12 rendhagyó tény az IndyCar világából

Ki az a pilóta, akinek életét egy gyerekeknek szóló könyvben örökítették meg?

A jelenlegi IndyCar mezőnyt tekintve melyik versenyző édesapja játszott szerepet Ayrton Senna 1990-es világbajnoki címében?

Mi a véleménye Josef Newgardennek a Felpörgetve című remekműről?

Az alábbiakban jöjjön tizenkét, méltatlanul mellőzött ‘fun fact’ az IndyCar forgatagából.

 

 

1. Charlie Kimball édesapja, Gordon Kimball a Stanford Egyetemen szerzett gépészmérnöki diplomát. 1973-ban Dan Gurney mellett töltötte szakmai gyakorlatát, majd a Formula 5000 sorozatban gyűjtött további tapasztalatokat.

1980-ban az IndyCarban szereplő Patrick Racing tervezőmérnöke lett. 1984-ben visszatért Európába és 1988-ig a Forma-1-es McLaren istállónál tevékenykedett, hogy aztán a Ferrari kötelékében folytassa tovább karrierjét. Kettő, az olaszoknál töltött évet követően visszatért a wokingi gárdához, ahol mérnöki tudásával Ayrton Senna második világbajnoki címéhez is hozzájárult. 

2. Édesapjához hasonlóan Charlie Kimball is élénk érdeklődést mutatott a versenyautók technikai oldala iránt, olyannyira, hogy tanulmányi eredményei – és talán a papa közbenjárása – révén, a középiskola után a Stanford Egyetem külön felvételi nélkül, azonnali hallgatói helyet ajánlott neki. A sokak által visszautasíthatatlannak vélt lehetőség ellenére azonban Kimball mégis döntött, inkább versenyzői pályafutására helyezi a hangsúlyt. Továbbtanulási terveit viszont máig nem adta fel és a jövőben mindenképpen szeretne diplomát szerezni. Ha azonban most kellene választania, már a mérnöki kar helyett inkább az alkalmazott/elméleti matematika vagy játékelmélet mellett tenné le a voksát. 

3. Tinédzserkorukban az Helio Castroneves aktuális barátnőjéhez írt szerelmes leveleket kivétel nélkül Tony Kanaan fogalmazta meg barátja helyett, mivel bevallása szerint “ő volt a romantikusabb lelkületű”.

4. Dario Franchitti nevét 2014-ben dalba foglalták. Méghozzá hip-hop stílusban.

A négyszeres IndyCar bajnok és háromszoros Indianapolis 500 győztes ex-versenyző két virginiai rappert, bizonyos J.B. Lynch-et és Preme D-t ihletette meg, a stilszerűen ‘Dario Franchitti’ címet viselő számnak pedig olyan gyönyörűséges sorai vannak, mint például ez itt:

“I like to eat good. Caesar salad and baked ziti. I still move swift like Dario Franchitti.”

Hardcore Franchitti rajongók most álljanak fel. A himnusz az himnusz.

5. Az amerikai open-wheel szakág csúcsának valaha volt legidősebb versenyzőjeként Louis Unsert jegyzik, aki az 1965-ös USAC Championship Car szezon Pikes Peak-i fordulóját 69 évesen, 3 hónaposan és 19 naposan teljesítette. Az amerikai végül a 12. helyen ért célba a 24 fős mezőnyben.

6. Josef Newgarden véleménye Sylvester Stallone világökörség részét képező filmjéről, amely a Felpörgetve címet viseli:

“Ez a film egy rakás halandzsa, nem több. A Felpörgetve a motorsportról szóló egyik legpontatlanabb film, ami valaha készült, de talán pontosan ezért szórakoztató, mivel annyira elszakad a valóságtól.” 

7. Milka Duno életén alapul a szintén venezuelai írónő Raquel Benatar gyerekeknek szóló regénye, a ‘¡Corre, Milka, corre! La vida de Milka Duno’, magyarul ‘Hajrá Milka, hajrá! Milka Duno élete.”

Ha valaki leküzdhetetlen vágyat érez arra, hogy magánénak tudja ezt a művet, akkor ezen a linken nyomban meg is teheti.

8. Sarah Fisher kedvenc versenypályája nem véletlenül a Kentucky Speedway, miután két alkalommal is sikerült motorsport történelmet írnia ebben a létesítményben. 2002-ben, mindössze 21 esztendősen első nőként a főkategóriás open-wheel versenyzés történetében pole-pozíciót szerzett, (221.390 mph /356.29 kmh/ átlagsebessége a mai napig pályacsúcsnak számít). 

Kilenc évvel később, 2011-ben Fishernek első női csapattulajdonosként versenyt is sikerült nyernie a másfél mérföldes kentucky oválon. 

sarah.jpg

9. Az IndyCar történetének Dr. Alban-ja, azaz dr. Jack Miller az éles bizonyítéka annak, hogy a „ha valamit nagyon akarsz azt el is éred” mondás nem minden esetben állja meg a helyét. Az indianapolisi születésű fogorvos ugyanis – ellentétben furcsa hajú kollégájával, aki a zenei bizniszben azért aratott némi sikert – legnagyobb jóindulattal is csak csetlett-botlott a pályán: 25 IRL versenyre nevezett, ebből 22-n vett részt (2 futamra nem tudta kvalifikálni magát, a 2001-es Indy 500-ról pedig visszavonta a nevezését az előző atlantai futamon elszenvedett balesetekor szerzett sérülései miatt) és mindössze három alkalommal látta meg a kockás zászlót.

Dr. Miller nem mindennapi történetét itt olvashatod el bővebben: Az IndyCar történetének legrosszabb versenyzőjét máig rajongók hada követi

 

10. 1948-’54 között rendszeres résztvevője volt az Indianapolis 500-nak egy bizonyos Spider Webb (magyarra fordítva a név egy b-betűnyi kozmetikázást követően pókhálót jelent). A versenyzőt valójában Travis Webb-ként anyakönyvezték, a legjobb eredménye pedig egy tizenkilencedik hely volt az 1953-as 500-on.

11. James Hinchcliffe szerint a legnagyobb kihívás az autóversenyzésben annak az elfogadása, hogy ez a világ elsősorban az üzletről szól és csak azután magáról a sportról. 

12. És végül: Tudták, hogy néhány évtizeddel ezelőtt az Indy 500 tradícióinak részét képezte a pálya rajt-célvonalának felporszívózása?

 

További érdekességekért, hírekért, információkért az amerikai autósport világából kövesd az USAracing Facebook-oldalát is:

hirdetés

hirdetés

Ez a weboldal a jobb felhasználói élmény érdekében cookie-kat használ.
Elfogadom
Elutasítom
Privacy Policy