Régen látott izgalmakat hozott a 103. Indy 500 kvalifikácójának első napja

Szárnyaltak a sötét lovak, történt egy komoly baleset, Fernando Alonso pedig egyelőre nem tudta kivívni magának a versenyen való indulás jogát.
Szombaton, magyar idő szerint késő délután vette kezdetét a 103. Indianapolis 500 mezőnyét eldöntő kvalifikáció első felvonása.
Ezen a napon a tradicionálisan harminchárom autót számláló rajtrács első tíz sorának mezőnye dőlt el. Ennek értelmében a harminc legjobb átlagot produkáló versenyző már a legendás viadal biztos résztvevőjének mondhatja magát, a leglassabb hatos pedig az előzetes tervek szerint vasárnap küzdhet meg a rendelkezésre álló, maradék három startpozícióért.
A kvalifikáción szokás szerint négy kört kellett megtenniük a pilótáknak, amelyek átlagsebessége alapján alakult ki a végleges eredménylista.
A szabályok értelmében az indulók több próbálkozást is tehettek, a legjobb átlagtempót pedig 230.083 mph-val nem más autózta, mint az Ed Carpenter Racing #21 Dallara-Chevyjét vezető Spencer Pigot.
A fiatal amerikai ezzel a pole-pozíció komoly esélyesévé vált, ennek végső megszerzéséhez azonban – ha az időjárás is úgy akarja – még a mögötte végzett egészen pontosan nyolc pilótának is lesz egy-két szava. A szombati tabella első kilenc helyezettje teszi ki ugyanis a vasárnapra kiírt Fast 9 mezőnyét, akikre még egy újabb négykörös kísérlet vár, hogy eldöntsék a rajtrács első három sorának végleges felállását.
A pole-ért Pigoton kívül harcba szállhat a Team Penske háromnegyede, azaz Will Power, Simon Pagenaud és Josef Newgarden, a Harding Steinbrenner Racing tiniszenzációja, Colton Herta, az Ed Carpenter Racing további két pilótája, a Scuderi Corsával koprodukcióban nevezett Ed Jones, valamint maga az ECR tulajdonosa, Ed Carpenter, az Andretti Autosportot a felsőházban egyedül képviselő Alexander Rossi, végül pedig a Dale Coyne Racing nagy örömére Sébastien Bourdais is.
A vasárnapra nagy valószínűséggel jósolt esőzés miatt azonban arra is komoly sansz van, hogy a Fast 9-t nem tudják lebonyolítani, így a szombati eredmények maradnak legelöl is érvényben, ami azt jelenti, hogy Pigot zsebelheti be végül ténylegesen a pole-t ezzel együtt pedig a 9 bajnoki pontot.
Ne szaladjunk viszont ennyire előre a cikk írásának pillanatában még bizonytalan jövőbe, nézzük inkább a frenetikus szombati felvonás drámáit.
Sajnálatos módon ez a nap sem múlt el komoly baleset nélkül, a szenvedő alany pedig James Hinchcliffe lett.
A kanadait ért újabb balszerencsét látva az emberben óhatatlanul felmerül a kérdés, hogy szerencsétlen pilóta vajon mit árthatott az Indianapolis Motor Speedwaynek?
Nincs még egy olyan versenyző ugyanis Hinchcliffe-en kívül, akit ennyiszer próbatétel elé állított volna a pálya.
A 2014-es, az IMS road vonalvezetésén rendezett IndyCar GP sárga zászlós szakasza alatt egy, Justin Wilson autójáról lerepült törmelékdarab találta el a sisakját, aminek következtében agyrázkódással szállították kórházba. Egy évvel később pedig, már az Indy 500 hatodik edzésnapján az elmúlt évek legelképesztőbb balesetét szenvedte el, miután egy falazás során a versenygép felfüggesztésének rúdja keresztülfúrta a testét és csak perceken múlt, hogy nem halt bele a vérveszteségbe.
2016-ban aztán emlékezetes visszatérést produkálva megszerezte az 500 pole-ját, de ez inkább afféle mézesmadzag volt a pálya részéről, mondván „Tudok én kedves is lenni veled, ha akarok…. A legtöbbször viszon nem akarok”.
2018-ban ugyanis újabb gyomrost kapott a Speedwayen, miután nem tudta kvalifikálni az autóját a versenyre.
Hinch idén reménykedett abban, hogy feledteti a tavalyi fiaskót, a felhők azonban ismét összeálltak felette.
A mostani kvalifikáció során ugyanis egy széllökés hatására elvesztette uralmát autója felett és nagy erővel a falnak csapódott. A balesetet a 32 éves pilóta ép bőrrel megúszta, a járműve viszont már nem volt ilyen szerencsés. Ebből adódóan az Arrow Schmidt Peterson Motorsport versenyt futott az idővel annak érdekében, hogy a tartalékgépet még a nap vége előtt felkészítsék és Hinch újabb négykörös próbákat tehessen.
A csapatnak sikerült is pályaképes állapotba hozni a pótautót, a megfelelő beállításokra azonban már nem maradt idejük, így a kanadai hiába veselkedett neki három kísérletnek is, egyik sem lett elegendő a biztos 30 közé jutáshoz.
Persze még nincs minden veszve, hiszen ott van a vasárnapi – eső esetén hétfői – Last Row Shootout, amelyen a nap további öt leglassabb versenyzőjével kell megküzdenie a rendelkezésre álló utolsó három helyért.
Hinchcliffe-nek a mezőnybe jutásért a Dreyer & Reinbold Racinges Sage Karammal, a Juncos Racinget képviselő Kyle Kaiserrel, a carlinos Max Chiltonnal és Patricio O’Warddal, továbbá a McLaren Racingnek vezető Fernando Alonsóval kell megharcolnia.
Utóbbi spanyol helyzete az elmúlt edzéshéten mutatott katasztrofális teljesítményt nézve egyáltalán nem számít váratlan meglepetésnek.
>>>> Alonso: A McLaren nem áll készen az Indianapolis 500-ra
A baleset és műszaki hibák sorozata miatt rengeteg gyakorlási időt vesztett McLaren 66-os számú Dallara-Chevyje a kvalifikáción sem állt a helyzet magaslatán.
Alonso minden tőle telhetőt megtett azért, hogy a szarból legalább egy homokvárat építsen. Ötször is nekiveselkedett a négykörös etapnak, az utolsót követően pedig egy ideig úgy tűnt, a 29. helyet elcsípve ott lehet a garantált harminc között. Jött azonban egy újabb javítási kísérletre előbb Felix Rosenqvist (Chip Ganassi Racing), majd JR Hildebrand (Dreyer & Reinbold Racing), akiknek egyaránt sikerült feljebb evickélni a tabellán, Alonsót újra a kiesők közé taszítva.
A szombati nap két, pozitív előjelű meglepetését Pippa Mann és Ben Hanley szolgáltatta.
A mezőny egyetlen hölgytagja tavaly, még a Dale Coyne Racing színeiben nem tudta magát beverekedni a rajtrácsra, így Hinchcliffe-hez hasonlóan már csak nézőként követhette az Indy 500-at.
Mann saját bevallása szerint ekkor úgy érezte, soha többé nem lesz már lehetősége arra, hogy visszatérjen a patinás versenyre. Ennek ellenére viszont egy percig sem adta fel, keményen dolgozott, aminek végül meg is lett a gyümölcse.
A 35 éves brit az eddig a USAC sprint és midget bajnokságaiban érdekelt, a néhai Bryan Clauson édesapja által alapított Clauson Marshall Racing jóvoltából vághatott neki idén a Május Hónapnak.
A nem csak Indianapolisban, de magában az IndyCarban is most debütáló csapat #39 Dallara-Chevyjének volánja mögött pedig, minden oddsra fittyet hányva elsőre be is kvalifikálta magát a mezőnybe.
227.244 mph-s átlagával Mann a harmincadik helyről kezdheti majd meg karrierje hetedik Indy 500-át.
A szombati nap másik nagy meglepetését a szériában szintén újoncnak számító, a sportautózás világából érkezett DragonSpeed hozta.
Nem csak a gárda debütál viszont a nagy versenyen, hanem a pilótájuk, Ben Hanley is. A 34 éves manchesteri ezt megelőzően még soha nem vezetett oválon, az edzések során pedig úgy festett, nem is nagyon találja a sebességet a számára új pályatípuson. A kvalifikáción azonban megtáltosodott és mindenki legnagyobb döbbenetére összehozott egy 227.482 mph-s átlagot, amivel bebiztosította magának a huszonhetedik rajthelyet.
A kvalifikáció előreláthatólag vasárnap folytatódik a Last Row Shootouttal, majd a Fast 9-nal. Ha azonban az időjárás ezt nem teszi lehetővé, akkor utóbbi elmarad, az első három sor felállását pedig a szombati nap alapján határozzák meg, tehát – mint fentebb említettem – a pole Spencer Pigoté lesz.
A kiesésről döntő másik szegmenst viszont mindenképpen megtartják, amint a körülmények alkalmasak lesznek rá.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
képek: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough