Az IndyCar a Red Bull Technologies-zal közösen fejleszti tovább az aeroscreent (+GALÉRIA)

Az IndyCar a Red Bull Technologies-zal közösen fejleszti tovább az aeroscreent (+GALÉRIA)

Egy ormótlan szélvédő-halo hibridben látja az IndyCar a pilótafülke védelmének végső megoldását. 

Az IndyCar hosszú ideje, keményen dolgozik a cockpit biztonságának fokozásán.

Az évek során számos ötlet született, majd átfogóbb elemzéseket követően végezték is azon melegében a süllyesztőben.

A halo lehetőségét elvetették, így széria figyelme teljes mértékben a szélvédőszerű megoldásra irányult, amelynek első, komoly fejlesztéseken átesett verziója 2018-ban már pályán zajló teszteken is részt vett.

A PPG Aerospace közreműködésével létrehozott aeroscreen kapcsán zömében pozitív visszajelzések érkeztek, a későbbi laboratóriumi és szoftveres elemzések azonban rámutattak, hogy az eszköz éles bevetéséhez további módosításokra van szükség.

Az IndyCar azonban mindenképpen szeretett volna minél hamarabb valamiféle védelmet adni az autóknak, így idén májusban bemutatták a Dallara által legyártott, 7.6 cm magas és 1.9 cm széles új elemet. A Korszerűsített Elülső Védelem (angol rövidítéssel AFP) funkciója szerint a szemből, alacsony szögben jövő törmeléket hivatott eltéríteni, a magasabbról érkező tárgyakkal szemben azonban semmilyen védelmet nem nyújt.

Az AFP kapcsán a széria leszögezte, hogy csak egy átmeneti megoldásként tekintenek rá addig, amíg a szélvédő végleges, minden igényt kielégítő verziója meg nem születik.

Az IndyCar most ez utóbbi felé egy újabb lépést tett.

A bajnokság elnöke, Jay Frye az Indianapolis Motor Speedwayen rendezett prezentáció keretein belül ismertette az aeroscreen legfrissebb változatának részleteit, amelyet a Christian Horner nevéhez fűződő Red Bull Advanced Technologies segítségével alkottak meg.

A széria még az univerzális aero kit 2018-as bevezetésekor nem győzte hangsúlyozni, rendkívül fontos számukra, hogy az autók esztétikailag is pozitív képet fessenek.

Az RBAT aeroscreenjánek renderelt fotóit látva azonban szerény véleményem szerint finoman szólva sem üti meg ezt a szintet. A megoldás a szélvédő, valamint a halo közös gyermekének tűnik, amely azonban nem egy szerelmes éjszakán fogant meg, sokkal inkább egy elfajult bulin, totál betépve.

A projekt egyik tanácsadójaként szereplő Dario Franchittit azonban az aeroscreen külseje foglalkoztatja a legkevésbé.

„Nem érdekel, hogy néz ki, ha ez képezi a kompromisszumot ahhoz, hogy a barátaid továbbra is veled legyenek” – jelentette ki Franchitti. „Az IndyCar soha nem lesz teljesen biztoságos és ezt mindenki el is fogadja. Ha viszot lehetőség van arra, hogy biztonságosabbá tegyük, akkor az meg kell lépni. A biztonság folyamatosan fejlődik én pedig ebből határozottan sokat profitáltam pályafutásom során. A SAFER-fal, a HANS, a jobb sisakmegoldások, a fülben elhelyezett gyorsulásmérők, a folyamatban lévő üléstechnológia, ezek folyamatosa fejlesztések eredményei. Ott volt Greg (Moore), Dan (Wheldon), Justin (Wilson), ha már akkoriban rendelkezésre állt volna az aeroscreen, kiegészülve a többi autón végrehajtott módosítással, akkor lehet ezek a srácok még mindig köztünk lennének.”

a11.png

A széria tájékoztatása szerint a polikarbontából készült, titán szerkezettel megtámogatott szélvédő egy fényvisszaverődést gátló bevonatot vissel magán, emellett pedig speciális, beépített fűtőelemet is tartalmaz annak érdekében, hogy még véletlenül se homályosodjon a versenyző előtt menet közben.

Az aeroscreen tisztán tartását előreláthatólag a zárt karosszériás szakágakban is használt, lehúzható fóliákkal fogják biztosítani.

Az első, PPG-s dizájn kapcsán Scott Dixon arról panaszkodott, hogy az autóban nagyon gyorsan felszökik a hőmérséklet. Az új változat ennek kiküszöbölésére már belső hűtőrendszerrel is rendelkezni fog.

A titán keresztváz három területen – középvonalon, valamint két oldalt – is megerősítésre kerül, a teherbíró képessége pedig a számítások szerint 150 kN-ra tehető, ami megegyezik az FIA bajnokságaiban használt haloéval.

A korábbi véleményekkel ellentétben ráadásul – miszerint a halo gátolhatja a tökéletes kilátást oválokon – most már azt állítják, sikerült bizonyítani ennek ellenkezőjét.

„Az egyik lehetőség, amit egyébként a Dallara is javasolt, hogy használjuk az FIA halóját” – mondta a RACER-nek az IndyCar aerodinamikai fejlesztésekért felelős igazgatója, Tino Belli. „Mivel aggódtunk amiatt, hogy ez az eszköz kitakarhatja a látómező egy részét a nagy dőlésszögű oválokon, Scott Dixont beültettük a Dallara szimulátorába, hogy menjen a sztenderd FIA halójával, meglepetésünkre pedig végül semmilyen módon nem zavarta a látást.”

A szakember szerint az ok, amiért végül mégis elvetették ennek az eszköznek a lehetőségét, hogy a jelenlegi karosszériával terhelés szempontjában nem volt teljesen kompatibilitis.

>>>> A fal, amely versenyzők százait mentette már meg a biztos haláltól
>>>> Amikor igenis a ruha teszi a versenyzőt – avagy rövidnadrágtól a Nomexig
>>>> A lenyűgöző HANS-sztori

„Azóta, hogy az aeroscreen prototípusát kifejlesztették és bemutatták 2016-ban, tisztává vált, hogy növeli a versenyző biztonságát a cockpitet elölről érő becsapódások esetében” – nyilatkozta Horner. „Az IndyCarral való új partnerség lehetővé teszi a Red Bull Advanced Technologies számára, hogy teljes egészében feltárjuk a benne rejlő potenciált és egy olyan védelmi rendszert szállítsunk le, ami segít megelőzni a súlyos sérüléseket és életet menthet az Egyesült Államok első számú, együléses sorozatában. Az elkövetkezendő hónapokban szorosan együtt fogunk dolgozni az IndyCarral és annak pilótáival, hogy tökéletesítsük az aeroscreent, reményeink szerint pedig ennek eredményét 2020-ban már éles versenyhelyzetben is látni fogjuk.”

Jay Frye szintén nagy reményeket fűz az RBAT-vel való munkához.

„A Red Bull Advanced Technologies, a Dallara és az IndyCar közös erőfeszítése hihetetlen szenvedélyt, erőfeszítést tanúsít a versenyzők védelmének növelése felé. Köszönetet szeretnénk mondani mindenkinek az RBAT-nél, hogy egy olyan dizájnt alkottak, amely jelentős lesz a motorsport biztonságának továbbfejlesztésében, nem csak az IndyCarban, de globális szinten is.” 

Az aeroscreen pályán zajló tesztsorozatát előreláthatólag idén nyáron kezdik meg, ősszel pedig a tervek szerint minden csapatnak leszállítják.

GALÉRIA:

  

 

További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:

képek: IndyCar