Hogyan dől el a 103. Indianapolis 500 rajtsorrendje?

Ezen a hétvégén már az Indy 500 kvalifikációjáé a főszerep, ennek örömére rágjuk át magunkat az eseményre vonatkozó, legfontosabb szabályokon.
Az Indianapolis 500 számos tekintetben unikumnak számít a motorsport világában. Ebbe bele tartozik a speciális, több lépcsős kvalifikációs szisztémája is, amelynek menetét az alábbiakban foglalom össze.
Az időmérő első felvonása május 18-án, szombaton, magyar idő szerint – ha az időjárás is így akarja – 17:00-tól veszi kezdetét.
Első körben a mezőny tagjai az előzetesen rendezett sorsolás eredményének sorrendjében tehetnek meg zsinórban négy kört, amelyek átlagsebessége lesz tekinthető értékelhető kvalifikációs kísérletnek.
A program során minden autónak minimum egyszer pályára kell gördülnie, de aki úgy érzi, újra próbálkozhat eredménye javításának érdekében.
Ezen a napon a tradicionálisan harminchárom fős mezőny első tíz sora a tét, vagyis a legjobb harminc versenyző már a futam mezőnyének biztos tagjának mondhatja magát.
Ebből az első kilenc helyezettre másnap, magyar idő szerint 19:15-től egy újabb kvalifikációs etap vár, aminek során végleg eldől az első három sor felállása, beleértve a pole-pozíciót is.
A Fast 9 szegmensnek ráadásul pontok szempontjából is tétje van: a leggyorsabb kilenc egységet kap a neve mellé, a második nyolcat és így tovább lefelé.
A 10-30. pozíciókban zártak már nem hajtanak pályára többé a kvalin, mivel ezek a starthelyek szombaton végérvényesen eldőlnek.
A legnagyobb tétje azonban a vasárnap, magyar időszámítás szerint 18:15-kor kezdődő szakasznak lesz.
Mivel az idei Indy 500-ra összesen harminchat autó/versenyző kombináció adta be nevezését, ezért a szombaton a tabella utolsó hat, azaz 31-36. helyein zártaknak ismét meg kell tenniük egy-egy négykörös kísérletet. Ezek az autók már csak az utolsó sorért szállhatnak harcba, a leglassabb három gép pedig búcsúzik az Indy 500-on való részvételtől.
A hivatalos nevén „Last Row Shootout” szegmensben – akárcsak a pole-ért zajló Fast 9-ban – már csak egyetlen kísérletet tehetnek a mezőnybe jutásért küzdők.
A szabályok értelmében, szükség esetén a kvalifikáció után is lehetőség van személyi cserére, mivel az Indianapolis 500-ra nem a versenyzők, hanem az autók neveznek.
Ha azonban egy csapat valamilyen oknál fogva úgy dönt, hogy a már a mezőnybe jutott autót egy másik pilótával kívánják indítani a futamon, akkor az előzetesen megszerzett startpozíciót elveszíti és csak a rajtrács végéről indulhat.
További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:
kép: IndyCar

“Versenyautót vezetni olyan, mint láncfűrésszel keringőzni” – Cale Yarborough