második top 5-ös befutóját szállítva.
A friss Indy 500 győztes Pagenaud a hatodik pozícióban landolt közvetlenül az Andretti Autosport veteránja, Ryan Hunter-Reay mögött.
A 2019-es Detroit GP első futama két sztárversenyzőt is áldozatául szedett.
This clip of @12WillPower trying to work around Belle Isle with no front right is completely unwheel. #INDYCAR // #DetroitGP pic.twitter.com/LTk5usi8GG
— NTT IndyCar Series (@IndyCar) June 1, 2019
A tizenkettedik helyről rajtolt Will Power az időtáv feléhez közeledve már a top 5-ben rótta a köröket, a pitkiállása során azonban minden, a jó eredménybe vetett hitére keresztet vethetett.
A #12 Dallara-Chevy jobb első kerekét nem sikerült megfelelően rögzítenie a Team Penske illetékes szerelőjének, aminek következtében az már a pit kijáratánál leesett az autóról, majd azon melegében át is gurult a pályára.
A szabályok értelmében a történtek miatt Power áthajtásos büntetést kapott, ami nagyban hozzájárult ahhoz, hogy végül csak a kiábrándító 18. helyen fejezte be a versenyt.
Fél órával a leintés előtt egy igazán ritka jelenet borzolta a kedélyeket. Nem sűrűn fordul ugyanis elő, hogy az ötszörös bajnok Scott Dixont hibázni láthatjuk.
Most pontosan ez történt, az új-zélandi a 6-os kanyarban ékelte be a #9 Dallara-Hondát a gumibálák közé, aminek köszönhetően az első versenyét lett kénytelen feladni a 2017-es, texasi Rainguard Water Sealers 600 óta.
A Detroit GP második futamát vasárnap, magyar idő szerint kb. 21:50-re írták ki. Reményeink szerint az időjárás ekkor már kegyes lesz a mezőnyhöz és a teljes 70 kört teljesíteni fogják.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: IndyCar
“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough